Oppimisen tuki uudistuu valtakunnallisesti – Espoossa valmistaudutaan muutoksiin

19.5.2025 6.37Päivitetty: 6.8.2025 10.24
Ryhmä eri-ikäisiä ja -taustaisia lapsia ja nuoria.
Kuva: Minna Ögland

Valtakunnallinen oppimisen tuen uudistus astuu voimaan 1.8.2025, ja se tuo muutoksia esiopetukseen, perusopetukseen ja lukiokoulutukseen. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemansa tuen ajoissa koko opinpolkunsa ajan.

Oppimisen tukea uudistetaan valtakunnallisesti. Myös Espoossa valmistaudutaan muutoksiin esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen osalta. Uudistus astuu voimaan 1.8.2025. 

Tavoitteena on selkeyttää tuen järjestämistä ja vahvistaa lasten oikeutta saada tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus oppimiseen ja tarvittavaan tukeen koko opinpolkunsa ajan. Opetushenkilöstö tukee oppimista ja tarjoaa tukea valitsemalla sopivat työtavat ja oppimisympäristöt. 

Myös jatkossa tuki perustuu huolelliseen arviointiin ja yhteiseen keskusteluun huoltajien ja oppilaan tai opiskelijan kanssa. Lapset ja nuoret saavat tukea tarpeidensa mukaan – joko ryhmässä tai oppilaskohtaisin tukitoimin. 

Mikä muuttuu oppimisen tuessa esi- ja perusopetuksessa?  

Tuki muuttuu esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Tuleva muutos ei koske varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksessa tuki jatkuu kuten ennenkin. 

Esiopetuksessa puhutaan jatkossa oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuesta.  Perusopetuksessa vastaava käsite on oppimisen ja koulunkäynnin tuki.  
 
Esi- ja perusopetuksessa kolmiportaisesta tuen mallista luovutaan eikä yleisen, tehostetun ja erityisen tuen käsitteitä enää käytetä. Vaikka tuen käsitteistö muuttuu, jokainen lapsi saa edelleen tarvitsemansa tuen.  

Jatkossa käytetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Näitä ovat esimerkiksi yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus. Lisäksi erityisopettaja voi opettaa tukea tarvitsevia oppilaita joko muun opetuksen yhteydessä tai erillisessä pienryhmässä. Kun tukea annetaan ryhmässä, useamman lapsen on mahdollista hyötyä siitä ja tukea voidaan antaa myös ennakoivasti. Opetusta ja oppimisen tukea voidaan järjestää myös opettajien yhteistyönä. 

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, lapsi voi saada lapsi- ja oppilaskohtaisia tukitoimia. Ne perustuvat lapsen yksilöllisiin tuen tarpeisiin ja ovat säännöllisiä ja pitkäkestoisia. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä, pienryhmässä tai erillisessä luokassa sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut ja apuvälineet. Lapsi voi saada samanaikaisesti sekä ryhmäkohtaista että oppilaskohtaista tukea. 

Entä minkälaisia muutoksia on tulossa lukiopetukseen? 

Lukioissa tarjolla oleva tuki jakautuu jatkossa oppimisen tukeen ja erityisopetukseen. Oppimisen tukea on tarjolla kaikille opiskelijoille. Oppimisen tukea ovat esimerkiksi aineenopettajan antama tukiopetus, opiskelutaitojen ja -strategioiden vahvistaminen tai tukipajat ja -kurssit. Osana oppimisen tukea nuori voi saada myös opetusta ja ohjausta erityisopettajalta. 

Lukion erityisopetus on tarkoitettu niihin tilanteisiin, kun muu oppimisen tuki ei ole riittävää. Erityisopetuksen tarve arvioidaan erikseen, ja tarvittaessa opiskelijalle tehdään erityisopetuspäätös. Opiskelijan tuen tarve voi tulla esille esim. testissä tai henkilöstön edustaja havaita sen tai opiskelija voi itse kertoa tuen tarpeestaan. Vaikka perusopetuksessa voidaan joskus poiketa oppimäärän tavoitteista, lukiokoulutuksessa se ei ole mahdollista.  

Espoossa valmistautuminen muutoksiin on jo pitkällä  

Espoon kaupunki toteutti maaliskuussa huoltajille ja kuntalaisille suunnatun kyselyn, jossa kartoitettiin näkemyksiä oppimisen tuesta sekä huoltajien ja henkilökunnan välisestä yhteistyöstä esi- ja perusopetuksessa. 

Vastauksissa korostui erityisesti lasta ja nuorta koskevien tapaamisten (92 % vastaajista) ja kodin ja henkilökunnan välisen viestinnän (93 %) merkitys. Myös huoltajien roolia lapsen esiopetukseen osallistumisen ja koulunkäynnin tukemisessa pidettiin erittäin tärkeänä (76 %). Olemme huomioineet kyselyn tulokset uudistuksen valmistelussa. Samansuuntaisia tuloksia saatiin myös opetushenkilöstölle suunnatussa kyselyssä.  

Oppilaiden tukeminen on keskeinen osa opettajan ammattitaitoa ja arkea. Opettajat kohtaavat oppilaat yksilöinä ja tukevat heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan monin eri tavoin, yhteistyössä kodin ja opiskeluhuollon kanssa. Muuttuvat rakenteet ja lainsäädäntö tuovat mukanaan uusia painotuksia, mutta työn perusta pysyy samana. 

Koulutamme Espoossa opetushenkilöstöä uuden lainsäädännön mukaisesti ja rakennamme yhdessä toimintatapoja ja -kulttuuria, jotka varmistavat sujuvan arjen esiopetuksessa, perusopetuksessa ja lukioissa. 

Espoossa oppimisen tukeminen on tärkeä osa arkea niin esiopetuksessa, perusopetuksessa kuin lukiokoulutuksessa. Vaikka käsitteet muuttuvat, yksi asia ei muutu: jokainen oppilas ja opiskelija saa jatkossakin tarvitsemansa tuen. 

Lue lisää aiheesta Espoon kaupungin verkkosivuilta