Jussi Sorjanen vill göra & Esbo teater världsberömd
Esbo teater fick offentlighet i fjol när et-tecknet & togs i bruk för teatern namn. Det händer dock en hel del annat intressant på Esbo teater också. Till exempel deklarerade den sig vara Finlands mest internationella teater. Den nya konstnärliga direktören Jussi Sorjanen berättar vad detta innebär och hur teatern står för sitt sina ord.
– Vi är till exempel den enda teatern i Finland som har regelbundna internationella besök. Dessutom har vi textning på våra föreställningar, vilket gör dem tillgängliga också för andra än finsk- och svenskspråkiga. Det kanske viktigaste är ändå de internationella samproduktionerna, förklarar Sorjanen.
– I fortsättningen är det meningen att stärka samproduktionerna så att vi inte bara presenterar dem, utan uttryckligen deltar i planeringen och produktionen, betonar han.
Sorjanens ord har tyngd. Han har en gedigen erfarenhet av internationell produktion och samproduktion som regissör för olika teatrar, såsom Kajanas stadsteater, samt i ledningen för Teatteri Vanha Juko och teatern Viirus.
Den finländska teaterns särdrag
Det kretsar inte bara kring internationella produktioner, utan Sorjanen vill också skaka om den finländska teatervärldens strukturer. Ute i världen fungerar teatrarna ofta annorlunda.
– Den finländska teatern är, med all kärlek, ganska starkt en folkteater. I till exempel den centraleuropeiska teatertraditionen är teaterns roll annorlunda.
En annan skillnad ligger enligt Sorjanen i repertoarerna. I Finland har man några få pjäser på repertoaren, som uppförs intensivt i en, kanske två, säsonger och sedan läggs ned. På annat håll kan teatrar ha tiotals produktioner på gång, som uppförs länge, men sällan.
– Också det avlägsna läget, språket och bristen på erfarenhet av internationellt samarbete bidrar till att det inte är lätt att resa ut i världen, sammanfattar han.
Det nya teaterhuset blir Esbo teaters och Esbobornas nya hem
Sorjanens mål är att repertoaren inte bara är internationell utan också så högklassig att det lockar teatervänner till minst en föreställning per år, men helst till alla produktioner.
– Det vi vill satsa på är superbra föreställningar. Högklassiga och intressanta. Och även om målet också är en internationell publik, är det viktigt att Esboborna känner sig som hemma, hoppas han.
Här hjälper det nya teaterhuset, som enligt planerna blir färdigt 2028.
– Faktum är att den nuvarande lokalen och den tekniska kapaciteten begränsar vårt arbete. Den nya stora scenen kommer att möjliggöra produktioner i helt annan skala, planerar Sorjanen.
Teatern lämnar spår och förändrar världen
Oberoende av scen vill Sorjanen att Esbo teater får en bred publik – också bland dem som anser att teatern är en för fin, tråkig eller annars onödig konstform.
– Teater är dock som bäst en överlägsen konstform som kan lämna starkare spår än någon annan. Den kan till och med erbjuda vändpunkter i livet, sammanfattar han.
En sådan vändpunkt för Sorjanen var Minä olen Adolf Eichmann, Jari Juutinens pjäs om en tysk tjänsteman som ville utföra sitt arbete så bra som möjligt – trots att arbetet var förintelsen.
– Det var en upplevelse som förändrade min värld och fick mig att tycka att teater kan vara mer än bara underhållande musikaler. Vid den vändpunkten tog min egen teaterkarriär vid.
Och det är precis såna stunder som Sorjanen vill erbjuda Esboborna – och kanske hela världen.
Kulturtips för september
Även om teatern är en stor del av livet för Sorjanen både i vardagen och på fritiden, finns det andra begivenheter i Esbo i september inom konst, arkitektur och musik.
Rashaad Newsome - Nimetön (Uusi tapa), till 23.11.2025, EMMA – Esbo moderna konstmuseum(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
”Jag kommer att besöka EMMA flera gånger under hösten, men där är jag mest intresserad av ett verk som är en dialog mellan två konstformer – dans och bildkonst. Verket hör till Saastamoinens stiftelses konstsamling och visas fram till slutet av 2025.
Minna Craucher, från 17.9, & Esbo teater(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
”Minna Craucher är en berättelse om en streber – eller bara om en människa som försöker överleva i en hård värld genom att ändra sin identitet efter vad som gynnade honom.
Jag kan rekommendera den här, för det är inte jag som har kuraterat, hehe. Minna Craucher är ett sällsynt fall, nämligen en ny inhemsk musikal. Den uppförs av en grupp fantastiskt skickliga artister, alla är stenhårda proffs inom både musik och teater. Jag har besökt repetitionerna, och varje artist gör verkligen två, om inte tre, människors arbete.”
Futuro-huset, fram till 15.9.2024, Utställningscentret WeeGee
Vid WeeGee visas Martti Suuronens Futuro, ett runt hus av plast som liknar ett ufo. Det är ett verkligt fint besöksmål, kanske för familjen.”
Också senare på hösten utlovas fin kultur i Esbo, och Sorjanen vill lyfta fram några som ligger honom varmt om hjärtat:
Jultomten som försvann, från 30.11, Unga Teatern(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
”Unga Teatern är en fin svenskspråkig teater som gör scenkonst för barn i en liten lokal, men med stor ambition. I december uppförs en pjäs av den nyligen avlidne Frank Skog som gjort regi och manus för Jultomten som försvann. Frank var ”Ungis” bärande kraft och en betydande kraft på hela den svenskspråkiga teaterscenen.”
Orkestern Saimaa, konsert, 5.10.2024 kl. 19.00–20.30 Esbo kulturcentrum
