Jussi Sorjanen haluaa tehdä & Espoon teatterista maailmankuulun

2.9.2024 5.30Päivitetty: 30.10.2024 14.03
Tummahiuksinen, parrakas mies katsoo hymyillen kohti.
& Espoon teatterin tuore taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen valitsi syyskuun kulttuuritärpit. Kuva: Darina Rodionova

& nousi viime vuonna laajempaan tietoisuuteen uudistettuaan nimensä symbolimuotoon. Teatterista löytyy kuitenkin paljon muutakin kiinnostavaa. Esimerkiksi sen rohkea julistautuminen Suomen kansainvälisimmäksi teatteriksi. &:n uusi taiteellinen johtaja, Jussi Sorjanen, kertoo, mitä tämän linjauksen takaa löytyy, ja miten teatteri väitteensä lunastaa.

–Meillä on esimerkiksi ainoana teatterina Suomessa säännöllisiä kansainvälisiä vierailuja. Lisäksi esityksissä on tekstitys, mikä tekee niistä saavutettavia myös muille kuin suomen- ja ruotsinkielisille. Ehkä tärkeimpiä ovat kuitenkin kansainväliset yhteistuotannot, Sorjanen avaa &:n kansainvälisyyslinjaa.

–Ja jatkossa nimenomaan yhteistuotanto-osuutta on tarkoitus vahvistaa niin, että emme ole pelkästään näitä tuotantoja esittävä teatteri, vaan nimenomaan mukana suunnittelemassa ja tekemässä esityksiä ja antamassa oma panoksemme niiden syntyyn, hän painottaa.

Sorjasen sanoilla on painoarvoa, sillä hänellä on vahva kokemus kansainvälisistä- ja yhteistuotannoista eri teatterien, kuten Kajaanin kaupunginteatterin ohjaajana sekä Teatteri Vanhan Jukon ja Viirus-teatterin johdossa.

Suomalaisen teatterin erityispiirteet

Kansainvälisyys ei rajoitu pelkkiin tuotantoihin, vaan Sorjanen haluaa ravistella myös kotimaisen teatterimaailman rakenteita. Muualla maailmassa teatterit toimivat usein eri tavalla kuin Suomessa.

–Suomalainen teatteriperinne on, kaikella rakkaudella, aika vahvasti kansanteatteria, joka poikkeaa esimerkiksi keskieurooppalaisesta teatteriperinteestä, jossa teatterin rooli on erilainen, hän lataa. 

Toinen ero on Sorjasen mukaan teattereiden ohjelmistokierrossa. Suomessa näytelmiä on ohjelmistossa vähän ja niitä esitetään tiiviisti yhden, ehkä kahden kauden ajan, kunnes ne lopetetaan. Muualla teattereilla voi olla repertuaarissaan kymmeniä produktioita, jotka pyörivät pitkään, mutta harvakseltaan. 

–Myös sijainti Euroopan syrjässä, kieli ja kaiken kaikkiaan se, ettei ole kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä vaikuttavat siihen, että täältä ei helposti lähdetä maailmalle, hän kiteyttää.

Uudesta teatteritalosta tulee &:n ja espoolaisten uusi kotipesä

Sorjasen tavoitteena on, että &:n ohjelmisto on paitsi kansainvälinen, myös niin laadukas, että se houkuttelee teatterinystäviä näkemään vuosittain vähintään yhden, mutta mieluiten kaikki produktiot.

–Se mihin me haluamme panostaa, on helkkarin hyvät esitykset. Esitysten laatu ja kiinnostavuus. Ja vaikka tavoitteissa on loppujen lopuksi myös kansainvälinen yleisö, niin on tärkeää, että espoolaiset saadaan tuntemaan & omaksi kotipesäkseen, hän toivoo.

Tässä auttaa Espoon uusi teatteritalo johon & on muuttamassa suunnitelmien mukaan vuonna 2028.

–Totuus on, että nykyiset tilat ja tekninen kapasiteetti rajoittavat tekemistä. Kun uusi iso näyttämö saadaan auki, niin se antaa mahdollisuuksia aivan eri mittakaavan tuotannoille, Sorjanen suunnittelee.

Teatteri jättää jäljen ja muuttaa maailmaa

Näyttämöistä riippumatta Sorjanen haluaa tavoittaa &:n näytöksiin mahdollisimman moninaisen yleisön – myös ne, joiden mielestä teatteri on liian hieno, tylsä tai muuten turha taidemuoto.

–Teatteri on kuitenkin parhaimmillaan ylivoimainen taidemuoto, joka pystyy jättämään voimakkaamman jäljen kuin mikään muu. Se voi tarjota jopa käänteentekeviä hetkiä elämässä, hän kiteyttää.

Sorjaselle tällainen hetki oli aikanaan Minä olen Adolf Eichmann, Jari Juutisen näytelmä saksalaisesta virkamiehestä, joka halusi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin – siitä huolimatta, että työnä oli holokaustin järjestäminen.

–Se oli kokemus, joka muutti maailmani ja pisti ajattelemaan, että teatteri voi olla muutakin kuin viihdyttävää musikaalia. Se oli käännekohta, josta oma teatteriurani lähti, hän päättää.

Ja juuri sellaisia hetkiä Sorjanen haluaa tarjota &:ssa espoolaisille – ja ehkä koko maailmalle.

Syyskuun kulttuuritärpit

Vaikka teatteri on Sorjaselle iso osa elämää niin arjessa kuin vapaalla, löytyy Espoosta syyskuussa muitakin kohteita, kuten taidetta, arkkitehtuuria ja musiikkia.

Rashaad Newsome - Nimetön (Uusi tapa) 23.11.2025 asti EMMA – Espoon modernin taiteen museo(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

”Aion käydä EMMAssa useampaan kertaan tulevan syksyn aikana, mutta eniten sieltä kiinnostaa teos, joka on vuoropuhelu kahden taidemuodon – tanssin ja kuvataiteen välillä. Teos on osa Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa ja on nähtävissä vuoden 2025 loppupuolelle asti."

Minna Craucher 17.9. alkaen & Espoon teatteri(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

”Minna Craucher on kertomus pyrkyristä - tai sitten vain ihmisestä, joka yritti pärjätä kovassa maailmassa muuttamalla identiteettiään sen mukaan, mikä milloinkin oli hänelle suotuisinta.

Voin suositella tätä, koska en ole ollut itse kuratoimassa, heh! Minna Craucher on harvinainen tapaus, nimittäinen uusi kotimainen musikaali. Stagella on mielettömän taitava esiintyjäporukka, josta jokainen on sekä musiikin, että teatterin piinkova ammattilainen. Olen harjoituksissa käynyt katsomassa ja heistä jokainen todella tekee töitä kahden, ellei kolmen ihmisen edestä.”

Futuro-talo 15.9.2024 asti Näyttelykeskus WeeGee

WeeGeellä on näytillä Martti Suurosen Futuro, joka on tällainen pyöreä muovinen ufon näköinen talo. Tosi hieno kohde käydä vaikka perheen kanssa.”

Myös myöhemmin syksyllä Espoossa on luvassa hienoja juttuja, joista Sorjanen haluaisi nostaa muutaman omaa sydäntä lähellä olevan:

Jultomten som försvann 30.11 alkaen Unga Teatern(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

”Unga Teatern on hieno ruotsinkielinen teatteri, jossa tehdään esittävää taidetta lapsille pienessä tilassa mutta suurella kunnianhimolla. Joulukuussa lavalla on vastikään edesmenneen Frank Skogin ohjaus ja käsikirjoitus Jultomten som försvann (Joulupukki joka katosi). Frank oli ’Ungiksen’ kantavia voimia ja merkittävä hahmo koko ruotsinkielisellä teatterikentällä.”

Saimaa-orkesteri, konsertti 5.10.2024 klo 19.00–20.30 Espoon kulttuurikeskus

”Matti Mikkolan johtama Saimaa on Suomen omaperäisimpiä yhtyeitä monellakin tapaa. Isolla porukalla, kauniisti ja mahtipontisesti kaahaten soittava bändi on harvinaista herkkua livenä. Olen kova musadiggari, eikä mikään ole hienompaa kuin joukko taitavia muusikoita soittamassa sydämensä kyllyydestä upeaa musaa!”

Kaikki Espoon kulttuuritapahtumat löydät osoitteesta kulttuuriespoo.fi/tapahtumat