Grundskoleelever planerade egna hållbara Esbo 2040-världar i Minecraft
I april 2024 fick grundskoleeleverna i Esbo en utmaning att planera sin egen hållbara Esbo 2040-värld i Minecraft. Målet med utmaningen var att öka elevernas medvetenhet om teman inom hållbar utveckling. I tävlingen om ett hållbart Esbo 2040 skapade skolorna Perkkaan koulu, Ruusutorpan koulu och Nöykkiön koulu de vinnande bidragen.
I april 2024 fick grundskoleeleverna i Esbo en utmaning att planera sin egen hållbara Esbo 2040-värld i Minecraft. Målet med utmaningen var att öka elevernas medvetenhet om teman inom hållbar utveckling. I utmaningen utnyttjades alla dimensioner av hållbar utveckling: ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella. Målen baserar sig på FN:s och Esbo stads mål för hållbar utveckling samt läroplanen.
Utmaningen bestod av tre serier: elever i årskurs 1–3, elever i årskurs 4–6 och elever i årskurs 7–9. För varje åldersgrupp hade det ställts upp egna mål som stöder hållbar utveckling och som eleverna skulle bygga till en del av sin Minecraft-värld. Med hjälp av utmaningen bekantade sig eleverna också med spelfostran och e-sport.
Djupdykningar i nya teman och nya kunskaper genom spel
Spel är en central del av barns och ungas medie- och populärkultur. Att spela är roligt för barn och unga, samtidigt som spelandet stärker självkänslan genom att erbjuda nya upplevelser och en känsla av att lyckas.
”I spelet jobbar man ofta också i grupp och lär sig gemensamma spelregler. I spelen används olika språk, och utvecklingen av språkkunskaperna är en av de konstaterade fördelarna med spelandet. I Minecraft spelar kreativitet och rumsgestaltning en viktig roll”, säger Minna Kukkonen, pedagogisk expert på inlärningsteknik på Esbo stad.
I tävlingen om ett hållbart Esbo 2040 valde en jury bestående av experter från Esbo stad vinnarna bland de fantastiska bidragen. Vinnarna belönades med biljetter till Heureka och alla deltagare fick diplom för ett fint arbete.
Tävlingsbidragen innehöll verkligt innovativa framtidslösningar
Vinnaren i tävlingsserien för elever i årskurs 1–3 var skolan Perkkaan koulu med sin värld Dream City. Enligt juryn var arbetet mycket omfattande och de uppställda målen hade beaktats mycket väl. Världen var skickligt byggd och deltagarna hade satsat på sin portfölj. Eleverna hade på ett fint sätt beskrivit omvärlden och också presenterat framtida lösningar med tanke på hållbar utveckling. I världen användes bara elbilar som fordon, det fanns många olika tjänster och man hade beaktat ansvarsfull konsumtion. Mohannad Albloywy skapade vinnarbidraget på egen hand.
”Jag deltog i utmaningen eftersom jag vill göra framtiden bättre. Jag berättade om utmaningen för min pappa, som anmälde mig till tävlingen. Under utmaningen letade jag efter mycket information om hur en hållbar stad ser ut”, berättar Mohannad.
Ruusutorpan koulu med världen Espoo 2040 (Esbo 2040) vann serien för elever i årskurs 4–6. Enligt juryn var världen verkligen mångsidig och tog mycket väl hänsyn till målen för hållbar utveckling. Arbetet skilde sig från de andra bidragen genom fina innovationer, såsom gröna väggar och tillgänglighetslösningar. Arbetet visade fantastisk byggnadskunskap och portföljen var också mycket bra.
Nöykkiön koulu vann tävlingsserien för årskurs 7–9 med världen Paam.mcworld. Enligt juryn var arbetet mycket omfattande och tog på ett utmärkt sätt hänsyn till alla de mål som krävdes. Världen var mycket kreativ och innehöll många verkligt innovativa framtidslösningar. Trafikarrangemangen behandlades utförligt och det fanns många olika slags infrastruktur för hållbar utveckling i arbetet. Juryn berömde särskilt solcellslamporna, återvinningscentralen och flaskretursystemet.
Bidraget från skolan Nöykkiön koulu skapades av en grupp klasskamrater. Den fantastiska världen skapades av Max Ruutu, Patrik Breucha, Aamos Pihko och Anton Pakarinen, som inspirerades av sin biologilärare.
”Det lättaste utmaningen var själva spelandet, eftersom vi alla har spelat Minecraft som barn. Vi har också studerat utvecklingsmålen flera gånger under årens lopp, men ändå är de långt ifrån uppnådda. Det svåraste med utmaningen var att hitta på idéer och fördela tiden mellan olika projekt”, berättade vinnarna.
Expertjuryn beviljade dessutom ett hedersomnämnande för skolan Ruusutorpan koulu till världen Merellinen Espoo (Det havsnära Esbo). Juryn tackade för den fina berättelsen och berömde den tydliga portföljen. Världen skilde sig positivt från andra arbeten och lyfte fram olika perspektiv på hållbar utveckling. Juryn gav särskilt beröm för de fantastiska regnbågstrapporna samt växt- och djurartshuset.
”Jag var sedan tidigare bekant med miljö- och naturskydd, men i och med utmaningen fick jag en chans att fundera närmare på olika sidor av hållbar utveckling, och till exempel frågor som har med kultur och trafik att göra blev mer mångsidiga genom utmaningen”, säger Ruska Oranen, som skapade världen Det havsnära Esbo.
Utöver expertjuryn valde en jury bestående av gymnasieelever från Esbo sina favoriter bland tävlingsbidragen. Juryns favorit i serien för årskurs 1–3 var Dream City från skolan Perkkaan koulu. Favorit i serien för årskurs 4–6 var världen Lakelandia – Vedyllä onnea elämään (Väte skapar lycka) från skolan Laajalahden koulu. Gymnasiejuryns favorit i serien för årskurserna 7–9 var skolan Kaitaan koulu med världen Espoo 2040 (Esbo 2040).
Tävlingen Hållbart Esbo 2040 får fortsättning
Tävlingen har väckt intresse också utanför Finlands gränser. Esbo stads experter presenterar helheten för sina kolleger inom unionen för de baltiska städerna vid utbildningskonferensen i Riga på hösten.
De barn och unga som deltagit i tävlingen har önskat att utmaningen ordnas på nytt. Sektorn för fostran och lärande välkomnar därför alla grundskoleelever i Esbo att delta i den nya omgången av tävlingen nästa vår: kom med idéer och bygg en bättre framtid!
”Jag skulle säga att det lönar sig att modigt börja göra något, så börjar det rulla på och man får fler idéer”, säger Ruska Oranen uppmuntrande till kommande deltagare i tävlingen.
