Peruskoululaiset suunnittelivat Kestävä Espoo 2040 -maailmoja Minecraftiin

29.8.2024 11.55Päivitetty: 11.9.2024 9.03
Kuva Nöykkiön koulun Paam.mcworld -maailmasta Minecraftissa.

Huhtikuussa 2024 Espoon peruskoululaiset haastettiin suunnittelemaan omanlaisensa Kestävä Espoo 2040 -maailman Minecraftiin. Haasteen tavoitteena oli lisätä koululaisten tietoisuutta kestävän kehityksen teemoista. Haasteen avulla tutustuttiin myös pelikasvatukseen ja e-urheilun maailmaan. Kestävä Espoo 2040 -kilpailussa voittavat maailmat rakensivat Perkkaan koulu, Ruusutorpan koulu ja Nöykkiön koulu.

Huhtikuussa 2024 Espoon peruskoululaiset haastettiin suunnittelemaan omanlaisensa Kestävä Espoo 2040 -maailman Minecraftiin. Haasteen tavoitteena oli lisätä koululaisten tietoisuutta kestävän kehityksen teemoista. Haasteessa hyödynnettiin kaikkia kestävän kehityksen ulottuvuuksia: ekologista, taloudellista, sosiaalista ja kulttuurista ulottuvuutta. Tavoitteet perustuvat YK:n ja Espoon kaupungin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja opetussuunnitelmaan.  

Haasteessa oli kolme sarjaa: 1.–3.-luokkalaiset, 4.–6.-luokkalaiset ja 7.–9.-luokkalaiset. Jokaiselle ikätasolle oli asetettu omat kestävää kehitystä tukevat tavoitteet, jotka piti rakentaa Minecraft-maailmaan. Haasteen avulla tutustuttiin myös pelikasvatukseen ja e-urheilun maailmaan. Kestävä Espoo 2040 -kilpailussa voittavat maailmat rakensivat Perkkaan koulu, Ruusutorpan koulu ja Nöykkiön koulu. 

Pelin kautta voi syventyä eri teemoihin ja oppia lisää

Pelit ovat keskeinen osa lasten ja nuorten media- ja populaarikulttuuria. Pelaaminen on lapsille ja nuorille hauskaa tekemistä, joka vahvistaa itsetuntoa tarjoamalla uusia kokemuksia ja onnistumisen elämyksiä.

”Peleissä toimitaan usein myös yhteisöissä ja opitaan yhteisiä pelisääntöjä. Pelejä pelataan eri kielillä ja kielitaidon kehittyminen onkin yksi pelaamisen todetuista hyödyistä. Minecraftissä luovuus ja avaruudellinen hahmottaminen ovat tärkeässä asemassa”, kuvailee Espoon kaupungin oppimisteknologian pedagoginen asiantuntija Minna Kukkonen.

Kestävä Espoo 2040 -kilpailussa Espoon kaupungin asiantuntijoista koostuvat raati valitsi voittajat upeiden maailmojen joukosta. Voittajat palkittiin lipuilla Heurekaan ja kaikille osallistujille jaettiin diplomit hienosta työstä.

Kilpailutöissä oli toteutettu todella innovatiivisia tulevaisuuden ratkaisuja

1.–3. luokkien sarjan voitti Perkkaan koulun maailma Dream City. Raadin mukaan työ oli todella laaja ja annetut tavoitteet oli huomioitu erittäin hyvin. Maailma oli taitavasti rakennettu ja portfolioon oli panostettu. Työssä oli kuvattu hienosti ympäröivää maailmaa ja visioitu myös tulevia ratkaisuja kestävän kehityksen näkökulmasta. Maailmassa liikuttiin vain sähköautoilla, palveluita oli monenlaisia ja vastuullinen kuluttaminen oli otettu huomioon. Maailman takana oli Mohannad Albloywy, joka rakensi voittotyönsä yksin.

”Osallistuin haasteeseen, koska haluan tehdä tulevaisuudesta paremman. Kerroin haasteesta isälleni, joka ilmoitti minut mukaan. Haasteen aikana etsin paljon tietoa siitä, millainen on kestävä kaupunki”, kertoo Mohannad.

4.–6. luokkien sarjan voitti Ruusutorpan koulun maailma Espoo 2040. Raadin mukaan maailma oli todella monipuolinen ja otti kestävän kehityksen tavoitteet huomioon erittäin hienosti. Työ erottui muista hienoilla innovaatioillaan, kuten viherseinillä sekä esteettömyysratkaisuillaan. Työssä näkyi upeaa rakennustaitoa ja portfolio oli myös erittäin hyvä.

7.–9. luokkien sarjan voitti Nöykkiön koulun maailma Paam.mcworld. Raadin mukaan työ oli todella laaja ja siinä oli erinomaisesti otettu huomioon kaikki vaaditut tavoitteet. Maailman oli erittäin luovasti rakennettu ja sieltä löytyi monia todella innovatiivisia tulevaisuuden ratkaisuja. Liikennejärjestelyt olivat laajasti esillä ja työssä oli monenlaista kestävän kehityksen infrastruktuuria. Erityiset kehut raadilta saivat aurinkokennovalot, kierrätyskeskus ja pullopalautusjärjestelmä.

Nöykkiön koulun voittotyö rakentui yhdessä luokkakaverien kesken. Upean työn takana olivat Max Ruutu, Patrik Breucha, Aamos Pihko ja Anton Pakarinen, jotka lähtivät haasteeseen mukaan biologian opettajan innostamana.

”Haasteessa helpointa oli itse pelaaminen, koska meille kaikille Minecraft oli tuttu lapsuuden hittipeli. Myös kehityksen tavoitteita on opiskeltu vuosien varrella useita kertoja, mutta silti olemme vielä kaukana tavoitteiden saavuttamisesta. Vaikeinta haasteessa oli ideointi ja ajan jakaminen eri projekteihin”, kertoivat yläkoulun sarjan voittajat.

Asiantuntijaraati myönsi lisäksi kunniamaininnan Ruusutorpan koulun maailmalle Merellinen Espoo. Raati antoi kiitosta hienosta tarinan kerronnasta ja portfolion selkeydestä. Maailma erottui positiivisesti muista töistä ja siinä oli hyvin tuotu esiin eri näkökulmia kestävästä kehityksestä. Erityiskehut raati antoi upeista sateenkaariportaista ja monilajitalosta.

”Ympäristön- ja luonnonsuojelu olivat tuttuja asioita sinällään, mutta kestävän kehityksen eri näkökulmia, esimerkiksi kulttuuriin ja liikenteeseen liittyviä asioita tuli haasteen myötä pohdittua monipuolisemmin”, pohti Merellinen Espoo -maailman luonut Ruska Oranen.

Asiantuntijaraadin lisäksi espoolaisista lukiolaisista koostuva raati valitsi kilpailutöistä omat suosikkinsa. Raadin suosikki 1.–3.-luokkien sarjassa oli Perkkaan koulun maailma Dream City. 4.–6.-luokkien sarjassa lukiolaisraadin suosikiksi valikoitui Laajalahden koulun maailma Lakelandia – Vedyllä onnea elämään. 7.–9.-luokkien sarjan vei Kaitaan koulun maailma Espoo 2040. 

Kestävä Espoo 2040 -kilpailu saa jatkoa

Kestävä Espoo 2040-kilpailu on herättänyt kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella. Espoon kaupungin asiantuntijat esittelevät kokonaisuutta Baltian kaupunkien liiton kollegoilleen koulutuskonferenssissa Riikassa tulevana syksynä.

Osallistuneet lapset ja nuoret ovat toivoneet haasteelle jatkoa. Kasvun ja oppimisen toimiala toivottaakin kaikki Espoon peruskoululaiset tervetulleeksi mukaan uudelleen ensi keväänä Kestävä Espoo 2040-kilpailuun ideoimaan ja rakentamaan parempaa tulevaisuutta.

”Sanoisin, että kannattaa rohkeasti lähteä tekemään, niin siitä se etenee ja keksii lisää”, rohkaisee tulevia osallistujia kunniamaininnan kilpailussa saanut Ruska Oranen tulevia osallistujia.