Livssituationen som utgångspunkt i social- och hälsovårdstjänster - Klienten vet bäst!
Klientupplevelsen är utgångspunkten för allt i västra Nylands kommuners vårdreform.
Läs den första delen av artikeln här: Smidiga social- och hälsovårdstjänster i hela västra Nyland
Nya slags centraler
Även om vårdreformen inte handlar så mycket om fysiska lokaler, funderar man också på dessa. I Stor-Alberga och Esboviken har planeringen redan inletts.
– I båda områdena har det uppstått ett naturligt behov av nya lokaler i och med de befintliga reparationsbehoven, säger Elina Jaakovlew-Markus, utvecklingschef för hälsovården i Esbo
Invånarna behöver inte oroa sig över att tjänster skulle försvinna. I enlighet med Esbos servicestruktur kommer tjänster även i fortsättningen att erbjudas i alla stadscentrum med goda trafikförbindelser.
– Dessutom har vi mobila tjänster som erbjuder närservice för dem som bor längre bort. Detta blir aktuellt i synnerhet i glesbygden i små kommuner. I Esbo är de mest avlägsna områdena från stadscentrumen Kalajärvi och Gröndal, säger Elina Jaakovlew-Markus.
Klienten vet bäst
Programdirektör Jutta Tikkanen anser att det är viktigt att höra användarna, det vill säga klienterna och invånarna i alla skeden av arbetet.
– Vi håller på att utveckla en digital kanal genom vilken vi kan föra en intensivare dialog med invånarna, berättar Tikkanen.
Som bäst samlas respons på webbtjänsterna i Alberga. Tikkanen lovar dock att allt inte beror endast på den digitala responsen, utan att projektledarna vid behov träffar klientgrupper och lyssnar på deras önskemål.
Livssituationen som utgångspunkt
Med social- och hälsocentral avses den helhet av social- och hälsovård som Esbo nu erbjuder. Tjänsterna ska enligt planerna delas in i tre grupper.
Barn, unga och familjer bildar en grupp. De betjänas i fortsättningen i familjecentraler, av vilka den första öppnar i Esbo centrum under 2021.
Tjänsterna för äldre samlas under Leva och bo-seniorcentralerna. I Esbo finns redan två sådana centraler, i Alberga och Köklax.
Tjänsterna för hela befolkningen skulle i fortsättningen utöver primärvården även omfatta bland annat mentalvård, missbruksvård, fysioterapi och socialtjänster för vuxna.
Många som behöver mycket hälso- och sjukvård är också betydande klienter inom socialvården, och tvärtom. För dem som behöver mycket service vill man i den nya modellen hitta en egen kanal och en egen kontaktperson som tar hand om dem som helhet.
– En egen kanal frigör resurser inom den allmänna hälso- och sjukvården och socialservicen, och människan behöver inte springa från en lucka till en annan, konstaterar Markus Syrjänen, Esbos förvaltnings- och utvecklingsdirektör.
Text: Tiina Parikka. Artikeln har publicerats i Esbotidningen 4/2020. Tidningen delades ut till varje hem i Esbo 28.11.2020.
- LU-sote
- Välfärdsområde