Kustbansbanan
Kustbansbanan blir i framtiden en huvudled för cykeltrafiken mellan gränsen mot Helsingfors, Alberga och Esbo centrum. Den är en del av nätverket av kvalitetscykelvägar i Esbo. Stadsteknikcentralen har utarbetat ett utkast till en utredningsplan för Kustbansbanan mellan Köklax och Säteriparksvägen i Alberga. Byggandet av de första delarna av banan inleddes vintern 2024.
Kustbansbanan ska förbättra förbindelserna för gång- och cykeltrafik längs med Kustbanan. Den planerade sträckan är trafiksäker och tillgänglig för alla användare. Förbindelserna förkortas också på många håll. Samtidigt förbättras passagen vid stationerna och det byggs mera cykelparkering.
Utkastet till utredningsplan finns på webben
Utredningsplaneringen har utförts i samarbete mellan Grankulla stad och Esbo stads projekt för Stadsbanan i Esbo. Det är möjligt att lär känna utredningsplanen på dinasikt.fi(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Kustbansbanan går delvis i och delvis utanför ett järnvägstrafikområde, och den följer också existerande gator och stråk. De delar av Kustbansbanan som ligger i anslutning till Stadsbanan byggs samtidigt med den, före år 2029. Tidtabellen för byggandet av de övriga delarna av kvalitetscykelvägen, som presenteras i utredningsplanen, meddelas senare och beror på finansieringen.
Utkastet till utredningsplan omfattar inte de delar av Kustbansbanan som ligger vid Ryttargatan, Säteriparksvägen, Kera eller Glashyttan (Köklax). Dessa delar av banan han planerats i separata planeringsprojekt. Vid Alberga centrum och öster om Alberga, fram till gränsen mot Helsingfors, finns inte en utredningsplan eller närmare planer för Kustbansbanan. Detta beror på att banans planeringslösningar utförs som en del av den kommande detaljplaneringen av dessa områden samt helhetstrafiklösningen. Grankulla stad står för planeringen av de delar av Kustbansbanan som ligger i Grankulla.
I utkastet till utredningsplan är målet att banan ska vara ungefär 6,8 meter bred, av vilket 2,5 meter har reserverats för fotgängare och 4 meter för cykelvägar i två riktningar. På enstaka ställen är det nödvändigt att skära ner på bredden, bland annat på grund av den trånga omgivningen, vilket innebär att bredden blir ungefär 5,0 meter (2 + 3 m). Vid Jättestigen i Esbo och vid Forsellesvägen i Grankulla har det planerats en cykelgata, där bilisterna ger cyklisterna obehindrat tillträde. Vid Esbo centrum delar sig banan i enkelriktade cykelvägar på olika sidor av körbanan. Mellan Esbo centrum och Köklax breddas de nuvarande gång- och cykelbanorna, och en ny vägport skapar en förbindelse till banans andra sida.
Byggandet av de första delarna av Kustbansbanan har börjat
Det första skedet av Kustbansbanan byggs i samband med byggandet av Stadsbanan i Esbo. Kustbansbanan, som nu byggs, löper till stor del i järnvägsområdet och kommer att ha vägportar under järnvägen. Dessutom är vissa andra strukturer också gemensamma med järnvägen. På så sätt drar man nytta av att byggarbetena utförs samtidigt.
I början byggs Kustbansbanan så att den skapar en kontinuerlig förbindelse från Säteriparksvägen i Alberga till Kyrkogatans rondell i Esbo centrum. Dessutom byggs en cykelförbindelse med nya vägportar mellan Esbo centrum och Köklax.
Arbetet torde pågå från vintern 2024 till sommaren 2029. Den väg som senare blir Kustbansbanan kommer under byggtiden att användas som väg till byggplatserna. Efter att järnvägen blivit färdig beläggs banan och färdigställs, så att den kan användas av invånare och andra som rör sig i trafiken.
Senare byggs cykelgatan Jättevägen, enkelriktade cykelfiler vid Ämbetsplatsen i Esbo centrum samt en högklassig förbindelse från Esbo centrum till Köklax. Byggarbetenas tidpunkt beror på de regionala utvecklingsprojekten och på finansieringen.