Rantaradanbaana

Rantaradanbaana on tulevaisuudessa pyöräilyn pääväylä Helsingin rajalta Leppävaaraan ja edelleen Espoon keskuksen suuntaan ja se on osa Espoon baanaverkkoa. Ensimmäisten baanan osien rakentaminen on alkanut talvella 2024.

Rantaradanbaana parantaa jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä Rantaradan varressa.Kuva: Espoon kaupunki

Rantaradanbaanan tavoitteena on kehittää jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä rantaradan varrella. Suunniteltu reitti on turvallinen ja esteetön kaikille käyttäjille. Se myös oikaisee monia kiertoreittejä. Samassa yhteydessä parannetaan kulkua asemanseuduilla ja lisätään pyöräpysäköintiä.

Yleissuunnitelmaluonnos tarkasteltavissa

Kaupunkitekniikan keskus on laatinut yleissuunnitelman Rantaradanbaanalle välillä Leppävaaran Säterinpuistontie - Kauklahti. Suunnittelu on tehty yhteistyössä Kauniaisten kaupungin ja Espoon kaupunkiratahankkeen kanssa. Yleissuunnitelmaluonnosta on mahdollista tarkastella Otakantaa.fi -sivustolla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Rantaradanbaana kulkee osin rautatieliikennealueella, osin alueen ulkopuolella ja osin nykyisiä katuja ja raitteja hyödyntäen. Kaupunkiradan yhteydessä olevien Rantaradanbaanan osien rakentaminen tapahtuu radan rakentamisen rinnalla vuoteen 2028 mennessä. Muiden yleissuunnitelmassa esitettyjen baanan osien toteutusajankohdat varmistuvat myöhemmin rahoituksen mahdollistamassa aikataulussa.

Yleissuunnitelmaluonnos ei sisällä Rantaradanbaanan osia Ratsukadun ja Säterinpuistontien, Keran sekä Lasihytin (Kauklahti) kohdalla. Näihin sisältyvät baanan osat on suunniteltu omissa suunnitteluhankkeissaan. Leppävaaran keskuksen kohdalla ja Leppävaarasta itään Helsingin rajalle Rantaradanbaanasta ei ole tehty yleissuunnitelmaa eikä tarkempia suunnitelmia, sillä baanan suunnitteluratkaisut tehdään osana näiden alueiden tulevaa asemakaavoitusta ja kokonaisliikenneratkaisua. Kauniaisten kohdalla Rantaradanbaanan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Kauniaisten kaupunki.

Yleissuunnitelmaluonnoksessa baanan yleinen tavoiteleveys on noin 6,8 metriä, josta 2,5 metriä on varattu jalankululle ja 4 metriä kaksisuuntaiselle pyörätielle. Yksittäisissä kohdissa leveystavoitteesta joudutaan tinkimään muun muassa ahtaan ympäristön takia, jolloin leveys on noin 5,0 metriä (2+3 m). Hiidenpolun ja Kauniaisten Forsellesintien kohdalle on suunniteltu pyöräkatu, jossa autoilija antaa pyöräilijöille esteettömän kulun. Espoon keskuksen kohdalla baana erkanee yksisuuntaisiksi pyöräteiksi eri puolin ajorataa. Espoon keskuksen ja Kauklahden välillä levennetään nykyisiä jalankulku- ja pyöräteitä ja uusi alikulkukäytävä mahdollistaa yhteyden radan toiselle puolelle.

Ensimmäisten osien rakentaminen on alkanut

Rantaradanbaanan ensimmäinen vaihe rakennetaan Espoon kaupunkiratahankkeen yhteydessä. Rakennettava baana kulkee pitkälti rata-alueella ja sillä tulee olemaan alikulkuja radan ali ja jotkin muutkin rakenteet ovat radan kanssa yhteisiä. Näin saadaan etua siitä, että rakennustyöt tehdään samaan aikaan.

Baanasta tullaan rakentamaan ensi vaiheessa jatkuva reittiyhteys Leppävaaran Säterinpuistontieltä Espoon keskukseen, Kirkkokadun kiertoliittymään. Lisäksi rakennetaan Espoon keskuksen ja Kauklahden välille pyöräiltävä yhteys uusine alikulkuineen.

Työt jatkuvat arvioilta talvesta 2024 kesään 2028. Baanan reitti tulee toimimaan rakennusaikana radan työmaatienä. Radan valmistuttua baana päällystetään ja viimeistellään valmiiksi kuntalaisia ja käyttäjiä varten.

Myöhempää toteutusta jäävät odottamaan Hiidentien pyöräkatu, Espoon keskuksen/Virastopihan alueen yksisuuntaiset pyöräilykaistat sekä baanatasoinen yhteys Espoon keskuksesta Kauklahteen. Näiden rakentamisaikataulu riippuu aluekehityshankkeista ja rahoituksesta.

Koko Espoo