Anbud till Kulturspaning den 3 februari 2022

Vad är Kulturspaning? 

 

Kulturspaning är Esbos modell för att införliva professionella konst- och kulturaktörers kunnande i småbarnspedagogiken. Med den här blanketten kan du lämna ett anbud på att skapa kulturinnehåll till Kulturspaning för läsåret 2022–2023.  

 

Mer information på Kulturspaningens sida.

Lämna in anbud via denna blankett(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).



Hur fungerar Kulturspaning? 

I Esbo finns ungefär 170 kommunala daghem. I varje daghem genomförs det under läsåret åtminstone en innehållshelhet för barnen (spaning) och en innehållshelhet för pedagogerna (pedagogspaning).  

 

I Kulturspaning är Esbo indelat i åtta områden. Ett av dessa är den svenskspråkiga småbarnspedagogiken. De övriga områdena är indelade geografiskt. För varje område väljs ett ”tema” för ett läsår i taget. Områdena och temana för läsåret 2020–2021 hittar du på kulturspaningens sida på esbo.fi. 

 

Temana för läsåret 2022–2023 bestäms först när valet för vilka innehåll som ska vara med har gjorts. Temana justeras åtminstone så att området som har dem byts. Skapandet av nya teman och övrig utveckling görs med småbarnspedagogikens värdegrund i åtanke: barndomens egenvärde; att växa som människa; barnets rättigheter; likabehandling, jämlikhet och mångfald, familjers diversitet samt en hållbar livsstil. Från anbuden väljer sedan sakkunniga inom kultur och småbarnspedagogik ut vilka helheter som passar till vilket tema (se nedan). 

 

Varje kulturaktör producerar kulturspaning för minst fyra och maximalt 12 daghem. De flesta av Esbos daghem är medelstora eller stora. Kulturspaningsverkstäder görs för 2–7 barngrupper på varje daghem. 



Coronasituationen i verksamheten  

Under pandemin har Kulturspaningarna genomförts med specialarrangemang. Under denna tid har kulturaktörerna inte alltid fått gå in i daghemmen utan verksamheten har i första hand genomförts utomhus och i andra hand på distans. Barngrupper har inte heller fått slås ihop eller blandas t.ex. i publiken till en förställning. Det material eller de föremål som gått från en barngrupp till annan har tagits bort eller rengjorts noga mellan grupperna. Om situationen skulle kräva det, kan nästa verksamhetsår genomföras på samma eller liknande sätt. Därför önskar vi också i anbudet få en alternativ corona-anpassad modell.  

 

Innehållet i Kulturspaning-modellen grundar sig på planen för småbarnspedagogik i Esbo. 



Vad önskar vi anbud på? 



1. Pedagogspaning på daghemmen 

 

Pedagogspaningen är en kort fortbildning för pedagogerna (dvs. lärare och barnskötare inom småbarnspedagogiken som arbetar på daghem), genomförd som en kort engångsutbildning på distans eller på plats. 

 

• En pedagogspaning ordnas i varje daghem under läsåret. 

• Innehållen bygger på målen i planen för småbarnspedagogik och utnyttjar terminologin i den. 

• Tanken är att erbjuda konstnärliga och kulturella verktyg som pedagogerna kan använda i sitt arbete – att förankra kunskaperna. 

• Innehållet grundar sig i målen i planen för småbarnspedagogik.  

• Målen är: 

  • att sänka tröskeln för användandet av konstnärliga och kulturella tekniker i småbarnspedagogiken. 
  • arbetsplatsvälmående och främjande av gruppkänsla 
  • att erbjuda pedagogerna roliga och inspirerande upplevelser och idéer 

• Deltagarantalet är 3–20 beroende på daghemmets storlek och arbetssituation och längden är 60–90 minuter. 

• Tidpunkt är under barnens dagvila, ca kl. 12.30–14, eller annan tidpunkt som kommits överens om med daghemmet. 

• I pedagogspaningen kan även de barn som vaknar först delta – teknikerna kan då genast testas tillsammans med barngruppen. 

• Material från pedagogspaningen lämnas alltid kvar på daghemmet så att informationen även kan delas med andra. Materialet behöver inte vara omfattande, viktigast är att materialet täcker det innehåll som tagits upp under fortbildningen. 

 

 

2. Innehåll för barnen – barnspaning 

 

a. Verkstad för barnen på daghemmet 

 

• De flesta Kulturspaningsinnehållen är verkstäder för barnen. 

• Målgrupp är 3–5-åringarna. 

• Gruppstorleken på daghemmet är vanligtvis 21 barn/grupp. 

• Antalet deltagare per verkstad ska vara minst 14 barn. Alternativt kan man erbjuda en helhet med två verkstäder så att barngruppen kan delas i två. Då kan det minsta antalet barn per verkstad vara tio barn. 

• Längden på varje verkstad kan vara 30–60 minuter. 

• De vuxna i gruppen är alltid aktiva deltagare under verkstäderna. 

 

b. Ambulerande materialpaket 

 

• Innehåller material (instrument, föremål, bilder, filmer osv.) och ett pedagogiskt material, som baserar sig på målen i planen för småbarnspedagogik, som handleder hur man kan jobba med materialet tillsammans med barngruppen. 

 

c. Föreställning eller konsert på daghemmet 


 

• Den primära målgruppen är 3–5-åringar. 

• Föreställningarna och konserterna bör innefatta förhandsmaterial: synopsis, terminologi, låtlista, information om temana och dylikt. På det här sättet kan pedagogerna bearbeta ämnet och förbereda gruppen i förväg. På alla daghemmen kan det finns barn som håller på att lära sig svenska eller finska och därför är det särskilt viktigt att kunna förklara terminologin och tanken bakom föreställningen. 



Anvisningar: 



Du kan erbjuda en helhet som innefattar delar enligt ovan t.ex. så här: 

 

1+2a, 1+2b, 1+2c eller 1+2a+2c 



Så här fyller du i blanketten

 

Med denna blankett kan du lämna in ett anbud på en kulturspaningshelhet. Om du vill lämna in anbud på flera helheter behöver du öppna blanketten på nytt och börja om. 

I blanketten ombeds du även bifoga en bild till helheten. Bilden används endast elektroniskt och enbart i information till daghemmens kontaktpersoner. I blanketten ber vi dig fylla i information om och pris för varje del som ingår i helheten.  

 

På blanketten ombeds du även ange hur innehållet kan kopplas till planen för småbarnspedagogik. Du får gärna bekanta dig med planen när du planerar innehållet.  



Priset ska inkludera 

• Kontakterna med daghemmen: kulturaktörerna kommer själva överens om tidtabellerna och de praktiska frågorna med kontaktpersonerna på varje daghem. 

• Resorna till daghemmet. Allt innehåll genomförs i daghemmens lokaler runtom i Esbo. 

• Eventuellt material och anskaffning av detta. 

• Framställning av innehåll, produktion av pedagogiskt material. 

• Deltagande i Kulturspaningens obligatoriska möten cirka fyra gånger per år. 

• Statistikföring, rapportering, fakturering. 



Mångfalden inom småbarnspedagogiken – språklig och kulturell  

Det finns variation i daghemsgrupperna i Esbo. I vissa grupper talas det många språk vilket gör att barnens kunskaper i svenska och finska kan variera. Barnens ålders- och kunskapsnivå kan också variera och barnen kan vara i behov av särskilt stöd. Dessa aspekter är bra att ha i åtanke när man planerar kulturinnehållet. Kulturspaningens innehåll bör vara möjligt att anpassa efter mångfalden av barn så att alla barn kan få glädje av kulturinnehållet.  

 

Barngruppernas pedagoger har den pedagogiska kunskapen att stötta barnen och de bär det ansvaret även under Kulturspaningen. Före kulturspaningen genomförs är det bra att diskutera hur barngruppen ser ut och vilka särskilda behov det kan finnas. Pedagogspaningarna i den finskspråkiga småbarnspedagogiken är språket finska och i den svenska småbarnspedagogiken svenska. Innehåll som riktar sig till barn kan vara på andra språk och kulturaktören behöver inte tala finska eller svenska om genomförandet av innehållet inte kräver det. I detta fall är förberedelser som görs i förväg med daghemmet särskilt viktiga. 

Urvalskriterier 

Aktörerna till Kulturspaning väljs ut bland anbuden med betoning på följande kriterier: 

  • Innehållets kreativitet och konstnärlighet: ambition, nyhetsvärde och innovation. 
  • Pedagogisk kompetens, erfarenhet av samarbete med småbarnspedagogiken, kännedom om småbarnspedagogiken och planen för småbarnspedagogik. 
  • Innehållets koppling till småbarnspedagogikens värdegrund (se stycke Hur fungerar Kulturspaning?) 
  • Tillgång och aktörens förutsättningar att producera det innehåll som behövs. 
  • Pris och mest fördelaktigt anbud totalt sett.  



Urvalsprocess 

Valet av kulturaktörer till Kulturspaning för läsåret 2022–2023 framskrider enligt följande: 

  • Sista inlämningsdatum för anbuden är fredagen den 11 mars 2022. 
  • Valet av aktörer görs i början av april 2022. 
  • På förmiddagen onsdagen den 4 maj 2022 träffas vi tillsammans alla aktörer och experter inom småbarnspedagogik inför det kommande läsåret. Boka redan nu in den dagen i din kalender! 
  • Avtal med aktörerna görs i början av sommaren 2022. 

Mer information: 

I frågor som rör innehållet i anbudet eller inlämnande av anbud kan du kontakta Kulturspaningens koordinator: Elina Harlas, elina.harlas@espoo.fi, +358 40 5528634

Och gällande innehåll för de svenskspråkiga daghemmen kan du även vara i kontakt med Johanna Östling, specialsakkunnig på Svenska bildningstjänster, johanna.ostling@espoo.fi eller +358 40 6369773

 

Mer information på Kulturspaningen sida.