Gatuunderhåll, situationen 27.3.2024
Snövallarna har smält och nattfrosten har upphört. Det mycket förväntade arbetet med att avlägsna sandningsgruset har därför också kunnat påbörjas.
Först koncentrerar vi oss på bussrutterna och andra högtrafikerade vägar, där trafiken lyfter upp gatudamm i luften. Efter körbanorna fortsätter vi med gång- och cykelbanor. I vissa områden med livlig gångtrafik, till exempel i Hagalunds centrum och i omgivningen kring köpcentret Sello, avlägsnar vi redan sandningsgrus.
Vid sidan av sopningen reparerar vi bland annat hål i beläggningen och fyller och jämnar ut gropar i grusvägar.
Delvis avlägsnande av sandningsgrus
På vissa ställen kan det på gång- och cykelbanorna finnas avsnitt där sandningsgrus har avlägsnats från en del av banan. Detta beror på att körbanorna redan sopats. Gång- och cykelbanans kant sopas på körbanans sida på förhand för att eventuellt regn- och smältvatten inte ska få sandningsgruset att flyta tillbaka till körbanan som sopas först. Då spelar det ingen roll om den sida som redan sopats är avsedd för gång eller för cykling – sopningen koncentreras alltså inte särskilt till cykelbanor.
Om det finns en grönremsa mellan körbanan och gång- och cykelbanan, kan sandningsgrus på vissa ställen avlägsnas också vid grönremsan och inte bara på de avsnitt där gång- och cykelbanan ligger fast i körbanan. Då har föraren av sopmaskinen inte ansett det nödvändigt att lyfta borsten vid skiljeremsan, utan har fortsatt avlägsna sandningsgrus också på denna del för att resultatet ska bli enhetligt.
Viktiga uppmaningar att flytta fordon
Vi kommer att ge uppmaningar att flytta fordon vid behov. Om du letar efter bilplats på ett område där sopningsarbetet pågår, försök hitta en plats på ett område som redan har sopats. Då kan arbetet genomföras som en helhet och slutresultatet blir bättre.
Respons på underhållet
Vår kundservice samarbetar aktivt med underhållspersonalen och vidarebefordrar den respons vi får av dig till dem.
Vänligen skicka all respons via vår responstjänst på webben(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Både responstjänsten och vår telefontjänst är tidvis överbelastade och därför kan du ibland få vänta.
Inkludera gärna en bild i ditt meddelande, om det är möjligt. Då kan vi lättare bedöma hur allvarlig situationen är och behandla din respons snabbare.
Mobilappen Trimble Feedback
Du kan lämna respons som gäller en viss plats också via mobilappen Trimble Feedback(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Det är ett snabbt sätt att meddela kundtjänsten om det till exempel finns behov av underhåll. Vi behandlar all respons som vi fått via mobilapplikationen och vidarebefordrar den till experter som vidtar lämpliga åtgärder.