Läroplikt och förebyggande av frånvaro inom den grundläggande utbildningen
Läropliktiga ska delta i grundläggande utbildning som ordnas med stöd av lagen om grundläggande utbildning.
Enligt 26 § 3 mom. i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren förebygga frånvaro hos elever som deltar i den grundläggande utbildningen samt systematiskt följa och ingripa i frånvaron. Enligt 35 § i samma lag ska eleven delta i den grundläggande utbildningen, om hen inte av särskilda skäl tillfälligt har fått befrielse.
Av särskilda skäl kan eleven beviljas tillstånd till tillfällig frånvaro på ansökan av vårdnadshavaren. Klassläraren eller klassföreståndaren beslutar om frånvaro på mindre än fem skoldagar och rektorn eller skolföreståndaren beslutar om frånvaro på mer än fem skoldagar. Rektorn eller skolföreståndaren kan bevilja frånvaro för högst en månad.
Det ska bedömas om det är motiverat att bevilja tillfällig frånvaro med beaktande av elevens intresse och hurdana konsekvenser frånvaron har för inlärningen och bedömningen. Med tillfällig frånvaro avses frånvaro under en viss tidsperiod – inte upprepad frånvaro varje vecka under hela läsåret (till exempel på grund av en hobby).
Frånvarotillstånd söks med blanketten ”Poissaololuvan hakemus luokanvalvojalle/luokanopettajalle enintään 5 koulupäivän poissaoloa varten” eller ”Poissaololuvan hakemus rehtorille/koulunjohtajalle yli 5 koulupäivän poissaoloa varten” under fliken Ansökningar och beslut i Wilma.
I Esbo stads skolor betonas positiva möten, stärkande av delaktigheten och känslan av att höra till en grupp samt respektfull växelverkan i det dagliga umgänget.
Elevernas sociala och emotionella färdigheter stärks så att deras förmåga att förstå och tolka sociala situationer utvecklas. Till de sociala färdigheter som ska stärkas hör också att utveckla självregleringen och hanteringen av känslor samt att granska den egna verksamhetens etiska aspekter och att dryfta etiska frågor. Eleverna lär sig att agera på ett sätt som bidrar till att uppnå egna och gemensamma mål utan att såra andra.
Inom den grundläggande utbildningen i Esbo används en modell för ingripande i frånvaro och stödande av närvaro. Det är en enhetlig modell för uppföljning av och ingripande i frånvaro från skolan. Syftet med modellen är att stöda elevernas välbefinnande, uppväxt och lärande. Skolan ingriper i elevens frånvaro i ett tidigt skede. Enligt undersökningar ökar riskerna när frånvaron överstiger 10 procent av skolans arbetstid. Som frånvaro räknas både lovlig och olovlig frånvaro. Läraren antecknar frånvaron i Wilma och följer upp den aktivt. Mer information om stöd för engagemang i skolan: https://www.koulukunnossa.fi/lasnaolomalli/(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)