Oppivelvollisuus ja poissaolojen ennaltaehkäisy perusopetuksessa
Oppivelvollisen on osallistuttava perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen.
Perusopetuslain 26 §:n 3 momentin mukaan opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Saman lain 35 §:ssä säädetyn mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.
Erityisestä syystä oppilaalle voidaan myöntää lupa väliaikaiseen poissaoloon huoltajan hakemuksesta. Alle viiden koulupäivän poissaolosta päättää luokanopettaja/-valvoja ja yli viiden koulupäivän poissaolosta rehtori/koulunjohtaja. Rehtori/koulunjohtaja voi myöntää poissaololuvan enintään kuukaudeksi.
Poissaololupaa harkittaessa tulee tarkastella, onko tilapäisen poissaololuvan myöntäminen kyseisen oppilaan etu ja poissaolon vaikutukset oppimiseen ja arviointiin huomioiden perusteltua. Tilapäisyydellä tarkoitetaan väliaikaista poissaoloa jonkin tietyn ajanjakson aikana – ei toistuvaa jokaviikkoista poissaoloa koko lukuvuoden ajan (esim. harrastuksen vuoksi).
Poissaololupaa haetaan Wilman Hakemukset ja päätökset -välilehdellä löytyvällä lomakkeella ”Poissaololuvan hakemus luokanvalvojalle/luokanopettajalle enintään 5 koulupäivän poissaoloa varten” tai ”Poissaololuvan hakemus rehtorille/koulunjohtajalle yli 5 koulupäivän poissaoloa varten” tai vaihtoehtoisesti täyttämällä tulostettu lomake nimeltä ”Poissaololuvan hakeminen” ja palauttamalla se oppilaan kouluun luokanvalvojalle/luokanopettajalle.
Espoolaisissa kouluissa oppilaiden kouluun kiinnittymisen tukemisessa painottuvat myönteinen kohtaaminen, osallisuuden ja ryhmään kuuluvuuden tunteen vahvistaminen sekä toista kunnioittava vuorovaikutus jokapäiväisessä kanssakäymisessä.
Oppilaiden sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja vahvistetaan niin, että heidän taitonsa ymmärtää sosiaalisia tilanteita ja tehdä niistä tilannekohtaisia tulkintoja kehittyy. Vahvistettavia sosiaalisia taitoja ovat myös itsesäätelyn ja tunteiden hallinnan kehittäminen sekä oman toiminnan eettisyyden tarkastelu ja eettisten kysymysten pohdinta. Oppilaat oppivat toimimaan tavalla, joka edesauttaa omien ja yhteisten päämäärien saavuttamista muita loukkaamatta.
Espoon perusopetuksessa on käytössä poissaoloihin puuttumisen ja läsnäolon tukemisen malli. Se on yhtenäinen koulupoissaolojen seuraamisen ja niihin puuttumisen toimintamalli. Mallin tavoitteena on tukea oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Oppilaan poissaoloihin puututaan varhaisessa vaiheessa. Tutkimusten mukaan riskitekijät kasvavat, kun poissaolokertymä ylittää 10% koulutyöajasta. Poissaoloja ovat kaikki luvalliset ja luvattomat oppilaan poissaolot. Niiden seuraamista varten opettaja merkitsee poissaolot Wilmaan ja seuraa niitä aktiivisesti.