Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning
Högklassig förskoleundervisning skapar en stark grund för barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Vi strävar efter att förebygga eventuella utmaningar kring lärande eller deltagande på många olika sätt. Sådana sätt är till exempel:
- mångsidiga arbetssätt och undervisningsmetoder
- flexibla grupparrangemang
- lärande som bygger på barnens starka sidor
- nära samarbete och gemensam planering mellan lärare och övrig personal
Målet är att varje barn ska kunna delta i förskoleundervisningen och lära sig enligt sina egna förutsättningar.
Om det uppstår problem med deltagandet i förskoleundervisningen eller i lärandet, har barnet rätt att få stöd. Stödet kan vara:
- stöd som ges i gruppen
- barnspecifikt stöd som planeras enligt barnets individuella behov
Vi ordnar stödet på ett så inkluderande sätt som möjligt – det vill säga så att barnet får det stöd hen behöver i sin egen förskolegrupp, så nära sitt hem som möjligt.
Vi planerar stödet för barnet i nära samarbete med vårdnadshavarna, speciallärarna inom småbarnspedagogik och experterna inom elevvården.