Ingen behöver gå vilse i den digitala djungeln av e-tjänster

Du kan kontakta Esbo stads servicerådgivare via videosamtal och på så sätt få hjälp med e-tjänster som rör Esbo stads ärenden. Bildförbindelsen gör rådgivningen smidig och personlig.
Ibland kan det vara svårt att använda elektroniska tjänster. Möjligheten till personlig handledning via video ger emellertid säkerhet särskilt för dem som inte är vana vid att sköta ärenden på webben.
Vid videosamtal är skärmdelning en stor hjälp särskilt vid tekniska utmaningar, eftersom servicerådgivaren och invånaren kan se samma fönster och lösa problemen tillsammans. Detta hjälper också när du fyller i ansökningar och formulär.
Servicerådgivaren kan steg för steg ge råd om hur det elektroniska formuläret fungerar eller var uppgifterna ska matas in.
”Skärmdelning har visat sig vara praktiskt till exempel vid användning av olika elektroniska formulär”, berättar servicerådgivaren Eveliina Bah.
Särskilt för seniorer är videosamtal en tjänst som underlättar digitalt uträttande av ärenden. Via bildförbindelsen kan servicerådgivaren vägleda kunden i användningen av apparaten och vid behov boka tid för digitalt stöd.
”Vi koncentrerar oss mest på att hjälpa med Esbo stads elektroniska system, såsom Wilma, som stöder interaktionen mellan skolan och hemmet, men vi hjälper också med andra digitala tjänster, till exempel med att uträtta ärenden med FPA”, konstaterar Bah.
Videosamtalet startas enkelt via chatten: På startsidan för Esbo.fi öppnas ett chattfönster där invånaren kan välja videosamtal som kontaktsätt. Servicerådgivaren skickar en länk via vilken anslutningen öppnas i webbläsaren med ett enda klick.
Videosamtal är också tillgängliga på sidan Chatt och telefontjänster, sidan Ansökan till skolan och sidan Jobba på Esbo stad. Snart kommer det även att utvidgas till idrottstjänsterna.
Läs mer om Kundservice och e-tjänster.
Text: Jaana Kalliokoski.
Denna text har ursprungligen publicerats i tidningen Espoo-lehti 3/2025. Läs övriga artiklar i Espoo-lehti.