Sähköisten palvelujen digiviidakkoon ei tarvitse eksyä

Voit saada yhteyden Espoon kaupungin palveluneuvojaan videopuhelulla ja siten apua verkkoasiointiin Espoon kaupungin asioissa. Kuvayhteys tekee neuvonnasta sujuvaa ja henkilökohtaista.
Joskus sähköisen palvelun käyttö takkuaa. Mahdollisuus henkilökohtaiseen opastukseen videon välityksellä tuo kuitenkin varmuutta etenkin niille, joille verkkoasiointi ei ole arkipäivää.
Videopuhelussa näytönjako on isona apua erityisesti teknisissä haasteissa, sillä palveluneuvoja ja asukas voivat katsoa samaa näkymää ja ratkaista ongelmia yhdessä. Se auttaa myös hakemusten ja lomakkeiden täyttämisessä.
Palveluneuvoja voi neuvoa vaihe vaiheelta, miten sähköinen lomake toimii tai mihin kohtaan tiedot syötetään.
”Näytönjako on osoittautunut käteväksi esimerkiksi erilaisten sähköisten lomakkeiden käytössä”, palveluneuvoja Eveliina Bah kertoo.
Erityisesti senioreille videopuhelu on digitaalista asiointia helpottava palvelu. Kuvayhteyden kautta palveluneuvoja voi opastaa laitteen käytössä ja tarvittaessa varata asiakkaalle ajan digitukeen.
”Eniten autamme käyttämään Espoon sähköisiä järjestelmiä, kuten kuten koulun ja kodin välistä vuorovaikutusta tukevaa Wilmaa, mutta annamme apua ihan kaikissa digipalveluissa, esimerkiksi Kelan kanssa asioinnissa”, Bah toteaa.
Videopuhelu käynnistyy helposti chatin kautta: Espoo.fi-etusivulla avautuu chat-ikkuna, josta asukas voi valita yhteydenottotavaksi videopuhelun. Palveluneuvoja lähettää linkin, jonka kautta yhteys aukeaa selaimessa yhdellä klikkauksella.
Videopuhelu on käytössä myös Chat- ja puhelinneuvonta-sivulla, Kouluun hakeminen -sivulla ja Töissä Espoolla -sivulla. Se laajenee pian myös liikunnan yhteyteen.
Lue lisää asioinnista.
Teksti: Jaana Kalliokoski.
Juttu on alun perin julkaistu Espoo-lehdessä 3/2025. Lue Espoo-lehden muita juttuja.