Företag i Esbo påverkar världen positivt på bred front, visar en analys i samarbete med Upright Oy
Hur påverkar företagens affärsverksamhet samhället? Vi sökte svar på denna fråga i samarbete med Upright genom att utvärdera verksamheten hos Esbo stads partner inom hållbar utveckling. Av resultaten framgår att företagsekosystemen vid cirkulär ekonomi vid byggande, förnybar energi, laddning av elbilar och plaståtervinning på många sätt har en positiv inverkan på Esbobornas liv. Vid granskningen av effekterna koncentrerade vi oss på företagens kärnverksamhet och dess konsekvenser. Varje företag i Esbo kan också fundera över detta – hur vi med vårt företags resurser, produkter och tjänster ge upphov till mer positiva effekter på världen? I framtiden kommer det också att bli allt viktigare att för företagen att förstå detta för att få finansiering och locka till sig arbetstagare.
Nettoeffektiviteten består av skapat värde och använda resurser
I början av året genomförde vi en utvärdering av effektiviteten av företagen i Esbo i samarbete med Upright Oy. Målet var att öka förståelsen för effektiviteten i Esbos företagsekosystem för hållbar utveckling, det vill säga hur ekosystemen inverkar på målet för Esbos klimatneutralitet och andra mål för hållbar utveckling. Samtidigt fick vi nya synpunkter på hur partnersamarbetets effektivitet kan utvecklas. I analysen deltog nästan 80 företag, cirka 20 per tema: cirkulär byggnadsekonomi, förnybar energi, laddningsinfrastruktur och laddningstjänster samt återvinning av plast. Bland deltagarna valdes företag med vilka Esbo har gemensamma utvecklingsprojekt eller annat samarbete för att uppnå målet om klimatneutralitet.
Den genomförda effektivitetsanalysen baserar sig på en modellering av Helsingforsbaserade teknologibolaget Upright. Med modellen mäts verkningsfullheten i fyra dimensioner: samhälle, information, hälsa och miljö. På basis av vetenskapliga data kvantifieras resursanvändningen i förhållande till det värde som skapas ur alla dessa synvinklar. Detta skapar en bred förståelse för företagets genomslagskraft: hurdana resurser företagets kärnverksamhet förbrukar i sin helhet och vilket värde de skapar.
Företagen omvandlar de resurser de använder till affärsverksamhet, som gör det möjligt för människor att leva och fungera i samhället. Därför utgår företagens största och mest omfattande genomslagskraft från deras kärnverksamhet. För att förstå helhetsbilden av effekterna är det viktigt att öka förståelsen inte bara för de resurser som används, utan också för vilket värde de skapar och hur effektivt de påverkar omvärlden ur olika hållbarhetsperspektiv.
Upright producerar jämförbara effektivitetsdata om företagen med hjälp av en matematisk modell som baserar sig på maskinläsbara verktyg och öppen vetenskaplig information. Modellen fokuserar på konsekvenserna av företagens affärsverksamhet, det vill säga produkter och tjänster, och i den granskas effekterna i hela värdekedjan: från anskaffning av material till slutanvändning och kassering. Uppskattningen baserar sig på offentligt tillgänglig information, utan att kräva ytterligare resurser av kommunen eller företagen
”Vi var särskilt intresserade av Uprights sätt att granska effekterna av företagens kärnverksamhet ur många olika synvinklar med hjälp av offentlig data. Vid sidan av miljöansvaret är social, kulturell och ekonomisk hållbarhet viktig för Esbo. Genom analysen fick vi många nya insikter i granskningen av hållbarheten och företagens konsekvenser”, berättar utvecklingschef Tiia Tuuri från Esbo stads kompetenscenter för hållbar utveckling.
Avsikten var att bedöma konsekvenserna av hållbar affärsverksamhet och samtidigt få jämförelseuppgifter. Särskilt i fråga om större företag försökte man därför begränsa uppgifterna till produkter och branscher som är relevanta för temat i fråga. ”Denna analys är ett sätt att granska effektiviteten. Den belyser de positiva effekterna av utvalda företagsekosystem och teman jämfört med företagen i genomsnitt. Vi hoppas att de positiva resultaten sporrar också andra företag att utveckla sin egen affärsverksamhet så att den blir mer hållbar”, konstaterar Reetta Jänis, projektchef för projektet Ekosystemlösningar för en hållbar tillväxt (RAKKE).
Esbo partner har mångsidig kompetens och motivation för hållbar affärsverksamhet
De företag och affärsenheter som deltar i analysen koncentrerar sig på att lösa olika klimat- och materialrelaterade hållbarhetsproblem. Effektanalysen bekräftar därför vad som förutspåddes i förväg: företagen i ekosystemen omvandlar sina resurser på bred front till en positiv inverkan på omvärlden.
Esbosammanslutningens nettoeffektivitet är klart positiv, vilket betyder att företagen tillsammans skapar fler positiva effekter i förhållande till de resurser de använder. ”I resultatens företagsanförande och diskussioner framkom vikten av samarbete som en drivkraft för hållbar affärsverksamhet och företagens tillväxt. Det var underbart att se hur engagerade företagen i Esbo är i hållbar utveckling och främjande av cirkulär ekonomi. Hållbar tillväxt gagnar hela värdekedjan”, sporrar Tiia Tuuri.
Hållbar affärsverksamhet ger positiva effekter på många nivåer
En viktig iakttagelse i analysen är att ekosystemens värdeskapande, trots produkter och tjänster som främjar hållbarheten, inte är begränsat till att gynna miljön. De tjänster som hänför sig till elektrifieringen av trafiken möjliggör betydande utsläppsminskningar i sådana transporttjänster som är viktiga för samhället. Återvinning av plastavfall minskar avfallsmängden samtidigt som man möjliggör positiva effekter av plast till exempel genom att förlänga livsmedlens hållbarhet. Partnerna inom den cirkulära ekonomin utvecklar hållbara och trivsamma hem, och affärsverksamhet med förnybar energi möjliggör fossilfri energi för hela samhället. Företagen i ekosystemen påverkar också i stor utsträckning byggandet och upprätthållandet av den samhälleliga infrastrukturen, skapandet och spridningen av ny information samt främjandet av människors hälsa.
”Analysen var ett utmärkt exempel på att effektiviteten måste mätas ur många synvinklar. I praktiken kontribuerar alla företag som analyserats inom ramen för detta samarbete positivt till utsläppsminskningarna, och i nuläget koncentrerar sig ansvarsdebatten närmast på utsläppsminskningar. Det är bra att komma ihåg att företagen påverkar världen positivt och negativt också på annat sätt än genom utsläpp, och att man uttryckligen vid en granskning av helhetsbilden får en god förståelse för effekterna”, säger Erika Noponen, Head of Customer Success vid Upright.
I framtiden ska företagen i allt större utsträckning kunna förklara sitt ansvarstagande och sin effektivitet bland annat för arbetstagarna, finansiärerna och konsumenterna. Att öka handavtrycket och utveckla den hållbara affärsverksamheten kräver inte bara att företaget ser över och effektiviserar resursanvändningen, utan också att maximera det positiva handavtrycket.
”Alla slags investerare, både de som tillhandahåller tidig finansiering av venturekapital och de stora institutionella aktörerna som investerar i det börslistade universum, är intresserade av företagens effektivitet. Med tanke på tillgången till finansiering är det redan nu ett baskrav att förstå och kommunicera det egna företagets effekter, men också en möjlighet för företagen att visa sig i ett positivt ljus och särskilja sig. Många aktörer söker objekt där en stor affärsmöjlighet kombineras med en stor positiv inverkan på världen”, säger Erika Noponen.
Läs mer om rapporten:
Nedladdningsbara bilagor
- (FIN) The impact of Espoo's ecosystems - 5.4.2023.pdfFilen finns endast på finska
- (EN) The impact of Espoo's ecosystems - 5.4.2023.pdfFilen finns endast på engelska
Utvärderingen var en del av RAKKE-projektet (Ekosystemlösningar för en hållbar tillväxt) som avslutades i mars 2023. Projektet har finansierats med stöd för hållbar tillväxt och livskraft i Nyland (AKKE-finansiering).
Läs också:
Vi bjuder in partner till samarbete och klimatavtal (innehåll på finska)
Mer information:
Reetta Jänis, utvecklingschef, kompetenscentret för hållbar utveckling, Esbo stad, tfn 040 551 9484
Tiia Tuuri, utvecklingschef, kompetenscentret för hållbar utveckling, Esbo stad, tfn +358 40 6369757
Erika Noponen, Head of Customer Success, Upright Oy, tfn +358 50 3089490
