Minäkin ajan kaasuautolla

  • Liikenne
  • Ympäristö
12.9.2022 6.38Päivitetty: 29.9.2022 6.40
teksti kontin seinässä tankkaamalla biokaasua säästät sekä ympäristöä että euroja
Lommilan kaasuasemalla voit tankata ympäristöystävällistä ja edullista biokaasua.Kuva: Sara Syvälahti

Oletko harkinnut kaasuauton ostamista? Jutussa kolme espoolaista kaasuautoilijaa kertoo kokemuksistaan. Kaikki tankkaavat kotimaista, vähäpäästöistä biokaasua ja suosittelevat kaasuautoa kaikille edullisena, helppona ja ympäristöystävällisenä vaihtoehtona.

 

Kuva: Markku Kinnunen

Kuka olen ja mitä teen Espoolla?

Markku Kinnunen, Espoon kaupunkimittaus, työni on ilmakuvamittausta, mittauksista valmistetaan mm. kantakarttaa.

Millainen kaasuautoilija olen?

Minulla on kaasu/bensa Seat Ibiza. Ajot ovat perheen ajoa 25000-30000 km/v pääasiassa Helsingin seudulla. Tämän vuoden keväällä tuli auton vaihdon aika. Kaksi autoa oli ennen, toinen bensa ja toinen pieni sähköauto liian pienellä akulla. Suurempiakkuiseen sähköautoon ei ollut varaa ja bensa on kallista tankata, joten harkinnan jälkeen kaasuauto vaikutti järkevältä. Eikä ole harmittanut.

Mikä kaasuautossa on parasta?

Käytössä eli ajossa ei ole mitään eroa bensa-autoon. Ehkä vähän isompi on käyntiääni, mutta pienempi kuin dieselautossa. Näissä on tietysti mallikohtaisia eroja.

Biokaasulla ajaa 380km ja tankkiin menee 14 kg, bensatankki on 9 l ja sillä ajaa 140 km. Hyvin riittää pidemmälläkin matkalla. Tankilla käydään useammin kuin bensa-autolla. Tankkaus kestää suurin piirtein saman ajan kuin bensa-autonkin tankkaus. 1kg kaasua vastaa noin 1,5 l bensaa.

Bensaa menee noin litra/kk eli ämpärillinen/vuosi. Tämä johtuu siitä, kun auton käynnistää kylmänä, se käyttää aluksi bensaa. Kun käyntilämpötila on saavutettu, vaihtuu polttoaine kaasuun. Vaihtoa ei kuski huomaa. Ajossakaan ei kuski huomaa, jos kaasun tai bensan loppuessa auto vaihtaa toiseen polttoaineeseen.

Ajokilometrit ovat halvemmat: jos ajaa 25000 km/v pääsee noin 1000€/v halvemmalla tankilla käydessään kuin bensa-autolla.

Tankkiverkosto on hyvä varsinkin Helsingin seudulla. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella tankkien määrä on vielä harvahko. Maksuvaihtoehdot ovat samat kuin bensatankkauksessakin.

Kaasuauton hankintahinta ei poikkea bensa-auton hinnasta. Huollot on samat tai ehkä hieman isommat (kaasulaitteisto tarkistetaan vuoden välein).

Kaasua ei kannata jännittää: Kaasu ei räjähdä kesken matkan tai kolarissa sen enempää kuin bensakaan.

Suosittelisitko kaasuautoa tuttavallesi?

Parasta kaasuautossa on, kun tankilla hymyilyttää ja päästöt ovat lähellä nollaa.

Suosittelen kaikille, jotka haluavat säästää tankilla rahaa ja haluavat ajaa puhtaammin. Biokaasua tehdään esim. ruoan tähteistä.

Kuva: Emilia Lyly

Kuka olen ja mitä teen Espoolla?

Emilia Lyly, olen Espoon kaupungin nuorisopalveluissa ohjaajana. Vedän keramiikkakerhoja lapsille ja nuorille Gräsan taitojen talolla.

Millainen kaasuautoilija olen?

Meillä on Volkswagen Golf vm -14. Hankimme sen käytettynä vuonna 2017. Automme on hybridi, joka toimii sekä kaasulla että bensalla. Tuohon aikaan asuimme 100 km päässä mieheni työpaikasta ja kaasun halvempi hinta dieseliin verrattuna (mikä oli edellisen automme polttoaine) oli kannustin kaasuauton hankinnalle. Säästöä tuli jopa 200-300€ kuukaudessa.

Mikä kaasuautossa on parasta?

Tuo hyvää mieltä, että voi autoilla mahdollisimman puhtaasti. Kaasuautoilu on ekologista, kun käytät biokaasua. Lisäksi kaasun tankkaaminen on paljon mukavampaa: letku kiinnitetään autoon ja voit itse odotella lämpimässä autossa tankin täyttymistä!

Suosittelisitko kaasuautoa tuttavallesi?

Kyllä voin suositella kaikille. Hybridimalli on myös silloin kätevä, jos ajaa alueelle, jossa kaasua ei ole saatavilla. Auto vaihtaa tankista toiseen täysin saumattomasti ja huomaamatta.

Kuka olen?

Olen Jani Mattsson. Työskentelen Espoon kaupungilla konsernihallinnossa tietojohtamisen parissa.

Millainen kaasuautoilija olen?

Hankin perheemme nykyisen auton, kaasu- ja bensiinikäyttöisen VW Passatin käytettynä tuontiautona autoliikkeen kautta vuonna 2018. Toivoin pystyväni siirtymään vähäpäästöiseen autoiluun ja kaasuauto tarjosi tähän omaan talouteen sopivan mahdollisuuden. Vähäpäästöisyys toki edellyttää biokaasun tankkaamista maakaasun tai bensiinin sijaan, jolloin käytön aikaisissa hiilidioksidipäästöissä pääsee sähköauton tasolle tai sen alle.

Alussa minulle tuli enemmän työmatka-ajoa, työpaikan vaihduttua ja koronan tuomien etätöiden myötä ajoa tulee nyt vähemmän. Perheen asioinnit, harrastuksiin viennit, mökkireissut sekä pidemmät kesälomareissut ovat sujuneet näppärästi. Auto on riittävän tilava meille, samoin varustelu ja suorituskyky ovat kohdallaan.

Tarkemmin laskematta olen arvellut, että biokaasulla ajaessa polttoainekulut ovat tulleet samoihin bensan kanssa, kun huomioi myös vuosittaisen käyttövoimaveron. Ukrainan sodan aiheuttaman polttoaineen hintapiikin aikana biokaasulla ajelu oli hetken melko lailla bensiiniautoilua edullisempaa.

Mikä kaasuautossa on parasta?

Kaasuautossa parasta on mahdollisuus vähäpäästöisyyteen yhdistettynä siihen, ettei tarvitse tehdä kompromissia juuri minkään suhteen. Esimerkiksi peräkoukulla voi vetää kuormaa siinä missä bensa-autollakin. Auto on myös joustava polttoaineen suhteen: autossa on kaksi tankkia, kaasulle ja bensiinille omansa. Kaasun loppuessa vaihto bensalle tapahtuu ajon aikana täysin huomaamatta.

Kaasun tankkaaminen tuntui alussa hämmentävällä, mutta nopeasti siihen tottui ja nyt se on arkinen rutiini. Tankkausasemaverkosto on pääkaupunkiseudulla riittävä tarpeisiimme ja useimpien pääteiden varsilta kaasutankkausasemia löytyy hyvin. Lisää on myös avattu jatkuvasti. Pohjoisemmassa tankkausverkoston ulottumattomissa matkaillessa on pystynyt ajelemaan bensiinillä. Eksoottisin kaasutankkauskokemus on ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta, paikallisella itsenäisellä tankkausasemalla biokaasun tuotantolaitoksen kupeessa. Kokemus virkisti aisteja, sillä myös hajukokemus oli vahvasti läsnä. Täällä kaupungissa tankkaus hoituu onneksi vähemmin tuoksuin kuin bensa-asemalla.

Pienenä miinuksena voi joissain kaasuautomalleissa olla hieman pienempi tavaratila, koska kaasusäiliöt vievät oman tilansa. Omassa Passatissani takaluukun pohjan alainen ylimääräinen säilytystila on pienempi kuin bensamalleissa, varsinainen tavaratila on kuitenkin samoissa mitoissa.

Kaiken kaikkiaan kaasuautoilu on ollut huoletonta ja helppoa. Tavanomaisia käytetyn auton korjaamokäyntejä on ollut, ei mitään sen ihmeempää.

Suosittelisitko kaasuautoa tuttavillesi?

Joo kyllä ehdottomasti, jos vain sattuu omiin tarpeisiin sopivan mallin löytämään sopuhintaan! Tähän hetkeen se sopii minusta oikein hyvin. Tulevaisuudessa näen eri vaihtoehtoja käyttövoimaratkaisuille riippuen miten eri teknologiat kehittyvät, en vielä lähtisi julistamaan sähköautoilua autoilun voittavaksi ratkaisuksi.

 

Biokaasua tuotetaan Espoossa Ämmässuolla ja Suomenojalla HSY:n biokaasulaitoksissa. Gasum jalostaa Suomenojan biokaasua liikennepolttoaineeksi ja muuten biokaasua käytetään lämmöksi ja sähköksi. Biokaasu on paikallista energiaa ja lisää omavaraisuutta. Mitä enemmän biojäte kerätään, sitä enemmän saadaan tuotettua paikallista biokaasua. Samalla biojätteestä saadaan myös ravinteikasta multaa.

Lisätietoja:

Biokaasun tulevaisuus -webinaarissa tarjottiin näkökulmia biokaasun nykytilanteeseen sekä visioitiin sen lähitulevaisuuden liikennekäytön näkymiä erityisesti raskaan kaluston polttoaineena. 

Espoo vertasi dieselkuorma-autojensa polttoaineen elinkaarikustannuksia biokaasuun

Traficomin tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan: https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

 

Artikkelin mahdollistaa RAKKE-projekti. Espoon kaupungin Ratkaisupolku kestävän kasvun ekosysteemeihin (RAKKE) -projekti on rahoitettu Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (UKKE) -rahoituksesta.

  • Ilmasto
  • Kestävä kehitys
  • Töissä Espoolla