Behandling av personuppgifter i Timit-systemet

Datum för publicering av dataskyddsbeskrivningen: 5.9.2024.


1.    Personuppgiftsansvarig

Esbo stad.

2.    Ansvarig person för registret

Transportchef Reetta Björkroth


3.    Kontaktperson för registret

Esbo stad, logistik, transportchef
Adress: PB 620, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81624000
E-postadress: henkilokuljetukset@espoo.fi


4.    Dataskyddsombud

Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
E-postadress: tietosuoja@espoo.fi


5.    För vilket ändamål behandlas personuppgifter? 

Personuppgifter behandlas för ordnande av skjuts av skolelever, barn i småbarnspedagogikåldern samt barn i grundskoleåldern med funktionsnedsättning eller svår autism. Skjutsen ordnas som en del av annan verksamhet som staden ordnar samt i enlighet med lagen om grundläggande utbildning, lagen om småbarnspedagogik, handikappservicelagen och specialomsorgslagen.


6.    Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?

Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.


7.    Vilka uppgifter behandlas?

I systemet behandlas personuppgifter som är nödvändiga för ordnandet av skjuts enligt lagen om grundläggande utbildning, lagen om småbarnspedagogik, handikappservicelagen och specialomsorgslagen. Sådana uppgifter är namn, adressuppgifter, kontaktuppgifter, skola eller annat verksamhetsställe, de anhörigas kontaktuppgifter, hjälpmedel samt tilläggsuppgifter som är väsentliga för genomförandet av skjutsen, skjutsdagar och skjutstider.


8.    Varifrån fås uppgifterna?

Uppgifterna fås från den aktör som beslutar om skjutsen i sektorn för fostran och lärande. Dessutom fås uppgifterna direkt av klienterna eller deras anhöriga.


9.    Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?

Uppgifterna lämnas ut till taxiföretag som ordnar gruppskjuts och individuell skjuts.


10.    Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?

Uppgifter överförs inte utanför EU/EES-området. När de anställda som använder systemet loggar in, hämtar systemet kvittering för användar-id av en leverantör av molntjänsten utanför EU/EES.


11.    Hur länge förvaras uppgifterna?

Uppgifterna förvaras medan tjänsteproduktionen pågår och därefter i cirka ett år, till exempel för rapportering till närings-, trafik- och miljöcentralen.


12.    Hur skyddas uppgifterna?

Vid behandlingen av personuppgifter iakttas noggrannhet och omsorg. Vid planeringen av systemet har behandlingen begränsats så att endast sådan information som är väsentlig vid utförandet av uppgifterna finns tillgänglig.
Apparaterna och servrarna som används för behandling av data är skyddade på lämpligt sätt (fysiskt och tekniskt skydd).


13.    Den registrerades rättigheter

Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäran enligt dataskyddsförordningen ska riktas: Dataskydd


13.1    Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.


Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet samt begära rättslig prövning.


Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.


13.2.    När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.


13.3    När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.


13.4    När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.


13.5    Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi.