Behandling av personuppgifter, Esbo stads naturdatasystem
Behandling av personuppgifter, Esbo stads naturdatasystem
Denna dataskyddsbeskrivning har publicerats 03.04.2025
1. Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig är Esbo stad.
2. Ansvarig person för registret
Direktören för miljö- och byggnadstillsynscentralen
3. Kontaktperson för registret
Marika Rönnberg, miljöexpert
Stadsmiljösektorn / miljö- och byggnadstillsynscentralen
Tfn +358 43 8252829
E-post: marika.ronnberg@esbo.fi
Adress: Esbo stad / miljö- och byggnadstillsynscentralen / miljövården
PB 44, 02070 ESBO STAD
4. Dataskyddsombud
Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
E-post: tietosuoja@espoo.fi
5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?
Syftet med behandlingen av personuppgifter i registret är att vid behov verifiera uppgifterna i naturutredningar hos den som beställt utredningen och hos den som utfört utredningen.
6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?
- Artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål
- Artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning
7. Vilka uppgifter behandlas?
Av dem som använder naturdatasystemet frågas namn, e-postadress, telefonnummer och företagets namn eller sektor inom stadens organisation.
Uppdifternas offentlighet och konfidentialitet: Uppgifterna är inte sekretessbelagda enligt lag.
Grunder för sekretess: I enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, om det finns sekretessbelagda uppgifter.
8. Varifrån fås uppgifterna?
Kontaktuppgifterna fylls i separat för både stadens personal och den konsult som gör naturutredningen. Stadens anställda har ingått ett arbetsavtal med staden och konsulterna har ingått ett uppdragsavtal om naturutredningen med staden.
9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?
Uppgifterna överförs inte utanför staden till andra delar än i samband med offentligt tillgängliga naturutredningsrapporter. I samband med utlämnandet av uppgifter iakttas det avtal som ingåtts i samband med anskaffningen av materialet.
10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?
Det geografiska läget för uppgifterna i Esbo stads naturdatasystem är Europa, vilket betyder det geografiska läget för uppgifter som lagras i Amazon Web Services (AWS) är Irland (Dublin) och Sverige. Amazon är ett amerikanskt företag som omfattas av amerikansk lagstiftning, men uppgifterna finns i Europa och vi bedömer att överföring endast sker i extrema undantagsfall. Alla tjänster som används är fysiskt belägna inom EES. Det är dock möjligt att underleverantören på grund av sitt hemland har en lagstadgad skyldighet att lämna vissa personuppgifter till myndigheter i andra länder. Sådana överföringar sker alltså utan överenskommelse och utan att den personuppgiftsansvarige är medveten om saken.
11. Hur länge lagras uppgifterna?
Uppgifterna om naturutredningens beställare och utredare lagras tills vidare i uppgifterna i naturutredningen.
12. Hur skyddas uppgifterna?
Endast personer som har rätt att använda applikationen och som i sitt tjänsteuppdrag behöver uppgifterna i applikationen har rätt att se och ändra i uppgifterna.
13. Den registrerades rättigheter
Noggrannare anvisningar om vart uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: Kunders rätt till uppgifter
13.1. Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.
Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet samt begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
13.2. När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
13.3. När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
13.4. När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina uppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
13.5. Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)