Dataskyddsbeskrivning: Behandling av personuppgifter på Esbo stads konton i sociala medier

Denna dataskyddsbeskrivning har publicerats 21.11.2024

1. Behandling av personuppgifter på Esbo stads konton i sociala medier 

I denna beskrivning berättas hur Esbo stad behandlar personuppgifter i sociala medier.  
Esbo stad producerar innehåll på olika plattformar i sociala medier. Esbo stad har konton i sociala medier på Facebook, Instagram, Threads, X, LinkedIn, YouTube, TikTok och Snapchat. Kontona är offentliga, vilket innebär att inläggen kan läsas utan att användaren följer kontona, om plattformen tillåter det.

Behandlingen av personuppgifter påverkas också av plattformens egen dataskyddspraxis, som finns tillgänglig på varje plattform: 


•    Facebook (extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
•    Instagram (extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
•    Threads (extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
•    LinkedIn (extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
•    X(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)  
•    YouTube(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) 
•    TikTok(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) 
•    Snapchat (extern länk, öppnas i ett nytt fönster) 

2. Ansvarig person för registret 

Esbo stads kommunikationsdirektör Johanna Pajakoski.
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
e-postadress: fornamn.efternamn@esbo.fi 
 

3. Kontaktperson för registret 

Specialsakkunnig Paula Häkämies
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
e-postadress: fornamn.efternamn@esbo.fi 
 

4. Dataskyddsombud 

Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel) 
E-postadress: tietosuoja@espoo.fi.
 

5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?  

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att ge invånarna och andra intressentgrupper information om stadens verksamhet och att möjliggöra diskussion om aktuella ämnen. 

Behandlingen av personuppgifter grundar sig på kommunikationsskyldigheten. Enligt 29 § i kommunallagen ska staden informera kommuninvånarna, de som utnyttjar kommunens tjänster, organisationer och andra sammanslutningar om kommunens verksamhet. Kommunen ska ge tillräcklig information om de tjänster som kommunen ordnar, kommunens ekonomi, ärenden som bereds i kommunen, planer som gäller ärendena och behandlingen av ärendena, beslut som fattats och beslutens effekter. Kommunen ska informera om hur man kan delta i och påverka beredningen av besluten. Bestämmelser om myndigheternas skyldighet att producera och sprida information finns också i 20 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. 

Dessutom behandlas uppgifterna för förvaltning av konton i sociala medier och för att säkerställa att diskussionen är saklig.

Uppgifterna behandlas också för att bedöma och utveckla kommunikationen i sociala medier.  

6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter? 

Artikel 6.1 i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. 

Vid utlottningar och tävlingar i sociala medier är samtycke grunden för behandling av personuppgifter i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen.

7. Vilka uppgifter behandlas? 

Stadens konton i sociala medier är offentliga, vilket innebär att inläggen kan läsas utan att användaren följer kontona, om plattformen tillåter det.

På plattformarna för sociala medier behandlas uppgifter som användaren offentligt publicerat på plattformarna.

Följande personuppgifter behandlas på plattformarna för sociala medier:

  • användarens namnuppgifter
  • användarens kontaktuppgifter
  • användarens användarnamn
  • användarens inlägg. 

På plattformarna kan användarna skicka privatmeddelanden till Esbo stad. Användarna kan också skriva offentliga kommentarer på Esbo stads konton i sociala medier och lämna offentliga reaktioner på stadens inlägg. Esbo stad kan delta i diskussioner på plattformarna och svara på privatmeddelanden och kommentarer.

Esbo stad får demografiska uppgifter av tjänsteleverantörerna för sociala medier, såsom ålder och kön, allmänna uppgifter om yrkes- och utbildningsbakgrund samt lokaliseringsuppgifter bland dem som följer eller som har besökt kontona.

Esbo stad får av tjänsteleverantörerna för sociala medier en sammanfattning av hur många olika användare som har sett inlägget, hur många gånger inlägget sammanlagt har visats och hur användarna har reagerat på inlägget. 

Enskilda användare kan inte identifieras med hjälp av denna information.

8. Varifrån fås uppgifterna? 

På plattformarna i sociala medier behandlas uppgifter som användaren offentligt publicerat på plattformen eller uppgifter om användaren som behandlas i sociala medietjänster. 

9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden? 

Esbo stad lämnar endast ut personuppgifter till andra myndigheter som med stöd av lag har rätt att få uppgifter av en orsak som grundar sig på lag.  

10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?   

Esbo stad överför inte själv personuppgifter utanför EU eller EES-området. Servrarna för de sociala mediernas plattformar kan vara belägna utanför EU/EES-området, vilket innebär att överföringen av uppgifter följer plattformarnas egen dataskyddspraxis.

11. Riktad kommunikation i sociala medier 

Esbo stad riktar kommunikation i sociala medier för att så bra som möjligt nå invånare och andra intressentgrupper för vilka informationen är relevant. 

Innehållet riktas utgående från demografiska uppgifter, såsom ålder och kön, allmänna uppgifter om yrkes- och utbildningsbakgrund, lokaliseringsuppgifter och intressen. Dessutom riktar Esbo stad kommunikationen utgående från på vilket språk användaren använder plattformarna. 

Esbo stad får information av tjänsteleverantörerna för sociala medier om hur många olika användare som sett det riktade innehållet, hur många gånger innehållet har visats sammanlagt och var det riktade innehållet har visats.Rapporterna om riktad kommunikation innehåller allmänna demografiska uppgifter och information om hur användarna reagerade på innehållet. 

Enskilda användare kan inte identifieras med hjälp av denna information.  

12. Esbo stads roll i behandlingen av personuppgifter vid riktad kommunikation 

När Esbo stad riktar kommunikation till användare i sociala medier fungerar staden som personuppgiftsansvarig tillsammans med tjänsteleverantören. 

Esbo stad fastställer parametrarna för målgruppen vid riktad kommunikation och tjänsteleverantören för sociala medier använder personuppgifter om användarna för att rikta kommunikationen. Esbo stad har inte tillgång till de berörda användarnas personuppgifter.  

Användaren kan själv kontrollera i de sociala medietjänsterna varför hen ser riktade inlägg. Användaren kan också själv hindra att riktade inlägg syns.  

13. Behandling av personuppgifter i Esbo stads utlottningar och tävlingar i sociala medier

Esbo stad ordnar tävlingar och utlottningar på sina konton i sociala medier. Tävlingar och utlottningar i sociala medier ordnas i enlighet med de användningsvillkor som tjänsteleverantörerna för sociala medier uppgett. Mer information om reglerna för Esbo stads tävlingar på Facebook och Instagram.

Esbo stad får personuppgifter som samlas in i samband med utlottningen eller tävlingen av dem som deltar i utlottningar eller tävlingar. Personuppgifter som samlas in i samband med utlottningar och tävlingar är för- och efternamn, användarnamn i tjänsten, e-postadress och postadress. 

Esbo stad behandlar endast uppgifter som personen själv gett. Personuppgifterna behandlas på grund av deltagandet i tävlingen och för att kunna skicka priset till vinnaren.

Esbo stad överlåter inte personuppgifter vidare för marknadsföringsändamål. För att priset ska kunna skickas kan Esbo stad lämna ut behövliga personuppgifter till en utomstående aktör som bistår med priset. Personuppgifterna lämnas endast med vinnarens samtycke ut till den som bistår med priset.

Esbo stad kan publicera vinnarens namn eller användarnamn på kontot i sociala medier efter att utlottningen eller tävlingen har avslutats. Vinnarens namn eller användarnamn publiceras endast med vinnarens samtycke.

14. Hur länge lagras uppgifterna? 

Tjänsteleverantörerna för sociala medier fastställer behandlingstiderna för personuppgifter på sin plattform.

15. Den registrerades rättigheter

Vid tillgodoseendet av den registrerades rättigheter kan du kontakta Esbo stad eller tjänsteleverantören för plattformen. 
Inlämning av klagomål 

Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).