Extern revision
Fullmäktige väljer för en fullmäktigeperiod i taget revisionsnämnden och en revisor som svarar för den externa revisionen.
Revision
Stadsfullmäktige tillsätter för de år som den har mandattid en revisionsnämnd som organiserar granskningen av förvaltningen och ekonomin samt utvärderingen (121 § i kommunallagen).
Revisionsnämndens uppgifter bestäms i kommunallagen. Revisionsnämnden bereder de ärenden som gäller granskningen av förvaltning och ekonomi för beslut i fullmäktige, såsom val av revisor, behandling av revisionsberättelsen, ställningstagande till godkännande av bokslutet och avslående eller beviljande av ansvarsfrihet.
Revisionsnämnden publicerar årligen en utvärderingsberättelse, som behandlas i fullmäktige i maj. I utvärderingsberättelsen utvärderas bokslutet samt hur målen för verksamheten och ekonomin uppnåtts. I utvärderingsberättelsen ingår också nämndens uppfattning om verksamhetens resultat och om hur ändamålsenligt tjänsterna har ordnats. Nämnden ser till att granskningen av kommunen och dess dottersammanslutningar samordnas. Nämnden bedömer hur balanseringen av ekonomin utfallit under räkenskapsperioden samt den gällande ekonomiplanens och åtgärdsprogrammets tillräcklighet, om kommunens balansräkning visar underskott som saknar täckning.
Nämnden följer genomförandet av revisorns granskningsplan samt kan ge revisorn anvisningar i enlighet med kommunallagen och begära utredningar av revisorn. Om revisorns revisionsberättelse innehåller en anmärkning, inhämtar nämnden en förklaring av den som saken gäller och stadsstyrelsens utlåtande.
Mötessekreterare och protokollsutdrag
Stadsinspektör Jussi Lepistö
PB 113
02070 ESBO STAD
Tfn +358 40 6366285
e-post enligt modellen fornamn.efternamn@esbo.fi
Revisionsnämnden 2025-2029:
Ledamöter:
Jouni Särkijärvi (Saml), ordförande
*Personliga ersättare:
*Christos Petriotis (Saml)
Minna Nurminen (VF), vice ordförande
*Marja Leena Heikkinen (VF)
Paula Viljakainen (Saml)
*Kati Niemi (Saml)
Antti Jäänvirta (Saml)
*Kari Nukala (Saml)
Anton Kumpulainen (Saml)
*Marjo Matikka (Saml)
Sirpa Hertell (Gröna)
*Satu Ramsland (Gröna)
Marjo Hinkkala (Gröna)
* Sakari Kouti (Gröna)
Jukka Vilske (SDP)
*Ria Özberk (SDP)
Marita Backman (SFP)
*Fred Granberg (SFP)
Niko Ohvo (Sannf)
*Timo Kallioja (Sannf)
Jussi Leinonen (KD) (9.6.2025-31.5.2027)
*Sari Savela (KD)
Hanna Markkanen (C)
Terhi Sundström* (C)
Markku Stenborg (Lib)
*Jukka Kuisma (Lib)
Mötestider
Onsdag 3.9.2025
Tisdag 30.9.2025
Onsdag 5.11.2025
Onsdag 3.12.2025
Onsdag 28.1.2026
Onsdag 25.2.2026
Onsdag 18.3.2026
Onsdag 25.3.2026
Onsdag 1.4.2026
Onsdag 15.4.2026
Onsdag 29.4.2026
Mötena börjar kl. 17:00.
Mötena hålls på adressen Virastopiha 2 C, på första våningen.
Utvärderingsplan för utvärderingsåren 2025–2028 och utvärderingsprogram för år 2025
Revisionsnämnden ska enligt kommunallagen och stadens förvaltningsstadga ordna granskningen av förvaltningen och ekonomin, utvärdera mål, resultat och ändamålsenlighet i fråga om stadens och stadskoncernens verksamhet och ekonomi samt övervaka att skyldigheten att redogöra för bindningar iakttas. Externa revisionen bereder ärendena för revisionsnämnden.
Revisionsnämnden för fullmäktigeperioden 2025–2029 godkände på sitt första möte en verksamhetsplan och utvärderingsprinciperna för åren 2025–2029. Handlingarna är offentliga och finns som bilagor till protokollet för revisionsnämndens möte 13.8.2025.
Nämnden godkände den preliminära utvärderingsplanen för utvärderingsåren 2025–2028 och ett preciserat utvärderingsprogram för år 2025. Vid valet av utvärderingsobjekt har man beaktat objektets väsentlighet, riskbaserade karaktär och aktualitet. Utvärderingstemana har härletts ur Berättelsen om Esbo, budgetmålen och stadens lagstadgade uppgifter samt aktuella teman.
Utvärderingsplan 2025–2028
Nämnden ska utarbeta en utvärderingsplan och lämna varje år fullmäktige en utvärderingsberättelse där resultaten av utvärderingen presenteras. Revisionsnämnden ska dessutom i december 2025 ge fullmäktige ett utlåtande om den tredje delårsrapporten. I fortsättningen lämnas utlåtanden årligen om den andra och tredje delårsrapporten. Utvärderingsprogrammet för år 2025 presenteras närmare under egen rubrik.
Målet med utvärderingsplanen för fullmäktigeperioden 2025–2029 är en heltäckande utvärdering av resultatet och ändamålsenligheten hos stadens och stadskoncernens tjänster. Utvärderingarna gäller genomförandet av Berättelsen om Esbo, uppställandet och genomförandet av bindande resultatmål samt genomförandet av de förvaltningsövergripande programmen under fullmäktigeperioden. Under utvärderingsåren 2025–2028 utvärderas balansen i Esbo stads och stadskoncernens ekonomi och stora investerings- och utvecklingsprojekt samt förebyggande av segregation. Genomförandet av målet om ett klimatneutralt Esbo 2030 följs upp och utvärderas under fullmäktigeperioden. Dessutom utvärderas bland annat stadens ledningssystem, kunskapsbaserad ledning och invånar- och kundorientering. Utvärderingsplanen uppdateras vid behov för utvärderingsåren 2026–2028 efter godkännandet av Berättelsen om Esbo för innevarande fullmäktigeperiod. Utvärderingsplanen för fullmäktigeperioden preciseras i årliga utvärderingsprogram.
I utvärderingsplanen ingår för år 2026 bland annat utvärdering av sysselsättningstjänsterna, främjande av sysselsättning bland unga, elev- och studerandevården och ungdomstjänsterna. Dessutom utvärderas integrationen och invandrartjänsterna. Andra ämnen som behandlas är stadsteknik och stadsplanering. Av koncernsamfunden utvärderas Länsimetro Oy och samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT.
Teman för utvärderingsåret 2027 är bland annat gymnasieutbildning och yrkesutbildning på andra stadiet. Av koncernsamfunden är Esbo catering Ab och utbildningssamkommunen Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia föremål för utvärdering.
Utvärderingsämnena för utvärderingsåret 2028 omfattar bland annat forsknings- och utvecklingsverksamhet på stadsnivå samt digitalisering av tjänster. Dessutom utvärderas bibliotekstjänsterna och andra kulturtjänster samt idrottstjänsterna. Av koncernsamfunden utvärderas Esbo bostäder Ab och de fastighetsaktiebolag som hör till koncernen.
Utvärderingsprogrammet 2025
Revisionsnämnden har under utvärderingsåret 2025 sammanlagt 12 möten mellan hösten 2025 och våren 2026. På revisionsnämndens möten behandlas teman för utvärdering som gäller hela staden och stadskoncernen, teman som gäller revisionen och nämndens ekonomi samt andra teman som nämnden beslutar om. Stadsstyrelsens presidium kallas till revisionsnämndens möte i februari 2026 och stadsdirektören kallas till mötet i mars 2026.
Till nämndens och sektionernas utvärderingsmöten kallas enligt temana utöver ansvariga och sakkunniga tjänsteinnehavare även ordförandena för de berörda nämnderna och sektionerna. Externa revisionen bereder revisionsnämndens och dess sektioners utvärderingsmöten i enlighet med programmet, med beaktande av de förhandsfrågor som revisionsnämndens ledamöter ställer och revisionsnämndens övriga anvisningar för beredning.
Temana för revisionsnämndens möten för utvärderingsåret 2025 är:
- Utvecklingen av Esbo stads ekonomi och omvärld, centrala utmaningar och ekonomiska nyckeltal samt stadens personal.
- Kommunalvalet 2025.
- Upphandlingscentralen, stadens upphandlingar och hantering av avtal.
- Koncernstyrningen och målen för koncernsammanslutningarna.
- Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM.
- Avtalet om markanvändning, boende och trafik samt principerna för markanvändning och boende.
- Aktuella dataadministrationsärenden (cybersäkerhet, artificiell intelligens, dataskydd, informationssäkerhet).
Våren 2026 behandlar revisionsnämnden de ärenden som ska behandlas i utvärderingsberättelsen utifrån föredragningen, stadens skriftliga rapportering och beredningen av den externa revisionen.
För att utveckla utvärderingsarbetet deltar revisionsnämnden under året i aktuella interna och externa utbildningar samt ordnar ett eget seminarium om ämnen som hänför sig till utvärderingsprogrammet.
Revisionsnämnden beslutade om uppdelningen i två sektioner. Vardera sektionen håller fem möten.
Första sektionen utvärderar resultatområdet för livskraft samt sektorn för fostran och lärande. Andra sektionen utvärderar stadsmiljösektorn samt ärenden som gäller lokaler inom sektorn för fostran och lärande.
Första sektionens utvärderingsteman för utvärderingsåret 2025 är följande:
- Kvaliteten på tjänsterna, servicenätet och tillgången på personal inom småbarnspedagogiken.
- Främjandet av invånarnas hälsa och välfärd, det förebyggande rusmedelsarbetet samt samarbetet med Västra Nylands välfärdsområde.
- Främjandet av stadens livskraft, lockandet av företag och investeringar samt uppstartsföretag och internationell verksamhet.
- Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen.
- Övervakningen på badstränder.
- Ordnandet av stöd för lärande och skolgång samt principen om närskola.
Andra sektionens utvärderingsteman för utvärderingsåret 2025 är följande:
- Stadens markegendom och markpolitik.
- Vattenvården.
- Byggandet, anskaffningen och underhållet av lokaler och energieffektiviteten i fastigheterna samt användningen av förnybar energi.
- Skolnätet, skolfastigheterna.
- Byggnadstillsynens processer samt kundrespons.
- Vatten och avlopp, dagvattenavlopp.
- Stora investeringsprojekt som beslutats av fullmäktige.
Utvärderingsprogrammet kan vid behov uppdateras under utvärderingsåret enligt revisionsnämndens beslut. Till utvärderingsprogrammet kan fogas till exempel ett aktuellt tema som revisionsnämnden utan dröjsmål vill att fullmäktige får kännedom om och som bör beaktas vid beslutsfattandet. Likaså kan de valda utvärderingstemana vid behov preciseras och riktas under utvärderingsåret.
Revisionsnämnden publicerar årligen en utvärderingsberättelse, som behandlas i fullmäktige i maj. I utvärderingsberättelsen utvärderas bokslutet samt hur målen för verksamheten och ekonomin uppnåtts.
Utvärderingsberättelsen för 2024(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Utvärderingsberättelsen för 2023(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Utvärderingsberättelsen för 2022(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Utvärderingsberättelsen för 2021(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Utvärderingsberättelsen för 2020(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Nedladdningsbara bilagor
- Arviointimuistio Sään ääri-ilmiöihin sopeutuminen ja varautuminen pääkaupunkiseudulla 2024.pdfFilen finns endast på finska
Revisionsnämnden ger också utlåtanden till fullmäktige om uppföljningsrapport II och om oktobers månadsrapport.
BDO Audiator Ab har förordnat CGR, OFR Tiina Lind till ansvarig OFR-revisor under tjänsteansvar enligt 122 § i kommunallagen.
Tfn +358 40 5282159.
E-post enligt modellen fornamn.efternamn@bdo.fi
PB 113, 02070 ESBO STAD
Besöksadress: Ämbetsplatsen 2 C, 5 vån., Esbo centrum
Revisionsberättelsen för 2024(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Revisionsberättelsen för 2023(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Revisionsberättelsen för 2022(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Revisionsberättelsen för 2021(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Fullmäktige väljer för en fullmäktigeperiod i taget revisionsnämnden och en revisor som svarar för den externa revisionen. De bistås av tjänstemännen vid externa revisionen, som är underställd revisionsnämnden.
Stadsrevisor och föredragande i revisionsnämnden, OFR Virpi Ala-aho, tfn +358 46 8772801
Stadsinspektör, revisionsnämndens sekreterare Jussi Lepistö, tfn +358 40 6366285
E-post enligt modellen förnamn.efternamn@esbo.fi
PB 113, 02070 Esbo stad
Besöksadress: Ämbetsplatsen 2 C, 5 vån.
Revisionsnämnden ska övervaka att de förtroendevalda och tjänsteinnehavare som anmälningsskyldigheten omfattar redogör för sina bindningar och meddela redogörelserna till fullmäktige för kännedom (84 § i kommunallagen).
I redogörelsen ska de förtroendevalda och tjänsteinnehavarna meddela om ledningsuppdrag och om förtroendeuppdrag i näringsidkande företag och andra sammanslutningar, betydande förmögenhet samt om andra bindningar som kan vara av betydelse vid skötseln av förtroende- eller tjänsteuppdraget.
Den som är anmälningsskyldig är själv ansvarig för att lämna redogörelsen, men revisionsnämnden kan som övervakande myndighet uppmana den anmälningsskyldiga att lämna en ny redogörelse eller komplettera sin redogörelse.
Redogörelsen ska lämnas inom två månader från det att personen har blivit vald till sitt uppdrag. Personen ska också utan dröjsmål meddela om förändringar i bindningarna (84 § 2 mom. i kommunallagen).
Redogörelsen publiceras på stadens webbplats när revisionsnämnden har behandlat ärendet.
Anmälningar om bindningar(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Dataskyddsbeskrivning
Behandling av personuppgifter i Esbo stads register över bindningar
Datum för publicering av dataskyddsbeskrivningen: 23.9.2020
1. Personuppgiftsansvarig
Esbo stad/Revisionsnämnden
2. Ansvarig person för registret
Stadsrevisorn
3. Kontaktperson för registret
Stadsrevisor Virpi Ala-aho
Enheten för extern revision PB 113, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
e-post enligt modellen fornamn.efternamn@esbo.fi
4. Dataskyddsombud
Esbo stads dataskyddsombud
Adress: PB 12, 02070 Esbo stad
Tfn +358 9 81621 (växel)
e-post tietosuoja@espoo.fi
5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?
Registret har inrättats för att redogöra för bindningar.
6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?
I registret behandlas personuppgifter utifrån bestämmelserna i kommunallagen 410/2015.
Artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
7. Vilka uppgifter behandlas?
En i kommunallagen bestämd kommunal förtroendevald och en ledande tjänsteinnehavare som är föredragande för ett organ ska redogöra för sina ledningsuppgifter, förtroendeuppdrag samt betydande förmögenhet och andra bindningar som kan vara av betydelse vid skötseln av uppgifterna. Även förändringar ska anmälas utan dröjsmål.
I registret samlas följande personuppgifter av dem som är skyldiga att redogöra för sina bindningar:
• Personbeteckning (syns inte i det offentliga registret)
• Förnamn, efternamn, e-postadress, telefonnummer
• Parti som personen representerar
• Organ där personen är ledamot/föredragande
• Tjänster, befattningar, yrken och uppgifter som kan påverka den offentliga beslutsprocessen
• Administrativa uppgifter i statsbolag, i ekonomiskt viktiga företag, i banker och i andra penninginstitut och betydande organisationer
• Förtroendeuppdrag i intresseorganisationer
• Kommunala och kyrkliga förtroendeuppdrag
• Betydande innehav som förvärvats för affärs- och investeringsverksamhet samt andra betydande ägarandelar
• Skulder som tagits för affärs- och investeringsverksamhet samt borgen eller andra ansvar som ställts i samma syfte
UPPGIFTERNAS OFFENTLIGHET OCH KONFIDENTIALITET:
Uppgifterna publiceras efter kontroll och godkännande i en webbtjänst och presenteras på Esbo stads webbplats, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna.
GRUNDER FÖR SEKRETESS:
En del av uppgifterna är sekretessbelagda. Verksamheten styrs bland annat av dataskyddslagen (1050/2018), EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
8. Varifrån fås uppgifterna?
De som är skyldiga att redogöra för sina bindningar fyller själva i de uppgifter som krävs. Den som är skyldig att redogöra för sina bindningar försäkrar att uppgifterna är riktiga och uppdaterade samt beviljar tillstånd att publicera uppgifterna i registret över bindningar.
I registret behandlas personuppgifter utifrån bestämmelserna i kommunallagen 410/2015.
Registret fungerar som en webbtjänst där förtroendevalda och tjänsteinnehavare som är skyldiga att redogöra för sina bindningar själva loggar in för att fylla i de uppgifter som krävs enligt lagen. Det är en lagstadgad skyldighet att lämna uppgifter. Den som är skyldig att redogöra för sina bindningar försäkrar att uppgifterna är riktiga och uppdaterade samt beviljar tillstånd att publicera uppgifterna i registret över bindningar.
Huvudanvändarna eller revisionsnämnden kan inte ändra de uppgifter som den som är skyldig att redogöra lämnat i registret.
Revisionsnämnden övervakar att skyldigheten att redogöra iakttas och kan uppmana den redogörelseskyldige att lämna en redogörelse eller komplettera sin redogörelse. De kontrollerade och godkända uppgifterna publiceras offentligt i samma webbtjänst.
9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?
Uppgifterna publiceras efter kontroll och godkännande i en webbtjänst och presenteras på Esbo stads webbplats, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna.
Revisionsnämnden har beslutat att uppgifter i registret över bindningar inte lämnas ut för direktmarknadsföring, marknads- och opinionsundersökningar, matriklar eller släktforskning.
10. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?
Uppgifterna lagras i en servercentral inom EU-området och överförs inte utanför EU-området.
11. Hur länge kommer uppgifterna att lagras?
Användarnas personuppgifter och uppgifter om bindningar lagras i digital form i tjänsteleverantörens databas. Uppgifterna raderas i enlighet med kommunallagen ur det offentliga digitala registret över bindningar när deras användningsbehov har upphört.
Riksarkivet har 30.6.2017 (AL/10361/07.01.01.03.01/2017) med stöd av 8 och 11 § i arkivlagen (831/1994) bestämt att redogörelserna för bindningar och uppgifterna i registren över bindningar ska lagras varaktigt enbart i digital form.
12. Hur skyddas uppgifterna?
Personuppgifterna lagras konfidentiellt, i regel i digital form. Materialet lagras i pappersform i protokoll och arkiv från Esbo stads revisionsnämnd, utom till den del Riksarkivet har bestämt att materialet ska lagras enbart i digital form. Ett digitalt personregister över dem som lämnat uppgifter över sina bindningar finns i en övervakad servercentral på en på behörigt sätt skyddad server.
13. Den registrerades rättigheter
Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: https://www.espoo.fi/sv/esbo-stad/dataskydd#section-7317
13.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att ha mottagit begäran. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.
Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet och begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
13.2. När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
13.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
13.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
13.5 Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi
Revisionsnämnden är ett lagstadgat organ vars protokoll ska förvaras varaktigt. Protokollen skickas till stadsarkivet. Övriga handlingar som ska arkiveras förvaras i revisionsnämndens eget arkiv under den tid som krävs. Det som arkiveras är föredragningslistorna och protokollen från revisionsnämndens sektioner, revisionsnämndens föredragningslistor, personalfrågor vid enheten för extern revision, revisionens konkurrensutsättningshandlingar samt projektgranskningar som gjorts av EU-projekt och andra externt finansierade projekt och som utförts vid enheten för extern revision. Revisionsnämndens senaste lagstadgade uppgift är att föra ett register över bindningar och att övervaka redogörelserna för bindningar. Uppgifterna i registret över bindningar ska förvaras varaktigt i enlighet med Riksarkivets anvisning.