Tillsammans över språktröskeln – ny rekryteringsmodell belönades som årets mest effektiva gärning

17.11.2025 14.45

Modellen för att rekrytera flerspråkiga kundrådgivare var ett bevis på att språktröskeln kan överstigas när arbetsgivaren och den jobbsökande lär sig tillsammans.

Rekryteringsmodellen som har utvecklats av Esbo stad, OP Nyland, projektet Språkboost och Omnias kompetenscentrum OSKE belönades som årets slagkraftigaste rekryteringsgärning på Rekrygaala 2025. Priset delades ut på galan som ordnades den 30 oktober i Helsingfors, där man firade betydelsefulla gärningar och nya initiativ inom rekryteringen.

Rekrytering som sänkte språktröskeln

I det prisbelönta pilotprojektet rekryterade OP Nyland flerspråkiga kundrådgivare till sina kontor i Esbo och huvudstadsregionen på våren 2024. Målet var att utmana de traditionella, ofta för strikta språkkraven och pröva vad som händer när arbetsgivaren definierar realistiskt hurdana språkkunskaper som verkligen behövs i uppgiften.

Platsannonsen var skriven på lättläst språk och intresset var enormt: under tre veckor kom det in nästan 210 ansökningar. Intervjuerna genomfördes på lätt språk, språkexperter deltog i dem och stöttade de sökande samt bedömde språkkunskaperna.

Pilotprojektet resulterade i att OP Nyland anställde fyra kundrådgivare, av vilka var och en fick ett fast arbetsavtal efter en lyckad pilotperiod. Samarbetet stärkte arbetsgemenskapens beredskap att möta mångfald och förbättrade den språkliga tillgängligheten hos banktjänsterna.

En ny verksamhetsmodell uppstod genom samarbete

Esbo stad hade en central roll i pilotprojektet. Staden förde samman olika aktörer och stödde planeringen av processen så att modellen ska kunna upprepas även för andra arbetsgivare.

Finsklärare i Omnia kompetenscentrum och experter i projektet Språkboost hjälpte till att analysera språkkraven i kundrådgivarens arbete genom att bekanta sig med arbetsplatsens språkliga miljö. De utvecklade stödet för både arbetsgivaren och nya arbetstagare ur språkinlärningens synvinkel. Samarbetet resulterade i en tydlig process. Modellen stöder sysselsättningen av internationella experter och stärker mångfalden i arbetslivet.

I sin motivering för priset konstaterade Rekrygaalas jury att modellen som utvecklats i pilotprojektet lätt kan tillämpas även inom andra branscher. Enligt juryn kan ett lyckat pilotprojekt i en stor organisation upprepas i en bredare skala – och därifrån kan det flyttas över till hela branschen och andra arbetsuppgifter inom kundtjänst i ett allt mer mångformigt Finland.

Eftersom pilotprojektet lyckades bra har OP Nyland implementerat modellen som en bestående del av sin rekryteringspraxis.

Esbo bygger rutter för internationella experter

Vårt mål är att göra huvudstadsregionen mer öppen och attraktiv för internationella experter. Rekryteringspilotprojektet är ett konkret exempel på hur staden främjar målet i samarbete med företag och utbildningsorganisationer.

”En mångfaldigare arbetskraft är en möjlighet som det lönar sig för arbetsgivarna att modigt ta tag i. I Esbo vill vi visa att en kompetent person hittar sin plats även medan språkkunskaperna ännu håller på att utvecklas”, påminner Esbo stads specialplanerare Melissa Arni-Hardén.

Samarbetsmodellen som utvecklats i Esbo stöder stadens långsiktiga arbete för att stärka integrationen, sysselsättningen och delaktigheten av internationella experter. Modellen är en del av en större helhet där staden är en aktiv partner för företag och samfund som vill rekrytera på ett mångsidigt och hållbart sätt.