Yhdessä yli kielikynnyksen – uusi rekrytointimalli palkittiin vuoden vaikuttavimpana tekona

17.11.2025 14.41
Ihmisiä palkinnon kanssa lavalla.
Kuva: Duunitori

Monikielisten asiakasneuvojien rekrytointimalli osoitti, että kielikynnys on ylitettävissä, kun työnantaja ja työnhakija oppivat yhdessä.

Espoon kaupungin, OP Uusimaan, Kielibuusti-hankkeen ja Omnian Osaamiskeskus OSKEn kehittämä rekrytointimalli palkittiin Vuoden vaikuttavimpana rekrytointitekona vuoden 2025 Rekrygaalassa. Palkinto myönnettiin Helsingissä 30. lokakuuta järjestetyssä tapahtumassa, jossa juhlistetaan rekrytoinnin merkityksellisiä tekoja ja uusia avauksia.

Rekrytointi, joka madalsi kielikynnystä

Palkitussa pilotissa OP Uusimaa rekrytoi keväällä 2024 monikielisiä asiakasneuvojia Espoossa ja pääkaupunkiseudulla sijaitseviin konttoreihinsa. Tavoitteena oli haastaa perinteiset, usein liian tiukat kielitaitovaatimukset ja kokeilla, mitä tapahtuu, kun työnantaja määrittelee realistisesti, millainen kielitaito tehtävässä todella tarvitaan.

Työpaikkailmoitus laadittiin selkokielellä ja kiinnostusta oli valtavasti: kolmen viikon aikana hakemuksia tuli lähes 210. Haastattelut toteutettiin selkokielisesti, mukana oli kieliasiantuntijoita tukemassa hakijoita ja arvioimassa kielitaitoa.

Pilotin tuloksena OP Uusimaa palkkasi neljä asiakasneuvojaa, joista jokainen sai onnistuneen pilottijakson jälkeen vakituisen työsopimuksen. Yhteistyö vahvisti työyhteisön valmiuksia kohdata monimuotoisuutta ja teki pankkipalveluista kielellisesti saavutettavampia.

Yhteistyöllä syntyi uusi toimintamalli

Espoon kaupungin rooli pilotissa oli keskeinen. Kaupunki kokosi yhteen eri toimijat ja tuki prosessin suunnittelua, jotta malli olisi toistettavissa myös muille työnantajille.

Omnian Osaamiskeskuksen suomenopettajat ja Kielibuusti-hankkeen asiantuntijat auttoivat analysoimaan asiakasneuvojan työn kielivaatimuksia tutustumalla työpaikan kielelliseen ympäristöön ja kehittivät tukea sekä työnantajalle että uusille työntekijöille kielenoppimisen näkökulmasta. Yhteistyön tuloksena syntyi selkeä prosessi. Malli tukee kansainvälisten osaajien työllistymistä ja vahvistaa työelämän monimuotoisuutta.

Rekrygaalan tuomaristo perusteli palkintoa toteamalla, että pilotissa kehitetty malli on helposti sovellettavissa muillekin toimialoille. Tuomariston mukaan suuressa organisaatiossa onnistunut pilotti on toistettavissa laajemminkin – ja siitä se voi siirtyä koko toimialalle ja muihin asiakaspalvelutöihin monimuotoistuvassa Suomessa. Pilotin onnistumisen taustalla oli OP Uusimaan rohkeus, innostus ja vahva sitoutuminen prosessiin. Mallista on sittemmin tullut pysyvä osa pankin rekrytointikäytäntöjä.

Espoo rakentaa reittejä kansainvälisille osaajille

Tavoitteenamme on tehdä pääkaupunkiseudusta entistä avoimempi ja houkuttelevampi kansainvälisille osaajille. Rekrytointipilotti on konkreettinen esimerkki siitä, miten kaupunki edistää tavoitetta yhteistyössä yritysten ja koulutusorganisaatioiden kanssa.

”Työvoiman monimuotoistuminen on mahdollisuus, johon työnantajien kannattaa tarttua rohkeasti. Espoossa haluamme näyttää, että osaava ihminen löytää paikkansa myös silloin, kun kielitaito on vielä kehittymässä”, muistuttaa Espoon kaupungin erityissuunnittelija Melissa Arni-Hardén.

Espoossa kehitetty yhteistyömalli tukee kaupungin pitkäjänteistä työtä kansainvälisten osaajien kotoutumisen, työllistymisen ja osallisuuden vahvistamiseksi. Malli on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa kaupunki toimii aktiivisena kumppanina yrityksille ja yhteisöille, jotka haluavat rekrytoida monimuotoisesti ja kestävästi.