Stöd för invandrarnas integration med bättre digitala tjänster
I Esbo har 25 procent av invånarna ett annat modersmål än finska, svenska eller samiska. Invånarna talar över 150 olika modersmål. Vilken information man söker och vilka tjänster man är van vid beror på personens bakgrund. Staden söker efter nya lösningar. Därför samarbetar man på bred front med forskare och invånare. Vardagen ska bli smidigare, det ska bli lättare att få information och det ska bli lättare att kontakta staden. Arbetet samordnas av Trust-M-projektet.
De nya invånarnas digitala färdigheter, läs- och skrivkunnighet, språkkunskaper och mediekunskap är mycket varierande. Invandrare upplever, oberoende av bakgrund, att det är betungande att sköta ärenden. Allt är nytt de första åren: servicesystem, språk och verksamhetssätt. Det tar tid och krafter att lära sig nytt.
Med stöd av Trust-M-projektet strävar staden att förbättra tillgängligheten till digitala tjänster, både i fråga om språk och användbarhet.
”Nya digitala tjänster kan till exempel erbjuda information om stadens tjänster på olika språk eller på annat sätt underlätta växelverkan. Det mest konkreta exemplet hittills är översättning som görs helt av artificiell intelligens på webbsidorna HelloEspoo.fi. Innehållet kan både läsas och avlyssnas på flera språk. Teknik kan också vara till hjälp vid möten mellan invandrare och stadens personal. Tekniken kan göra anteckningar eller tolka oklara blanketter. Det är bara fantasin som sätter gränser, säger projektledaren Irena Bakic.
Invånarna deltar i idékläckning
Vi har tagit fram nya servicekoncept tillsammans med invånarna på olika sätt. Våren 2025 ordnade vi tillsammans med föreningen Nicehearts ry en kurs i visuell formgivning för invandrarkvinnor, som skisserade vykort som staden kunde sända till nya invånare. Kvinnorna framförde åsikter om hur staden kan få nyanlända att känna sig välkomna. Deltagarna lärde sig samtidigt litet tjänstedesign, visuell planering och användning av digitala verktyg.
Även med Espoon Monikulttuuriset lapset ja nuoret ry har vi kläckt idéer om nya digitala tjänster. Vi kommer eventuellt att utveckla stöd vid ifyllning av blanketter och en digital assistent till nya slags tjänster under de kommande åren. I arbetet deltar också invandrarrådgivningen med låg tröskel, Hello Esbo. ”Det bästa är att smidiga och tillgängliga digitala tjänster betjänar alla Esbobor. Utvecklingsarbetet gynnar även invånare med finska eller svenska som modersmål”, säger Bakic.
Vad är Trust-M?
Trust-M-projektet stöder invandrarnas integration genom att utveckla digitala tjänster tillsammans med invånare, forskare och stadens anställda. Projektet genomförs i forskningssamarbete med Aalto-universitetet samt Helsingfors, Tammerfors och Vasa universitet. Målet är att öka förståelsen för hur förtroende och jämlikhet upplevs och hur de mänskliga rättigheterna tillgodoses i de nuvarande digitala tjänsterna. Med hjälp av forskningsdata utvecklas befintliga tjänster så att de motsvarar invandrarnas behov samt skapas nya digitala lösningar för smidigare kontakter med staden. Projektet pågår till 2028.
Mer information
Irena Bakic, projektchef för Trust-M-projektet
