Tukea kotoutumiseen paremmilla digitaalisilla palveluilla

10.11.2025 12.05
Nainen ja mies pöydän ääressä tutkimassa älylaitetta.

Espoon asukkaista noin 25 prosenttia puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. He puhuvat yhteensä yli 150 eri äidinkieltä. Henkilökohtainen ja kulttuurinen tausta vaikuttavat suuresti siihen, miten tietoa haetaan tai millaisiin palveluihin on totuttu. Asukkaiden arjen sujuvoittamiseksi, tiedon saannin parantamiseksi ja palveluissa asioimisen helpottamiseksi Espoon kaupunki pyrkii löytämään uusia ratkaisuja laajalla tutkimus- ja asukasyhteistyöllä. Työtä koordinoi Trust-M -projekti.

Uusien asukkaiden digitaalisissa taidoissa, lukutaidossa, kielitaidossa ja medialukutaidossa esiintyy suuria eroja. Ulkomailta muuttaneet asukkaat kokevat kuitenkin, taustasta riippumatta, että asioiden hoitaminen kuormittaa heitä. Varsinkin ensimmäisinä vuosina kaikki on uutta: palvelujärjestelmä, kieli ja toimintatavat. Uuden opettelu vie aikaa ja voimavaroja.

Trust-M -projektin tukemana pyrimme kaupungilla laajentamaan digipalveluiden saavutettavuutta, niin kielen kuin käytettävyydenkin osalta.

”Uudenlaiset digipalvelut voivat tarjota esimerkiksi tietoa Espoon palveluista asukkaiden omalla kielellä tai helpottaa muilla tavoin vuorovaikutusta. Konkreettisin esimerkki toistaiseksi on tekoälyn tuottamat käännökset HelloEspoo.fi-verkkosivulla. Sisältöä voi sekä lukea että kuunnella useilla kielillä. Toisaalta teknologia voi auttaa asiakasta esimerkiksi asiakastapaamisen aikana tekemällä muistiinpanoja tai tulkitsemalla vaikeaselkoisia lomakkeita. Tässä on vain mielikuvitus rajana!” projektipäällikkö Irena Bakic hehkuttaa.

Asukkaiden osallistuminen oivallusten ytimessä

Olemme ideoineet uusia palvelukonsepteja yhdessä asukkaiden kanssa eri tavoin. Keväällä 2025 järjestimme Nicehearts ry:n Naapuriäitien kanssa visuaalisen muotoilun kurssin, jossa maahan muuttaneet naiset luonnostelivat postikorttia, jonka Espoon kaupunki lähettäisi uusille asukkaille. Kurssin aikana naiset toivat esiin näkemyksiään siitä, millainen kaupungin viestintä saa uuden asukkaan tuntemaan olonsa tervetulleeksi. Osallistujat oppivat samalla palvelumuotoilua, visuaalista suunnittelua ja digitaalisten työkalujen käyttöä.

Myös Espoon Monikulttuuriset lapset ja nuoret ry:n toimintaan osallistuvien kanssa olemme visioineet uusia digitaalisia palveluita. Lomakkeentäytön tukea ja digitaalista avustajaa tulemme mahdollisesti kehittämään tulevina vuosina uudenlaisiksi palveluiksi. Työssä on mukana myös maahanmuuttajien matalan kynnyksen neuvontapalvelu Hello Espoo -info. ”Parasta on, että sujuvat ja saavutettavat digipalvelut palvelevat ihan kaikkia espoolaisia. Kehitystyön hedelmistä pääsevät nauttimaan myös suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvat kuntalaiset.” Bakic täydentää.

Mikä Trust-M?

Trust-M -projekti tukee maahanmuuttajien kotoutumista kehittämällä kaupungin digitaalisia palveluita yhdessä asukkaiden, tutkijoiden ja kaupungin työntekijöiden kanssa. Projekti toteutetaan tutkimusyhteistyössä Aalto-yliopiston sekä Helsingin, Tampereen ja Vaasan yliopistojen kanssa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten luottamus ja tasa-arvo koetaan sekä miten ihmisoikeudet toteutuvat nykyisissä digitaalisissa palveluissa. Tutkimustiedon avulla kehitetään olemassa olevia palveluita maahanmuuttajien tarpeita vastaaviksi sekä luodaan uusia digitaalisia ratkaisuja asioinnin sujuvoittamiseksi. Projekti jatkuu vuoteen 2028 asti.

Lisätiedot

Trust-M -projektin projektipäällikkö Irena Bakic

puh. +358 40 6343409, irena.bakic@espoo.fi