De fantastiska vinnarna i tävlingen Vi bygger en hållbar framtid har utsetts

26.11.2025 12.50

I grundskoleelevernas tävling Vi bygger en hållbar framtid byggdes under hösten ett hållbart framtida Esbo. Tävlingens mål var att öka elevernas medvetenhet om teman kring hållbar utveckling. Genom tävlingen bekantade eleverna sig också med spelpedagogik och e-sportens värld. De vinnande världarna byggdes av elever från Niittykummun koulu, Jalavapuiston koulu, Friisilän koulu och Espoonlahden koulu. Vinnarna fick sina priser den 26.11 på prisutdelningen i Kino Tapiola.

Tävlingen inleddes på Esbodagen den 29.8 och byggtiden avslutades den 31.10.2025. Totalt deltog cirka 1400 elever från 65 skolor. En jury bestående av Esbo stads mångprofessionella sakkunniga valde vinnarna bland de imponerande världarna. Tävlingen hade fyra serier: årskurs 1–2, 3–4, 5–6 och 7–9. För varje kategori hade man satt upp egna mål för hållbar utveckling som skulle byggas i Minecraft-världen.

Årskurs 1–2: Vinnare blev Jasper Saari från klass 2 i Niittykummun koulu. Juryn beskrev hans arbete som en ambitiös och kreativ stads­lösning där målen för hållbar utveckling förverkligas utmärkt. Biologisk mångfald, återvinning och ansvarsfull konsumtion har beaktats med innovativa lösningar som svamphus och närproduktion. Arbetets utseende är vackert och kreativt. Juryn berömde också Minecraft-genomförandet som krävt mycket uthålligt arbete. Vinsten kom som en glad överraskning för Jasper.

”Jag deltog i tävlingen eftersom jag gillar Minecraft och att bygga. Det roligaste i min värld var nöjesparken och berg- och dalbanan jag byggde. Det svåraste var att bygga återvinningsmaskinen med rödsten. Jag lärde mig att små delar kan bli till stora saker”, berättar Jasper.

Årskurs 3–4: Vinnare blev klass 4K med 25 elever från Jalavapuiston koulu. Klassen byggde sin värld som grupparbete och helheten är kreativ på många nivåer. Den visuella helheten är omsorgsfullt planerad och Minecraft-genomförandet tekniskt skickligt. Arbetet visar skolbyggnaders hållbarhetsteknologi som automatiska kranar, solenergi och robotar. Även ett vattenreningsverk där bakterier renar vattnet ingår. Juryn berömde också att elevernas välmående beaktats i världen.

”Vår lärare såg annonsen om tävlingen och frågade om vi ville delta, och så började det. Eftersom vi är så många byggde vi världen i mindre grupper som fokuserade på olika projekt, som att bygga daghem eller skola. Vi lyckades bra med samarbetet både i planeringen och byggandet”, berättade Henry Nyamekyeh och Eelia Koponen från klass 4K.

Årskurs 5–6: Vinnare blev Luka Sonkamo, Nuutti Marin och Lyydia Lu från klass 6A i Friisilän koulu. Juryn beskrev deras värld som tydlig, visuellt omsorgsfull och med en utmärkt portfolio. Arbetet visar lösningar som främjar hållbar utveckling, såsom vätgasenergi och trähusbyggande. Hälsa och välmående behandlas ur flera perspektiv, med idrottsplatser, naturrekreation, ungdomsutrymmen och mental hälsa. Minecraft-genomförandet var tekniskt och konstnärligt kreativt.

”Den här tävlingen gav en rolig förändring i vardagen vid sidan av det vanliga studerandet. Samtidigt lärde vi oss mycket om att jobba i grupp. Det roligaste var att bygga hus i världen och tänka på alla detaljer. Vi lärde oss också hur viktiga utrymmen som stöder mental hälsa är, som bibliotek, ungdomslokaler och kyrka”, berättar Luka, Lyydia och Nuutti.

Årskurs 7–9: Vinnare blev Veikko Litola, Aapo Kunnas och Joonatan Järvilehto från Esbolahden koulu. Deras arbete beskriver Esbo hundra år framåt i tiden. Jämlikhet, mänsklighet och särskilda behov beaktas starkt. Arbetet utmärker sig med modiga innovationer för en hållbar framtid, som magnettåg och molekylära avfallskrossar. Helheten är färggrann och utstrålar positiv energi, humor och gemenskap. Juryn beskrev Minecraft-genomförandet som utmärkt.

”Vårt Esbo om hundra år är en jämlik, rättvis och trygg plats där man respekterar naturen och andra människor”, berättade vinnarna Veikko, Aapo och Joonatan.

På prisceremonin tackade Esbos stadsdirektör Kai Mykkänen vinnarna och intervjuade dem om deras särskilt insiktsfulla energilösningar, såsom sandbatterier och solenergi reflekterad från månen.

”Som lärare behövde jag inte fräscha upp mina egna Minecraft-kunskaper särskilt mycket med den här gruppen. Jag frågade mest hur eleverna höll sig till tidtabellen och såg till att arbetet lämnades in i tid. Det fina med tävlingen var att eleverna verkligen fick planera framtidens lösningar och tillämpa de kunskaper och färdigheter de lärt sig i skolan och livet. Veikko, Joonatan och Aapo byggde ett fantastiskt arbete”, berömmer läraren Henri Anttila.

Merja Narvo-Akkola, sektordirektör för sektorn för fostran och lärande, tackade alla elever i Esbo som deltog för sitt engagemang i att planera ett hållbart Esbo:

”I dagens diskussionsklimat fokuserar man ofta på skärmarnas nackdelar, men för barn och unga är det avgörande hur skärmar används pedagogiskt. Tävlingen Vi bygger en hållbar framtid är ett gott exempel på hur teknologi, rätt använd, kan vara ett fantastiskt verktyg för lärande.”

Se presentationsvideorna av de fantastiska vinnande bidragen nedan.

Det vinnande arbetet för årskurs 1-2: Jasper Saari, Niittykummun koulu
Det vinnande arbetet för årskurs 3-4: klass 4K, Jalavapuiston koulu
Det vinnande arbetet för årskurs 5-6: Luka Sonkamo, Nuutti Marin ja Lyydia Lu, Friisilän koulu
Det vinnande arbetet för årskurs 7-9: Veikko Litola, Aapo Kunnas och Joonatan Järvilehto, Espoonlahden koulu