Kestävän tulevaisuuden rakentajat- kilpailun upeat voittajat palkittiin

26.11.2025 12.09Päivitetty: 26.11.2025 12.48
Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailun palkintogaalassa kaupunginjohtaja Kai Mykkänen ja kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Merja Narvo-Akkola haastattelivat ja onnittelivat voittajia. Kuvassa 5.-6.luokkien sarjan voittajat Luka Sonkamo, Nuutti Marin ja Lyydia Lu Friisilän koulusta.
Kuva: Taru Turpeinen

Peruskoululaisten Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailussa rakennettiin syksyn aikana kestävää tulevaisuuden Espoota. Kilpailun tavoitteena oli lisätä koululaisten tietoisuutta kestävän kehityksen teemoista. Kilpailun avulla tutustuttiin myös pelikasvatukseen ja e-urheilun maailmaan. Voittavat maailmat rakensivat oppilaat Niittykummun, Jalavapuiston, Friisilän ja Espoonlahden kouluista. Kilpailun voittajat palkittiin 26.11. Kino Tapiolassa järjestetyssä palkintogaalassa.

Peruskoululaisten Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailu alkoi Espoo-päivänä 29.8. ja rakennusaika päättyi 31.10.2025 asti. Kilpailun tavoitteena oli lisätä koululaisten tietoisuutta kestävän kehityksen teemoista. Kilpailun avulla tutustuttiin myös pelikasvatukseen ja e-urheilun maailmaan. Kilpailuun osallistui yhteensä noin 1400 osallistujaa 65 koulusta. Espoon kaupungin monialaisista asiantuntijoista koostuva raati valitsi voittajat upeiden maailmojen joukosta. Voittavat maailmat rakensivat oppilaat Niittykummun, Jalavapuiston, Friisilän ja Espoonlahden kouluista. Kilpailun voittajat palkittiin 26.11. Kino Tapiolassa järjestetyssä palkintogaalassa.

Kilpailussa oli neljä sarjaa: 1.–2.-luokkalaiset, 3.–4.-luokkalaiset, 5.–6.-luokkalaiset ja 7.–9.-luokkalaiset. Jokaiselle ikätasolle oli asetettu omat kestävää kehitystä tukevat tavoitteet, jotka piti rakentaa Minecraft-maailmaan.

1.–2. luokkien sarjan voitti Niittykummun koulun 2.luokkalaisen Jasper Saaren maailma. Raadin mukaan Jasperin työ on kunnianhimoinen ja luova kaupunkiratkaisu, jossa kestävän kehityksen tavoitteet toteutuvat erinomaisesti. Maailmassa luonnon monimuotoisuus, kierrätys ja vastuullinen kuluttaminen on huomioitu innovatiivisilla ratkaisuilla, kuten sienitaloilla ja lähiviljelyllä. Työn ulkoasu on kaunis ja luova kokonaisuus. Raati kiittelee kilpailijaa Minecraft-toteutuksesta, joka on vaatinut paljon sinnikästä työtä. Jasperille voitto tuli iloisena yllätyksenä.

”Osallistuin kilpailuun, koska tykkään Minecraftistä ja rakentamisesta. Maailmassani hauskinta oli sinne rakentamani huvipuisto ja vuoristorata. Haastavinta oli kierrätyskoneen rakentaminen punakivellä. Opin maailmaa rakentaessani, että pienistä osista syntyy isoja asioita”, kuvailee Jasper.

3.–4. luokkien sarjan voitti 25 oppilaan luokka 4K Jalavapuiston koulusta. Luokan rakentama maailma on toteutettu tiimityönä ja kokonaisuus on monella tasolla luova. Työn visuaalinen ilme on huolellisesti suunniteltu ja Minecraft-toteutus teknisesti taitava. Työ esittelee monipuolisesti koulurakennusten kestävän kehityksen teknologiaa kuten automaattisia hanoja, aurinkoenergiaa ja robotteja. Työssä on kuvattu myös vedenpuhdistamo, jossa bakteerit puhdistavat vettä. Raati kiitteli myös sitä, että maailmassa oppilaiden hyvinvointi on huomioitu.

”Meidän opettajamme huomasi ilmoituksen kilpailusta ja kysyi, haluaisimmeko me osallistua ja siitä se sitten lähti. Koska meitä on niin paljon, me rakensimme yhteistä maailmaa pienemmissä ryhmissä, jotka keskittyivät maailman eri projekteihin kuten päiväkodin tai koulun rakentamiseen. Onnistuimme hyvin yhteistyössä sekä suunnittelun että rakentamisen osalta”, kertoivat Henry Nyamekyeh ja Eelia Koponen 4K-luokalta.

5.–6. luokkien sarjan voittivat Friisilän koulun 6A-luokan oppilaat Luka Sonkamo, Nuutti Marin ja Lyydia Lu. Raadin mukaan luokkakaverien kesken rakennettu maailma on selkeä, visuaalisesti huolellinen ja portfolio erinomainen. Työssä esitellään kestävää kehitystä edistäviä ratkaisuja, joista vetyvoima ja puurakentaminen olivat ansiokkaasti kuvattuja. Työssä käsitellään myös terveyttä ja hyvinvointia eri näkökulmista. Monipuoliset liikuntapaikat, luonnossa virkistäytyminen, nuorisotila ja mielen hyvinvointi kiinnittivät huomiota. Minecraft-toteutus oli teknisesti ja taiteellisesti luova.

”Tämä kilpailu toi kivan muutoksen arkeen ihan normaalin opiskelun rinnalle. Samalla opittiin tosi paljon ryhmätyön tekemisestä. Kivointa oli rakentaa maailmaan taloja ja miettiä niihin kaikki yksityiskohtia myöden. Rakentamisen aikana opimme myös kuinka tärkeitä ovat mielenterveyttä tukevat tilat, kuten kirjasto, nuorisotilat ja kirkko”, kertovat Luka, Lyydia ja Nuutti.

7.–9. luokkien sarjan voittivat Veikko Litola, Aapo Kunnas ja Joonatan Järvilehto Espoonlahden koulusta. Heidän työssään kuvaillaan tulevaisuuden Espoota sadan vuoden päästä. Maailmassa huomioidaan vahvasti yhdenvertaisuus ja ihmisten inhimillisyys ja erityistarpeet. Työ erottuu rohkeilla kestävän tulevaisuuden innovaatioilla, kuten magneettijunalla ja jätteiden molekyylihajottimella. Työn ulkoasu on värikäs ja huokuu positiivista energiaa, huumoria ja yhteisöllisyyttä. Raadin mukaan Minecraft-toteutus on erinomainen. 

”Meidän Espoo sadan vuoden päästä on yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja turvallinen paikka, jossa kunnioitetaan luontoa sekä muita ihmisiä”, kertoivat yläkoulun sarjan voittajat Veikko, Aapo ja Joonatan. Palkintotilaisuudessa Espoon kaupunginjohtaja Kai Mykkänen kiitteli ja haastatteli voittajia erityisen oivaltavista energiaratkaisuista, kuten hiekka-akuista ja yöllä kerättävästä kuun heijastamasta aurinkoenergiasta.

Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Merja Narvo-Akkola kiittää kaikkia espoolaisia kilpailuun osallistuneita oppilaita aktiivisuudesta kestävän Espoon suunnittelussa.

”Nykyisessä keskusteluilmapiirissä keskitytään usein ruutujen haittoihin, mutta lasten ja nuorten kannalta se, miten ruutuja esimerkiksi pedagogisesti käytetään, on avainasemassa. Kestävän tulevaisuuden rakentajat -kilpailu on hyvä esimerkki siitä, miten teknologia oikein käytettynä voi olla upea väline oppimiselle”, sanoo Narvo-Akkola.  

Katso upeiden voittotöiden esittelyvideot alta! 

1.-2.luokkien sarjan voittava työ. Rakentaja: Jasper Saari, Niittykummun koulu
3.-4.luokkien sarjan voittava työ. Rakentaja: 4K-luokka, Jalavapuiston koulu
5.-6.luokkien sarjan voittava työ. Rakentajat: Luka Sonkamo, Nuutti Marin ja Lyydia Lu, Friisilän koulu
7.-9.luokkien sarjan voittava työ. Rakentajat: Veikko Litola, Aapo Kunnas ja Joonatan Järvilehto, Espoonlahden koulu