Motionsrådgivningen hjälper dig att hitta vardagsmotion som passar dig
Esboborna har nu haft tillgång till avgiftsfri motionsrådgivning i mer än tio år. Syftet med tjänsten är att erbjuda personer i alla åldrar handledning i motionsfrågor samt framför allt att inspirera nya motionärer och personer som inte rört på sig så mycket att hitta sitt sätt att vara aktiva.
Man kan få motionsrådgivning i Esbo på de flesta hälsostationer och flera idrottsplatser. Utbildade motionshandledare ansvarar för rådgivningen, och man kan boka tid per telefon. Man kan också få en remiss till motionsrådgivningen via hälsotjänsterna.
Sammanlagt 12 motionshandledare erbjuder rådgivning, och omkring 100 personer använder rådgivningstjänsterna varje år.
– Man kan ringa till motionsrådgivningen i Esbo för att boka tid för personlig motionsrådgivning, som kan ges per telefon eller vid ett möte. Mötet tar från en halv till en timme, och under den tiden kartlägger man kundens utgångsläge, behov och målsättningar. Målet är att tillsammans göra upp en skriftlig plan, som kunden sedan kan genomföra, berättar motionshandledaren Susanna Lundqvist.
Man strävar efter att göra upp en plan som kunden kan och vill förbinda sig till. Därför beaktar man vilken mängd motion som är realistisk och genomförbar i kundens vardag, vilka möjligheter och resurser hen har samt om hen har några särskilda behov som påverkar motionen.
Det är också bra att tänka igenom motivationsfaktorer, så att motionen utgår från människan själv och hen orkar även när det av någon orsak är svårare att komma igång.
– När man gör upp planen tillsammans är det lättare för kunden att förbinda sig till den. Tanken är inte att motionsrådgivaren bara ska göra upp ett träningsprogram. Man avslutar med att komma överens om uppföljning, för processen kan för en del ta så länge som ett år. Det vanligaste sättet är uppföljning per telefon, det vill säga att man ringer kunden efter en överenskommen tid för att fråga hur det går med motionen, så att man motiverar kunden att fortsätta, berättar Lundqvist.
En av Susannas kunder är Janne Kotiranta, som bokade tid till motionsrådgivningen i slutet av 2022.
– Jag är överviktig och har sömnapné. Därför har jag rätt till sim- och gymarmband för specialgrupper. När jag frågade efter armbandet i simhallen fick jag samtidigt tips om den avgiftsfria motionsrådgivningen. Jag kände inte till tjänsten sedan tidigare, berättar Janne Kotiranta.
Janne är familjefar och har mycket att göra, och han ville ha tips på hur han kunde motionera mer i vardagen och använda även kortare stunder för effektiv träning.
– Jag fick en tid hos motionsrådgivningen ett par veckor efter samtalet. Jag träffade Susanna i Hagalund, och den första gången kartlade vi min situation, mina behov och vanor samt hurdan hjälp jag behöver. En bra sak var att vi inte i onödan började ändra på det som fungerade, utan funderade på vad jag kunde göra mer av i vardagen.
Janne Kotiranta tycker om att gå på gym, men skulle behöva mer motivation för gymträningen.
– Mitt mål var att hitta sätt att träna effektivt, även om jag inte har så mycket tid. Genom rådgivningen fick jag tips för mitt gymprogram och lärde mig att om det är ont om tid kan jag bara roddträna eller ta en promenad, bara jag gör något. Jag fortsätter också att cykla, eftersom det är bra när man behöver gå ner i vikt.
Efter mötet ringde Susanna till Janne två eller tre gånger, och det sista uppföljningssamtalet skedde i början av hösten.
– Då kom vi överens om att vi kunde avsluta kundrelationen och jag kunde fortsätta på egen hand, eftersom det nu fungerar av sig självt, berättar Kotiranta.
Janne Kotiranta berättar att motionsrådgivningen erbjöd den motivation han behövde och en vakthund som sporrade honom att gå framåt.
– Med motionsrådgivningens hjälp fick jag variation i min motion, som hade blivit lite enformig. Jag fick också tips på motionsplatser och utegym i närområdet, som jag har besökt några gånger. Jag kan rekommendera tjänsten även till andra, eftersom den är professionell och uppmuntrande samt skräddarsydd för dina behov.
Susanna Lundqvist berättar att motionsrådgivningen skiljer sig från PT-verksamhet på så sätt att man inte har så intensiv kontakt med kunden, och inte tränar tillsammans med kunden. Motionsrådgivningens mål är snarare att motivera kunden att röra på sig mångsidigt och regelbundet.
– Vid behov kan vi hänvisa kunden till någon motionsgrupp, men annars har vi snarare rollen som inspirerande medmänniskor.
Motionsrådgivning erbjuds till personer i alla åldrar, från barn till seniorer, men den största användargruppen är personer i arbetsför ålder och personer som står på tröskeln till pensionen.
– Olika utmaningar med hälsan, övervikt och utmaningar med viktkontrollen får människor att vända sig till rådgivningen. Många vill också ha hjälp med att komma igång med motionen på nytt, om det av någon orsak har blivit ett avbrott. Det finns också många som rör sig för ensidigt. Många ägnar sig åt konditionsidrott utan att någonsin träna musklerna.Det som förenar kunderna är att de rör på sig ganska lite eller håller på att börja motionera, berättar Lundqvist.
Boka tid för motionsrådgivning
Text: Thea Ekholm