Shirley Sparks: Vid den eviga lågans källa - skapandet av multimediakonserten MYTHOS

”MYTHOS – Den eviga lågan” är en musikalisk fantasiberättelse om en övärld som på många sätt liknar vår egen värld. En ung flicka, Beatrice, ger sig ut för att hitta lösningen på världens nedkylning. Hon seglar från ö till ö i jakt på en vis man som skulle veta hur man gör världen varm igen; var kan den mytiska eviga lågan hittas? Mytologiska berättelser har alltid existerat. Deras form har under tidens gång varit invävda i olika dräkter vid olika tidpunkter, men de behandlar universella teman; hjältens resa genom svårigheter till seger.
Från studion i Esbo via Paris till Den eviga lågans land
Idén till konserthelheten MYTHOS kom från låten ”Mirage” från den föregående multimediakonserten, ”Silhouettes of Paris”, och en av dess animationer som var en slags dröm om den mytiska kampen mellan gott och ont. Den stack ut från de andra låtarna i konserten i sin stil och verkade leda till något nytt. Efter ”Silhouettes” ville vi berätta en hel historia, i stället för enskilda låtar.
Syftet med bakgrundsmusik är att stödja berättande och reflektera känslor. Jag började komponerandet med att tänka på den värld som berättelsen utspelar sig i. Därefter läste jag berättelsen som är skriven av Kalleheikki Kannisto och tittade på storyboarden. Omedelbart fick jag en stark uppfattning om vilken typ av musik jag ville skapa: vacker, melodisk och dramatisk. Fantasy-musik är oftast mjuk och har många fioler, blåsinstrument, trummor och i ”Mythos” är havets ljud centralt. Fantasy har också oftast en medeltida atmosfär, så gällande ljudlandskapet var jag tvungen att sträva efter naturlighet och gynna autentiska ljud, som t.ex. harpans ljud. Jag ville också skapa varierande musik för varje ö, men ändå så att de inte skulle skilja sig för mycket från varandra – övärlden har en gemensam historia. Jag ville också lyfta fram övärldens två ytterligheter: den låga, dånande, brinnande elden och den eteriska flöjtliknande vinden, som t.o.m. är is på sina ställen.
Utifrån Kalleheikkis råanimation startade komponerandet. Vid det digitala pianot komponerade jag direkt utifrån bildens stämning allt eftersom animationen rullade på skärmen. Vid vissa tillfällen kändes det bra att först göra en ljudmatta, men ofta hände det att någon detalj inspirerade mig och jag började med det. ”Skapelsen av världen” tog mig till sci-fi världen. Hittade snabbt ett vibrerande flöjtljud för att beskriva den vita fågeln. För hallucinationsscenen byggde jag entusiastiskt trumrytmer och gälla "huvudvärksljud"; en scen och stämning som möjliggjorde små galenheter!
Jag kände att ”Ön med tusentals blommor” påminde lite om Skottland, så jag skapade ett ljust tema med säckpipor. ”Den sjunkna staden” använder mestadels runda moderna ljudeffekter. För temat evig eld letade jag efter möjligast låga bastoner, sådana som skulle skaka om lyssnaren. Kände att huvudpersonen Beatrice har en blandning av emotionell styrka och inre oro, vilket jag försökte få fram i musiken med dissonanser. Ville också referera till det mänskliga själslandskapet genom berättelsen med vackra violinmelodier, såväl som med körarrangemang. För ”De vises ö” utvecklade jag ett eteriskt, älv-liknande ljudlandskap: Ibland är det ännu mer utmanande att skapa ett väldigt enkelt ljudlandskap än ett med flera olika skikt!
Berättarrösten spelades in i två separata tagningar för att hitta rätt rytm och röstläge. Då orkestreringarna var färdiga, var det dags för Kalleheikki att mixa helheten, varvid även röstfilerna sattes på plats.
Tre faser för slutliga toner
I solosångerna som framförs live i Mythos strävade jag medvetet efter en känsla av musikal, en genre som känns väldigt nära för mig p.g.a. min kärlek till musikaler. Normalt komponerar jag låtar i tre steg. Även detta. Råversionerna föddes på sommaren, därefter var det dags för orkestermusiken. Dessa kom till fort, eftersom Kalles vackra låttexter (på engelska) känns lätta att komponera till och det är väldigt lite behov till förändringar; läser dikten om och om igen tills en mening börjar forma sig till musik i mitt huvud. Därifrån expanderar jag samma musikaliska språk till hela låten. Ibland överraskar jag t.o.m. mig själv med vad sången vill bli – musiken verkar ha sin egen, fria vilja.
Tidigt på hösten, efter att ha komponerat orkestermusiken, ägde den andra fasen till att än en gång bearbeta sångerna. ”Med nytt gehör” gick jag igenom dem och fixade bl.a. melodier och strukturer. Den tredje fasen är repetitioner med pianisten. ”Mythos” pianist Janne Hovi bidrar med sin egen värdefulla expertis till musikens slutresultat. Det är fantastiskt att samarbeta med honom, för enligt min mening vet han hur vi får fram precis de rätt tonerna. De slutliga sångversionerna skapas under dessa övningar.
Schemat för detta projekt var tight och idéerna och entusiasmen orsakade ibland sömnlösa nätter. Det är en bra idé att ha en anteckningsbok på nattduksbordet och sedan nästa dag omsätter jag de idéer som kommer till mig från mitt undermedvetna. I praktiken sker detta i studion vid elpianot. Studion är en "lycklig plats" för mig, en plats med otaliga möjligheter - där flyger tiden förbi och man vet inte alltid om det är dag eller natt.
Det är en glädje och ära att få presentera berättelsen och musiken från Eternal Flame i vackra Vindängensalen tillsammans med pianisten Janne Hovi. Att tillsammans få tolka Kalleheikki Kannistos episka berättande. Vi hoppas kunna ta med oss en stor publik med på denna mytiska resa!
Shirley Sparks: Mythos -Ikuinen tuli
Mythos är en musikalisk fantasi för sopran och piano, där musik, berättande och realistisk animation smälter samman till ett fängslande multimediamästerverk.
söndag 5.10.2025 kl. 16
Vindängensalen, Vindgränden 6
biljetter 20 € vid dörren
- Shirley Sparks, sång, musikkomposition, soundtrack och kostymer
- Janne Hovi, piano
- Kalleheikki Kannisto, berättelsen, sångtexter och bakgrundsanimationer