Shirley Sparks: Ikuisen tulen lähteillä - MYTHOS -multimediakonsertin luominen
"MYTHOS – Ikuinen tuli" on musiikillinen fantasiatarina saarimaailmasta, joka muistuttaa monin tavoin omaamme. Nuori tyttö Beatrice lähtee etsimään ratkaisua maailman kylmenemiseen. Hän purjehtii saarelta toiselle etsimässä viisasta, joka tietäisi miten maailma saadaan taas lämpenemään; mistä löytyy myyttinen ikuinen tuli? Mytologiat ovat ihmiskunnan yhteisiä tarinoita. Ne kietoutuvat eri aikoina eri asuihin, mutta käsittelevät universaaleja teemoja ja sankarin matkaa vaikeuksien kautta voittoon.
Pariisin kautta Ikuisen tulen maahan
Idea Mythokseen syntyi edellisen multimediakonsertin, "Silhouettes of Paris", kappaleesta "Mirage" ja sen tausta-animaatiosta, joka oli eräänlainen uni hyvän ja pahan myyttisestä taistelusta. Se erottui muista konsertin kappaleista tyylillään ja tuntui johtavan johonkin uuteen. Silhouettesin jälkeen halusimme kertoa, yksittäisten laulujen sijaan, kokonaisen tarinan.
Taustamusiikin tehtävänä on tukea tarinankerrontaa ja kuvastaa emootioita. Aloitin sävellystyön pohtimalla millainen on se maailma, johon tarina sijoittuu. Luin Kalleheikki Kanniston kirjoittaman tarinan ja tutustuin kuvakäsikirjoitukseen. Minulle tuli heti vahva mielikuva siitä millaista musiikkia halusin luoda: kaunista, melodista ja dramaattista. Fantasiamusiikki on yleensä pehmeää ja siinä on paljon viuluja, puhaltimia, rumpuja ja Mythoksessa myös meren ääni on keskeinen. Fantasiassa on myös yleensä keskiaikaista tunnelmaa, joten äänimaailmassa piti pyrkiä luonnollisuuteen ja suosia autenttisia sointeja, kuten harpun ääntä. Halusin myös luoda jokaiselle eri saarelle hieman erilaisen musiikin, mutta kuitenkin niin että ne eivät liikaa eroaisi toisistaan - saarimaailmalla kuitenkin on yhteinen historia. Halusin myös tuoda esiin saarimaailman kaksi äärilaitaa: matalan, kumisevan, palavan tulen ja eteerisen huilumaisen tuulen, joka on paikoitellen jopa jäisen vihlovaa.
Sain Kalleheikiltä raaka-animaation, josta näin osien pituudet. Laitoin osat pyörimään ja digipianon ääressä sävelsin suoraan kuvan tunnelmaan sitä mukaa kun kuva kulki. Joissakin kohdissa tuntui hyvältä tehdä äänimattoa ensin, mutta usein kävi niin, että jokin yksityiskohta inspiroi ja aloitinkin siitä. Alun Maailman synty -kohtaukseen loin vakuuttavia scifi-soundeja. Valkoista lintua kuvaamaan löytyi nopeasti väräjävä huiluääni. Hallusinaatiokohtaukseen rakensin innostuneena rumpurytmejä ja kimeähköjä “päänsärky”-ääniä, kun siinä voi hullutella. Tuhansien kukkien saaren koin muistuttavan hieman Skotlantia, joten tein kuulasta tematiikkaa säkkipillillä. Uponneessa kaupungissa on käytetty eniten pyöreitä moderneja ääniefektejä. Ikuisen tulen teemaan etsin mahdollisimman matalia bassoja, sellaisia jotka tärisyttäisivät kuuntelijaa. Päähenkilöstä Beatricesta koin, että hänessä on sekoitus emotionaalista voimaa ja sisäistä levottomuutta, jotka pyrin tuomaan musiikissa esiin dissonansseilla. Halusin myös kauniilla viulustemmoilla viitata, kautta tarinan, inhimilliseen sielunmaisemaan, samoin kuorosatseilla. Viisasten saareen kehittelin eteeristä, haltiamaista äänimaailmaa: Joskus on jopa haastavampaa tehdä hyvin yksinkertaista äänimaailmaa kuin monikerroksellista. Tarinankerronnan äänitin kahteen eri otteeseen löytääkseni sopivan puherytmin. Kun orkestraatiot olivat valmiina, siirtyivät ne Kalleheikin miksattaviksi, jolloin myös voiceoverit laitettiin paikoilleen.
Kolme työvaihetta herättää teokset eloon
Mythoksen livenä esitettävissä soololauluissa pyrin tietoisesti musikaalimaiseen sävelkieleen, jonka koen hyvin läheiseksi genreksi johtuen rakkaudestani englantilaiseen musikaaliin. Sävellän lauluja yleensä kolmivaiheisesti. Raakaversiot sävelsin kesällä ennen orkestraalisen musiikin tekoa. Ne syntyivät nopeasti, sillä Kallen hienoihin englanninkielisiin teksteihin on helppo säveltää eikä niissä juurikaan ole mitään muutettavaa. Luen runoa läpi kunnes jokin lause alkaa muodostumaan musiikiksi pään sisällä. Siitä laajennan samaa sävelkieltä koko kappaleeseen. Joskus yllättyy itsekin millaiseksi laulu haluaa muodostua – musiikilla näyttäisi olevan oma tahtonsa. Alkusyksystä, orkestraalisen musiikin säveltämisen jälkeen, oli laulujen hiomisen toinen vaihe. Kävin ne “uudella korvalla” läpi ja mm. fiksasin melodioita ja rakenteita. Kolmas vaihe on harjoitukset pianistin kanssa. Mythoksen pianisti Janne Hovi tuo musiikkiin oman arvokkaan osaamisensa. On mahtavaa tehdä hänen kanssaan yhteistyötä, sillä hän osaa tuoda musiikkiin mielestäni juuri oikeanlaisia sävyjä. Lopulliset lauluversiot syntyvät yhteistyössä pianistin kanssa.
Projektin aikataulu oli tiivis, ja ideat ja innostus aiheuttivat välillä unettomia öitä. Yöpöydällä kannattaa pitää muistivihkoa ja alitajunnasta kumpuilevat ideat toteutin sitten seuraavana päivänä studiossa sähköpianon ääressä. Studio on minulle “happy place”, lukemattomien mahdollisuuksien paikka - siellä aika kuluu siivillä eikä aina tiedä onko päivä vai ilta.
On ilo ja kunnia esittää Ikuisen tulen tarina ja musiikki Vindängensalin hienossa kamarimusiikkisalissa pianisti Janne Hovin kanssa, ja tulkita Kalleheikin eeppistä tarinankerrontaa. Toivottavasti saamme paljon yleisöä mukaan tälle myyttiselle matkalle!
Shirley Sparks: Mythos -Ikuinen tuli
Mythos on musikaalimainen fantasia sopraanolle ja pianolle, jossa musiikki, tarinankerronta ja tausta-animaatio sulautuvat kiehtovaksi multimediakokemukseksi.
sunnuntai 5.10.2025 klo 16
Vindängensali, Tuulikuja 6
liput: 20 € ovelta
- Shirley Sparks, laulu, musiikin sävellys, soundtrack ja puvustus
- Janne Hovi, pianosäestys
- Kalleheikki Kannisto, tarina, lyriikat ja tausta-animaatiot
