Stödet för lärande i gymnasiet förnyades – de studerande får stöd när de behöver det

Stödet för lärande förnyades i alla gymnasier i Finland. I Esbo har man redan tidigare erbjudit ett mångsidigt stöd, men nu har studerandenas rätt till bland annat stödundervisning införts i gymnasielagen. Också överföringen av information mellan grundskolan och gymnasiet blir obligatorisk.
I gymnasiet Leppävaaran lukio i Alberga är stödet för lärande inte något nytt, eftersom studerandena redan tidigare har erbjudits olika typer av hjälp.
”Ämneslärarna ger stödundervisning i sina egna ämnen, och speciallärarna ger ett mer individuellt stöd bland annat för studietekniker och hantering av inlärningsstrukturer”, säger rektor Ismo-Olav Kjäldman.
Dessutom ordnas gruppverksamhet, det vill säga undervisning i matematik och språk i smågrupper. Gymnasiet erbjuder också verkstäder där de studerande kan avlägga prov och andra prestationer som de ligger efter med.
”De studerande får stöd för lärande när det behövs, inte bara i samband med en diagnos om inlärningssvårigheter. En svår livssituation eller sjukdom kan också påverka studieförmågan, och då kan och bör man få stöd”, säger speciallärare Jesse Puhakka.
Studerandenas rätt till stöd
Även om de studerande också tidigare har erbjudits stöd, har deras rätt till stöd för lärande nu införts i gymnasielagen. Detta ger studerandena rätt till bland annat stödundervisning om studierna känns för krävande.
Rektorns uppgift är att se till att skolans resurser är tillräckliga för att erbjuda stöd. Därför har man i Leppävaaran lukio anställt en ny speciallärare, vars arbetsinsats delas med ett annat gymnasium i Esbo. Dessutom planerar man att rekrytera en ny studiehandledare.
Studerandena har också rätt att ansöka om specialundervisningsbeslut om behovet av stöd är speciellt stort och det krävs systematiska metoder för att lösa problemen.
”Att man får specialundervisning påverkar inte gymnasiets lärokurser eller behörighet för fortsatta studier. Målen är detsamma för alla, men en del studerande behöver mer stöd för att nå dem”, konstaterar Kjäldman.
Målet är en smidigare överföring av information från den grundläggande utbildningen till gymnasiet
Enligt den nya lagstiftningen ska beslutet om stödet för lärande eller specialundervisning överföras till den studerandes gymnasium.
Under flera år har informationen om beslutet överförts internt i Esbo via Wilma. För närvarande finns ingen fungerande teknisk lösning för att överföra uppgifter om elever som flyttar från eller till andra kommuner.
Speciallärarna i gymnasiet träffar regelbundet elevhandledare inom den grundläggande utbildningen för att man i grundskolorna ska känna till gymnasiernas stödformer och för att man ska känna till den andras sätt att undervisa.
Alla förstaårsstuderande bedöms av ett digitalt verktyg, Digilukiseula, som är ett sätt att kartlägga särskilda svårigheter att läsa och skriva. Ibland uppstår utmaningarna först under gymnasiestudierna, eftersom studierna är svårare än i grundskolan.
Även om ingen tidigare information eller tidigare test tyder på behov av stöd, kan studeranden ändå be om stöd om det känns som att det behövs.
Specialläraren Puhakka är nöjd över att de nya studerandena allt oftare med låg tröskel frågar om sina möjligheter att få stöd.
”Det är många som märker att de behöver hjälp med studierna först under andra året, när studentskrivningarna närmar sig.”