Lukion oppimisen tuki uudistui – tukea saa, kun sitä tarvitsee

Oppimisen tuki uudistui kaikissa Suomen lukioissa. Espoossa monipuolista tukea on tarjottu aiemminkin, mutta nyt opiskelijoiden oikeus saada esimerkiksi tukiopetusta on kirjattu lukiolakiin. Myös tiedonsiirto peruskoulun ja lukion välillä tulee velvoittavaksi.
Leppävaaran lukiossa oppimisen tuki ei ole uusi asia, sillä opiskelijoille on tähänkin asti tarjottu monenlaista apua.
”Aineenopettaja antaa tukiopetusta omassa aineessaan ja erityisopettaja tukee yksilöllisemmin esimerkiksi opiskelutekniikoissa sekä oppimisen rakenteiden hallinnassa”, kuvailee rehtori Ismo-Olav Kjäldman.
Lisäksi on tarjolla pajatoimintaa eli ryhmämuotoista opetusta matematiikassa ja kielissä. Rästipajassa voi kuroa umpeen tekemättä jääneitä suorituksia.
”Opiskelija saa oppimisen tukea sitä tarvitessaan, eikä pelkästään siinä tapauksessa, että hänellä on diagnosoitu oppimisvaikeus. Myös elämäntilanne tai sairaus voi vaikuttaa opiskelukykyyn, ja silloin tukea voi ja pitää saada”, sanoo erityisopettaja Jesse Puhakka.
Opiskelijan oikeus tukeen
Vaikka tukea on ollut tarjolla ennenkin, nyt opiskelijoiden oikeus oppimisen tukeen on kirjattu virallisesti lukiolakiin. Tämä tuo opiskelijalle esimerkiksi oikeuden tukiopetukseen, kun oppimisen haasteet sitä vaativat.
Rehtorien on huolehdittava, että koulun resurssit riittävät tuen tarjoamiseen. Niinpä Leppävaaran lukioon on palkattu uusi erityisopettaja, jonka työpanos jaetaan toisen espoolaisen lukion kanssa. Lisäksi suunnitteilla on uuden oppilaanohjaajan rekrytointi.
Opiskelijalla on myös oikeus hakea erityisopetuspäätöstä, jos tuen tarve on suurempaa ja vaatii oppimisen esteiden taklaamista systemaattisesti.
”Erityisopetuksen saaminen ei vaikuta lukion oppimääriin tai jatko-opintokelpoisuuteen. Tavoitteet ovat kaikille samat, mutta osa opiskelijoista tarvitsee enemmän tukea niiden saavuttamiseen”, Kjäldman toteaa.
Tavoitteena sujuvampi tiedon siirto perusopetuksesta lukioon
Lainmuutosten jälkeen perusopetuksesta on toimitettava opiskelijan lukioon päätös oppimisen tuesta tai erityisopetuksesta.
Tieto päätöksestä on jo useiden vuosien ajan siirtynyt Espoon sisällä Wilman kautta. Muista kunnista opiskelemaan saapuvien tai muihin kuntiin opiskelemaan siirtyvien tietojen siirtoon ei tällä hetkellä kuitenkaan ole olemassa toimivaa teknistä ratkaisua.
Lukioiden erityisopettajat tapaavat säännöllisesti perusopetuksen opinto-ohjaajia, jotta peruskouluissa tiedettäisiin lukion tukimuodoista ja molemmissa tunnettaisiin toisen tavat opettaa.
Kaikille lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille teetetään digilukiseula, joka on yksi tapa kartoittaa lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuksia. Joskus haasteet voivat tulla ilmi vasta lukio-opintojen aikana, koska opinnot ovat haastavampia kuin peruskoulussa.
Vaikka mikään aiempi tieto tai testi ei viittaisikaan tuen tarpeeseen, opiskelija voi silti pyytää tukea, jos opiskelussa ilmenee haasteita.
Erityisopettaja Puhakka kertookin tyytyväisenä, että uudet opiskelijat kysyvätkin yhä useammin matalalla kynnyksellä mahdollisuudestaan saada tukea.
”Moni myös huomaa kaipaavansa apua opiskeluun vasta kakkosvuonna, kun ylioppilaskokeet lähestyvät.”