Stöd i rätt tid i den egna förskolegruppen

26.8.2025 5.00
Tre barn i förskoleåldern sitter vid bordet.
Bild: Taru Turpeinen

Tack vare reformen av stödet för lärande får barnen vid behov stöd i förskoleundervisningen och avskiljs inte från sin grupp. Övergången till första klass har gjorts så smidig som möjligt.

Reformen av stödet för lärande, som trädde i kraft i augusti, gör stödet för barn i förskoleåldern tydligare och mer flexibelt än tidigare. Barnen får stöd genast när behovet uppstår, utan att byråkratin bromsar förloppet.

”Stödet ges så tidigt som möjligt och man betonar att stödet ges i rätt tid”, berättar Anni Kouki, speciallärare inom småbarnspedagogik på daghemmet Suurpellon päiväkoti.

Det tidigare trestegsstödet försvinner. Reformen grundar sig på ändringen av lagen om grundläggande utbildning och gäller förskoleundervisningen i hela Finland.

Ur barnets synvinkel fortsätter vardagen huvudsakligen som vanligt. Stödet ges i egen grupp i samma välbekanta miljö där barnet för övrigt går i förskolan. I praktiken kan detta till exempel innebära smågruppsverksamhet och starkare samarbete med speciallärarna.

”Förändringen syns inte så tydligt i barnens vardag, men ger oss pedagoger tydliga ramar och möjligheter att reagera snabbare”, säger Kouki.

Mindre byråkrati, mer stöd

Även Johanna Hartman, lärare inom småbarnspedagogik, anser att reformen är positiv och nödvändig. På Suurpellon päiväkoti har man uppmärksammat behovet av stöd redan tidigare, men nu förenhetligas praxis och begrepp nationellt.

”Det här är en aktuell och mycket efterlängtad ändring. Våra praxis blir mer officiella och byråkratin minskar. Stödet ges inom ramen för barnets vardag och inte som en separat lösning”, konstaterar Hartman.

Enligt Marianne Leppänen, expert inom småbarnspedagogik, är målet med reformen att säkerställa att barnen får det stöd de behöver, i rätt tid och så tidigt som möjligt.

”Stödet ges i första hand inom gruppen i form av stöd som främjar förutsättningarna för lärandet och genom gruppspecifika stödmetoder. Om detta inte räcker, planerar man ett mer individuellt stöd för barnet”, berättar Leppänen.

Inom förskoleundervisningen genomförs de gruppspecifika stödformerna på tre olika sätt: allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och undervisning som ges av speciallärare i samband med övrig undervisning.

”Stödet ges på ett flexibelt sätt som en del av gruppens övriga verksamhet. Det är viktigt för barnet att känna sig som en del av gruppen”, säger Leppänen.

En smidig övergång till skolan

I Esbo ägnar man stor uppmärksamhet åt att inlärningen ska vara harmonisk. Till exempel i Suurpellon päiväkoti har man ett nära samarbete med närskolan.

”Besök i skolan och gemensamma evenemang mellan förskolebarnen och eleverna i första klass underlättar övergången till skolan. För barnen känns skolstarten inte längre så spännande om både skolan och lärarna redan är bekanta”, berättar Hartman.

Samarbetet har gett nya insikter åt pedagogerna i Suurpellon päiväkoti. Tidigare har man betonat till exempel modersmål och matematik, men nu har man märkt att det i allt högre grad också behövs övning i känslomässiga färdigheter och förmågan att arbeta i större grupper – man lär sig nog i sinom tid att läsa och räkna i skolan.

”Inom förskoleundervisningen är indelningen i smågrupper mer flexibel, eftersom förskolan har fler pedagoger, men i skolan arbetar man i stora grupper under handledning av en eller två vuxna. Det måste man öva på i förskolan”, säger Kouki.