Oikea-aikaista tukea omassa eskariryhmässä

26.8.2025 5.00
Kolme esikouluikäistä lasta pöydän ääressä.
Kuva: Taru Turpeinen

Oppimisen tuen uudistuksen ansiosta lapsi saa esiopetuksessa tukea silloin, kun sitä tarvitsee, eikä joudu eroon omasta ryhmästään. Siirtymä ensimmäiselle luokalle on tehty mahdollisimman helpoksi.

Elokuussa voimaan astunut oppimisen tuen uudistus tuo esiopetusikäisten lasten tukeen entistä enemmän selkeyttä ja joustavuutta. Lapsia tuetaan heti tarpeen ilmaantuessa ilman hidasta byrokratiaa.

”Tukea annetaan mahdollisimman varhain, ja siinä korostuu oikea-aikaisuus”, kertoo laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja Anni Kouki Suurpellon päiväkodista.

Aiempi kolmiportaisen tuen malli poistuu. Uudistus pohjautuu perusopetuslain muutokseen ja koskee esiopetusta koko Suomessa.

Lapsen näkökulmasta arki jatkuu pääosin ennallaan. Tukea annetaan omassa ryhmässä samassa tutussa ympäristössä, jossa lapsi muutenkin toimii. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi pienryhmätoimintaa ja vahvempaa yhteistyötä erityisopettajien kanssa.

”Muutos ei näy lasten arjessa kovin voimakkaasti, mutta tuo meille kasvattajille selkeät raamit ja mahdollisuuksia reagoida nopeammin”, Kouki sanoo.

Vähemmän hallintoa, enemmän tukea

Myös varhaiskasvatuksen opettaja Johanna Hartman pitää uudistusta myönteisenä ja tarpeellisena. Suurpellossa tukeen on kiinnitetty huomiota jo aiemmin, mutta nyt käytännöt ja käsitteet yhdenmukaistuvat valtakunnallisesti.

”Tämä on paljon puhututtanut ja pitkään kaivattu muutos. Käytännöt virallistuvat ja byrokratia vähenee. Tuki suunnitellaan lapsen arjen keskelle, eikä erillisinä ratkaisuina”, Hartman toteaa.

Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marianne Leppäsen mukaan uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen mahdollisimman varhain ja oikea-aikaisesti.

”Ensisijaisesti tukea annetaan ryhmän sisällä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen ja ryhmäkohtaisten tukimuotojen kautta. Jos se ei ole riittävää, lapselle suunnitellaan yksilöllisempää tukea”, Leppänen kertoo.

Esiopetuksessa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan kolmella eri tavalla: yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

”Tuki annetaan osana muun ryhmän toimintaa joustavasti. Lapselle on tärkeää kokea kuuluvansa ryhmään”, Leppänen sanoo.

Sujuva siirtymä kouluun

Espoossa kiinnitetään erityistä huomiota eheään oppimisen polkuun. Suurpellon päiväkoti esimerkiksi tekee tiivistä yhteistyötä lähikoulun kanssa.

”Tutustumiskäynnit ja yhteiset tapahtumat eskarilaisten ja ekaluokkalaisten kesken helpottavat lasten siirtymistä kouluun. Lapsille koulun aloitus ei enää tunnu yhtä jännittävältä, kun koulu ja opettajat ovat jo tuttuja”, Hartman kertoo.

Yhteistyö on tuonut uusia oivalluksia Suurpellon kasvattajille. Aiemmin opetuksessa on painotettu esimerkiksi suomen kieltä ja matematiikan oppimista, mutta nyt on huomattu, että entistä enemmän tarvitaan tunnetaitojen harjoittelua ja kykyä toimia isommassa ryhmässä – koulussa sitten kyllä opitaan lukemaan ja laskemaan.

”Esiopetuksessa pienryhmiin jako onnistuu joustavammin, koska meitä kasvattajia on enemmän, mutta koulussa toimitaan isoissa ryhmissä yhden tai kahden aikuisen ohjauksessa. Sitäkin pitää eskarissa harjoitella”, Kouki mainitsee.