Små steg mot en större förståelse för naturen

Projektet Eläköön piha! är ett försök där man utvecklar material som stöd för barns naturkontakt och naturläskunnighet inom småbarnspedagogiken. Inom försöket sammanställs en verksamhetsmodell och ett materialpaket som används inom småbarnspedagogiken tillsammans med miljöskolan Ympäristökoulu Polku. Försöket är en del av försöksprogrammet Stadsdelar för en hållbar framtid.
I olika stadsdelar i Esbo utvecklas och testas det i år nya lösningar för att öka hållbar mobilitet och en mångsidig stadsnatur. Ett av försöken som genomförs är Eläköön piha!, där man utvecklar en verksamhetsmodell och ett materialpaket för att stödja barns och familjers naturkontakt och naturläskunnighet inom småbarnspedagogiken. I samarbete med daghemmen produceras planerings-, berättelse- och uppgiftskort som drar nytta av och stöder naturens mångfald på daghemsgårdarna.
Försöket genomförs av miljöskolan Polku i samarbete med Esbo stad. Miljöskolan är en del av Huvudstadsregionens återvinningscentral. I pilotförsöket deltar daghemmen Mainingin päiväkoti och Tillinmäen päiväkoti, men målet är att ta i bruk verktygen i alla daghem i Esbo. Daghemspersonalen ger respons under försöket.
Små trädgårdsmästare, stora insikter
Under försöket får barnen en ny slags möjlighet att undersöka och vårda naturen på daghemmets gård. I daghemmen som deltar i pilotprojektet ordnades det i maj planteringstalkon, där barnen bland annat fick plantera plantor som de själv sått. Barnen planterade också till exempel potatis och basilika med ivriga händer. Under sommaren tar barnen hand om växterna tillsammans med personalen.
”Samtidigt som barnen får ta hand om växterna som de planterat, lär de sig olika växters namn och bekantar sig med vad de behöver för att växa. I slutet av sommaren ordnar vi en skördefest där barnen får njuta av de rotfrukter, grönsaker och örter som de själva sått”, säger Elena Lehtimäki, expert på miljöfostran på miljöskolan Polku. Utöver de ätbara växterna odlas också sommarblommor som lockar pollinerare. Naturens mångfald är ett bärande tema för försöket. I samband med fostran får barnen också bekanta sig med det övriga livet på gården, såsom träd och insekter.
Försöket främjar också fostran av hållbar utveckling i enlighet med Esbo stads plan för småbarnspedagogik (2022). Utöver att öka personalens kompetens erbjuder försöket barnen erfarenheter av delaktighet och handlingskraft i anslutning till naturfostran, när barnen till exempel själva konkret kan plantera växter och se hur de växer”, tillägger Saara Salmi-Rautiainen, expert inom småbarnspedagogik.
Syftet med försöket är att stärka barnens förhållande till både naturen och matens ursprung. Kopplingen till naturen stöder barnens övergripande välbefinnande. Att odla sin egen mat stärker förståelsen för och sambandet till matens ursprung. Dessutom ökar uppskattningen för maten, uppkomsten av hälsosamma matvanor stöds och matsvinnet minskar. Odling av växter erbjuder en möjlighet att observera naturens kretslopp och mångfald.
Ett av syftena med försöket är att öka också barns naturläskunnighet, vilket betyder förmågan att observera, förstå och tolka fenomen i naturen. Naturläskunnighet är starkt förknippad med förståelsen av sambandet mellan natursystem: växter behöver till exempel vatten och sol för att växa. Det är viktigt att utveckla naturläskunnigheten, eftersom ökad förståelse för den omgivande naturen också ökar uppskattningen för den.
Text: Jeremi Vahtera