Pilot ger väderinformation till fotgängare och cyklister inför vintern
I Esbo pågår ett pilotprojekt där sensorer och väderstationer som installeras vid fem objekt kommer att producera aktuell information om väglaget för underhållspersonal och trafikanter hösten 2025. Projektet är en del av försöksprogrammet Stadsdelar för en hållbar framtid.
I Esbo pågår ett pilotprojekt som genomförs av Mellenium Oy och Teede Tehnokeskus AS. Inom projektet erbjuds aktuell information om väglaget genom små, lokala vädersensorer för dem som rör sig till fots eller med cykel. Sensorerna installeras vid fem objekt och väderstationerna gör det möjligt att upprätthålla korrekt och aktuell information om väglaget för underhållspersonal och trafikanter. Informationen som fås tillämpas för första gången i kommunikationen om väderförhållanden för cykling och gång. Samtidigt undersöker man hur den information som produceras påverkar till exempel hur lockande cykling till jobbet är.
Utrustningen har redan installerats vid fyra objekt, och det femte blir klart inom de närmaste veckorna. Från och med hösten 2025 kan informationen som väderstationerna producerar utnyttjas i Kägeludden, Hagalund, Solhöjden, Mattängen och Alberga. Rutten förenas med vintercykelleden med effektiverat underhåll i Kägeludden och Mattängen.
Inom projektet produceras information om väglaget på cykelbanorna. Informationen kommer att finnas tillgänglig i realtid på projektets webbplats och på Facebook.
Färdigt till hösten 2025
Försökets tekniska genomförande blir klart sommaren 2025, och det egentliga testandet blir möjligt på hösten, när vädret blir mer varierande. Installeringen av sensorer och väderstationer är en del av försöket och målet är att de ska vara så diskreta som möjligt, så att de smälter in i gatubilden.
Under försöket kommer det att samlas in erfarenheter och respons från användarna för att utveckla tjänsten.
Jaakko Melamies från Mellenium Oy är entusiastisk över projektet: ”Projektet har en positiv inverkan på människors mobilitet, eftersom det uppmuntrar till hållbara färdsätt. Projektet gör det också möjligt att arbeta smidigt i stadsmiljön.” Märt Puust från Teede Tehnokeskus AS beskriver projektets många möjligheter: ”Lösningen som nu utvecklas är lätt att reproducera och kan användas på liknande sätt i andra städer.”
Data i realtid och hållbar mobilitet
Det finns mycket lite realtidsinformation om cykelbanornas skick jämfört med vägar för motortrafiken. I synnerhet uppgifter om väderförhållanden och trafikledernas skick saknas nästan helt, trots att de bidrar till att öka trygghetskänslan och sänker tröskeln för gång eller cykling. Information om väglaget hjälper användarna att förutse förhållandena och stöder en smidig och trygg resa året runt. ”Vi hoppas att informationen som fås i realtid tillsammans med respons från användarna ger ett nytt perspektiv på bedömningen av underhållet”, säger utvecklingschef Pekka Pakkala från stadsteknikcentralen.
Klimateffekterna av cykling och gång är betydligt mindre än av motortrafiken. Lösningar för hållbar mobilitet, såsom cykling, är inte bara miljövänliga utan också ekonomiskt mer fördelaktiga alternativ. De kan också minska den sociala ojämlikheten genom att erbjuda lika möjligheter till mobilitet. mahdollisuuksia liikkumiseen.
TEXT: Jeremi Vahtera
