Kokeilulla kelitietoa kävelijöille ja pyöräilijöille loppuvuodesta

Espoossa on käynnissä pilottihanke, jossa viiteen kohteeseen asennettavat anturit ja sääasemat tulee tuottamaan ajantasaista kelitietoa kunnossapidon ja liikkujien käyttöön syksylle 2025. Hanke on osa Espoon kaupungin Kestävän tulevaisuuden kaupunginosat –kokeiluohjelmaa.
Espoon kaupunginosissa kehitetään ja testataan tänä vuonna uusia ratkaisuja kestävän liikkumisen ja monimuotoisen kaupunkiluonnon lisäämiseksi. Yksi näistä on Mellenium Oy:n ja Teede Tehnokeskus AS:n kanssa kehitettävä pilottihanke, jolla pienten paikallisten sääantureiden avulla tullaan tarjoamaan ajantasaista kelitietoa jalan ja pyörällä liikkuville. Viiteen kohteeseen asennettavat anturit ja sääasemat mahdollistavat tarkan ja ajantasaisen kelitiedon kunnossapidon ja liikkujien käyttöön. Saatua tietoa sovelletaan ensimmäistä kertaa pyöräilyn ja kävelyn kelitietojen viestintään. Samalla tutkitaan, miten tuotettava tieto vaikuttaa esimerkiksi työmatkapyöräilyn houkuttelevuuteen.
Asennukset ovat valmiita jo neljässä kohteessa, ja viides valmistuu lähiviikkoina. Sääasemien tuottamaa tietoa voi syksystä 2025 alkaen hyödyntää Keilaniemessä, Tapiolassa, Suvikummussa, Matinniityssä ja Leppävaarassa. Reitti yhdistyy tehostetun kunnossapidon talvipyöräilyreittiin Keilaniemessä ja Matinniityssä.
Hankkeessa tuotetaan pyöräilyväyliltä kelitietoa, joka tulee olemaan nähtävissä reaaliaikaisesti hankkeen verkkosivulla ja Facebookissa.
Valmista syksylle 2025
Kokeilun tekninen toteutus valmistuu kesän 2025 aikana, ja varsinaiseen testaukseen päästään syksyllä sään muuttuessa vaihtelevammaksi. Antureiden ja sääasemien kiinnitys on yksi kokeilun osa-alue, ja tavoitteena on mahdollisimman huomaamattomat, katukuvaan sulautuvat anturit ja sääasemat.
Käyttäjiltä tullaan keräämään kokemuksia ja palautetta kokeilun aikana palvelun kehittämiseksi.
Jaakko Melamies Mellenium Oy:ltä on hankkeesta innoissaan: “Hankkeella saadaan positiivista vaikutusta aikaan ihmisten liikkumiseen, sillä se kannustaa käyttämään kestäviä liikkumismuotoja. Hanke myös mahdollistaa sujuvan työskentelyn kaupunkiympäristössä.” Märt Puust Teede Tehnokeskus AS:ltä näkee hankkeen monet mahdollisuudet: “Kehitteillä oleva ratkaisu on helposti monistettavissa ja voi toimia esimerkkinä muille kaupungeille vastaaviin ratkaisuihin.”
Reaaliaikaista dataa ja kestävää liikkumista
Pyöräteiltä on saatavilla hyvin vähän reaaliaikaista tietoa verrattuna moottoriliikenteeseen. Erityisesti sääolosuhteisiin ja väylien kuntoon liittyvä data puuttuu lähes täysin, vaikka sillä on osansa turvallisuuden tunteen lisäämisessä ja kynnyksen madaltamisessa kävelyyn tai pyöräilyyn. Sää- ja kelitieto auttaa käyttäjiä ennakoimaan olosuhteita ja tukee sujuvaa sekä turvallista pyöräilyä ja kävelyä ympäri vuoden. “Toivomme, että saatava reaaliaikainen tieto yhdistettynä käyttäjiltä saataviin palautteisiin toisi uutta näkökulmaa hoidon tason arviointiin”, toteaa kehittämispäällikkö Pekka Pakkala Kaupunkitekniikan keskuksesta.
Pyöräilyn ja kävelyn ilmastovaikutukset ovat huomattavasti vähäisempiä kuin moottoriliikenteen. Kestävän liikkumisen ratkaisut, kuten pyöräily, ovat paitsi ympäristöystävällisiä myös taloudellisesti edullisempia vaihtoehtoja. Ne voivat lisäksi vähentää sosiaalista eriarvoisuutta tarjoamalla yhdenvertaisia mahdollisuuksia liikkumiseen.
TEKSTI: Jeremi Vahtera