Mottagare av Esbos ettåriga konstnärsstipendium Saana Wang undersöker ungas välbefinnande i den digitala miljön

Saana Wang undersöker under 2025 de ungas välbefinnande i den digitala miljön med hjälp av konstnärliga metoder. Under våren 2025 arbetade hon vid Viherlaakson koulu där hon höll ett bildlaboratorium för åttondeklassister. På hösten fortsätter hon arbetet förutom vid Viherlaakson koulu även vid Otaniemen lukio och med förberedelserna av ett samhällskonstverk som ska genomföras tillsammans med de unga.
Esbo stads kulturnämnd beviljade i december 2024 det ettåriga konstnärsstipendiet för år 2025 till bildkonstnären Saana Wang. Stipendiet beviljas för ett år i taget till en yrkesverksam konstnär bosatt i Esbo.
Saana Wang är en internationellt verksam bildkonstnär från Esbo som arbetar med fotokonst, rörlig bild och installationer. Hon har avlagt högskoleexamina inom konst vid Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam och Aalto-universitetet i Helsingfors. I kulturnämndens urvalsgrunder berömdes Wangs arbetsplan för stipendieåret för dess höga genomförandekvalitet och aktualitet. Bakom planen ligger de utmaningar som digitala miljöer skapar i vardagen för dagens ungdomar.
Verktyg från bildlaboratoriet för att observera den egna vardagen
Saana Wang inledde sitt stipendiearbete i början av mars 2025 tillsammans med åttondeklassister vid Viherlaakson koulu. I den veckovisa bildlaboratorie-workshoppen förde eleverna bilddagbok över sitt arbete och lärde sig att tolka bilders betydelser under Wangs ledning. Elevernas arbete inleddes på mikrokosmosnivå med att avbilda och observera olika detaljer i naturen, och arbetet fortskred stegvis till ett självporträtt och makrokosmosnivå.
För Saana Wang är det viktigt att väcka insikten hos unga att det inte behöver vara impulser som styr hur man ser på eller tar en bild. Genom konstens uttrycksmedel kan förståelsen för vad som skapar välbefinnande och glädje hos en själv fördjupas. Som en motvikt till den dagliga exponeringen för digitala skärmar utmanade bildlaboratoriet eleverna att träda in i en värld av aktiv och medveten observation.
”Eftersom fotografiets natur är bunden till ögonblicket är det ett utmärkt verktyg för den unga att utforska och betrakta den egna omgivande verkligheten, liksom relationen mellan den digitala och den fysiska världen. Den tvådimensionella bildytan koncentrerar intrycken och väcker frågor om vad en bild är och vad den kan vara”, beskriver Wang om fotografins kraft.
Vid sidan av undervisningen undersökte Wang hur unga betraktar, ramar in och väljer perspektiv samt hur de uppfattar sin omgivning.
”Jag hoppas att bildlaboratoriet har hjälpt dem att förstå sin vardag bättre, och att de gemensamma upplevelserna har öppnat nya perspektiv för dem att observera, att skapa utrymme för reflektion och att vara närvarande. Konst, fantasi och utbyte av erfarenheter kan i bästa fall möjliggöra nya sätt att tänka”, konstaterar Wang.
Med siktet på ett samhällskonstkonstverk i slutet av året
Saana Wangs arbete fortsätter i höst inte bara vid Viherlaakson koulu utan också vid Otaniemen lukio. Arbetet med gymnasieeleverna fortsätter med samma teman, men med olika angreppssätt. Avsikten är också att förverkliga ett kollektivt taktilt konstverk. För Wang är det avgörande att det hon gör är upplevelsebaserat och kollektivt, något som kan stärka människor och föra dem samman. "Varje konstverk har en dimension som skapar verklighet", beskriver Wang om betydelsen av ett samhällskonstverk.
Wang summerar sin närmaste framtid: ”Det ettåriga konstnärsstipendiet betyder mycket för mig, och det har gjort det möjligt för mig att fokusera på att utforska ett viktigt ämne, på dialogen mellan vetenskaperna, undervisning och konstnärligt skapande. Jag anser att det digitala är en möjliggörare, men det borde inte bli en definierande och dominerande del av ungas vardag. Mitt ämne är mycket aktuellt och viktigt, och jag hoppas att samarbetet och inspirationen från de unga ska leda till nya möjligheter för en utställning, en utställning som väcker sinnena för det upplevelsebaserade, för lärdomarna från de unga och deras sätt att se på världen."