Espoon vuoden taiteilija-apurahan saaja Saana Wang tutkii nuorten hyvinvointia digitaalisessa ympäristössä

Saana Wang tutkii vuoden 2025 aikana nuorten hyvinvointia digitaalisessa arjessa taiteen keinoin. Hän piti kevään 2025 aikana Viherlaakson koulussa kahdeksasluokkalaisille kuvalaboratoriota. Syksyllä työ jatkuu Viherlaakson koulun lisäksi Otaniemen lukiossa ja nuorten kanssa toteutettavan yhteisöllisen taideteoksen valmistelun parissa.
Espoon kaupungin kulttuurilautakunta myönsi vuoden taiteilija-apurahan kuvataiteilija Saana Wangille joulukuussa 2024. Apuraha myönnetään vuodeksi kerrallaan yhdelle espoolaiselle ammattitaiteilijalle.
Saana Wang on kansainvälisesti toimiva espoolainen kuvataiteilija, joka työskentelee valokuvataiteen, liikkuvan kuvan ja installaatioiden parissa. Hän on suorittanut taiteenalan korkeakoulututkinnot Gerrit Rietveld Academiessa Amsterdamissa ja Aalto-yliopistossa Helsingissä. Kulttuurilautakunnan valintaperusteissa Wangin työsuunnitelmaa apurahavuodelle kiitettiin toteutuksellisesta laadukkuudesta ja ajankohtaisuudesta. Suunnitelman taustalla ovat digitaalisten ympäristöjen luomat haasteet nykynuorten arjessa.
Kuvalaboratoriosta välineitä oman arjen havainnointiin
Saana Wang aloitti apurahatyöskentelynsä Viherlaakson koulun 8.-luokkalaisten kanssa maaliskuun 2025 alussa. Viikoittain pidetyssä kuvalaboratorio -työpajassa oppilaat kokosivat kuvapäiväkirjaa ja oppivat lukemaan kuvan merkityksiä Wangin johdolla. Oppilaiden työskentely käynnistyi mikrokosmoksen tasolta luonnosta, sen erilaisten yksityiskohtien kuvaamisesta ja havainnoinnista ja eteni omakuvaan ja makrokosmoksen tasolle vaiheittain.
Saana Wangille on tärkeätä herättää nuorissa oivallus, että kuvan katsominen tai ottaminen ei tarvitse olla impulssin ohjaamaa. Taiteen keinoin voi lisätä ymmärrystä siitä, mikä tuo hyvinvointia ja iloa itselle. Digitaalisten laitteiden päivittäisen katselun vastapainoksi kuvalaboratorio haastoi oppilaat aktiivisen ja tietoisen havainnoinnin maailmaan.
“Koska valokuvan luonne on sidottu hetkellisyyteen, se on oiva väline nuorelle tutkia ja tarkastella omaa ympäröivää todellisuutta sekä digitaalisen ja fyysisen maailman välistä suhdetta. Kaksiulotteinen kuvapinta tiivistää ja herättelee kysymään, mitä kuva on ja mitä se voisi olla”, kuvaa Wang valokuvan voimaa.
Opetuksen ohella Wang tutki, miten nuoret katsovat, rajaavat ja valitsevat näkymiä sekä hahmottavat ympäristöään.
“Toivon että kuvalaboratorion seurauksena nuoret hahmottavat omaa arkeaan paremmin ja yhteiset kokemukset avaavat heille uusia näkökulmia havainnoida, tehdä tilaa ajattelulle ja läsnäololle. Taide, mielikuvitus ja kokemusten jakaminen mahdollistavat parhaimmillaan uusien ajattelumallien syntymisen”, Wang toteaa.
Loppuvuoden tähtäimenä yhteisöllinen taideteos
Saana Wang jatkaa työtään syksyllä Viherlaakson koulun lisäksi myös Otaniemen lukiossa. Yhteistyö lukiolaisten kanssa jatkuu samoista teemoista, mutta eri lähestymistavalla. Tarkoituksena on myös toteuttaa yhteisöllinen kosketeltava taideteos. Wangille on tärkeää, että hänen tekemisensä on kokemuksellista ja yhteisöllistä, ja että se voisi voimaannuttaa ihmisiä ja tuoda heidät yhteen. "Jokaisella taideteoksella on todellisuutta tuottava ulottuvuus”, kuvaa Wang yhteisötaideteoksen tärkeyttä.
Wang summaa lähitulevaisuuttaan: ”Vuosiavustus on minulle merkittävä asia, ja se mahdollistanut, että voin keskittyä tärkeän aiheen tutkimiseen, tieteiden väliseen vuoropuheluun, opettamiseen ja taiteen tekemiseen. Mielestäni digitaalisuus on mahdollistaja, mutta se ei saisi olla määrittelevänä ja hallitsevana osana nuorten arjessa. Aiheeni on erittäin ajankohtainen ja tärkeä, ja toivoisin, että nuorten innoittamana ja yhteistyön seurauksena avautuu uusia näkymiä tulevaisuudessa näyttelylle, jossa herätellään aistien kokemuksellisuuteen, nuorilta opitusta ja nuorten näkökulmista käsin.”