Motionsspelprojektet har ökat motionen med mer än 1500 timmar

Motionsspelen har ökat vardagsmotionen vid alla pilotobjekt. Motionsspel lockar till motion i sådana lokaler där det annars inte är möjligt att motionera. Under våren 2025 har sammanlagt 25 företag som producerar motionsspel deltagit i försöken.
I Esbo pågår projektet Motion genom spel, där man testar systematisk användning av motionsspel vid enheterna för fostran och undervisning. Projektet är en fortsättning på Esbo stads arbete med motionsspelande som inleddes 2022–2024 inom EU-projektet Modernizing Sport to Foster a New Generation.
Lösningarna med motionsspel fungerar utmärkt för att omvandla passiva utrymmen till platser som lockar till motion. I Esbo har de mest framgångsrika motionsspelsförsöken gjorts i skolorna. iWall-spelväggen i Viherlaakson alakoulu har redan i några års tid samlat över 100 000 användningsminuter. Under de senaste fyra månaderna har iWall-spelväggen som kommit till Mattlidens gymnasiums och skolans lokaler använts i sammanlagt 17 789 minuter, det vill säga 296 timmar.
Eleverna blir intresserade av motionsspel vilka också fungerar som motivator för skoluppgifterna.
”Elever som uttryckligen inte är motiverade att utföra uppgifter har skött skoluppgifterna på ett förtjänstfullt sätt för att få spela motionsspel.”, berättar Tuukka Kallio, klasslärare och utvecklarkoordinator för inlärningsteknologi i Viherlaakson koulu.
Styrkan hos motionsspelandet är mångsidighet
I skolorna och småbarnspedagogiken har man lagt märke till att lösningar med motionsspel inte bara ökar mängden motion, utan också förbättrar trivseln i skolan och skapar en känsla av samhörighet. Motionsspel kombinerar videospelande och motion, vilket gör det till ett lockande sätt att röra på sig och lära sig. Spelarens egen kropp fungerar som spelkontroll i motionsspelen. I Esbo skolor har man prövat olika motionsspel, såsom dansspel och balansspel, som också kan utveckla barns och ungas motoriska färdigheter.
I responsen som samlats in om försöken med motionsspel har lärarna särskilt tackat för att motionsspel har potential som metod för att aktivera mer passiva barn och unga. Lärarna ser det som värdefullt att motionsspelen också gör det möjligt att skapa upplevelser under lektionerna. Utifrån enkätdata har de motionsspel som utnyttjats under försöken också upplevts som lätta att lära sig och använda.
Projektets huvudsakliga mål är att öka barns och ungas fysiska aktivitet samt aktivera i synnerhet passiva barn och unga. Försöken har visat att motionsspelande kan vara ett effektivt sätt att öka motionen och förbättra elevernas välbefinnande och gemenskap.
”De bästa erfarenheterna är de där ett barn eller en ung person som normalt drar sig undan har uppmuntrats att röra på sig i grupp med hjälp av motionsspel”, berättar projektplanerare Oona Koivula.
Barn, unga och lärare har blivit bekanta med motionsspel på vårens evenemang
Projektet Motion genom spel har fått fotfäste i enheter och olika evenemang med hjälp av motionsspelsjippon. Till exempel samlade motionsspelsdagen som ordnades i Viherlaakson koulu i samarbete med fysioterapeuterna vid yrkeshögskolan Laurea cirka 250 elever som prövade på olika motionsspel och testade sin egen motoriska funktionsförmåga. Under projektet har motsvarande motionsspelsjippon aktiverat bland annat deltagare i gymnasiernas GameJam och LAN-evenemang.
Även grupper inom småbarnspedagogiken fick delta i ett motionsspelsjippo när projektet Motion genom spel förenade sina krafter med Lek och rörelse-verksamheten. Lek och rörelse-verksamheten som genomfördes på Hybridarenan Hype fick låna ett interaktivt motionsspelgolv för en vecka i maj, vilket gav ett nytt tillägg till de vanliga aktiviteterna.
Motionsspelandet önskas bli ett etablerat verktyg för att öka vardagsaktiviteten i Esbo
Målet är att motionsspelandet ska bli ett etablerat verktyg för att öka motionen på daghemmen, skolorna och gymnasierna i Esbo i framtiden. Idrottsplanerare Kimmo Leinonen ser idrottsspelens betydelse som en växande trend.
”Motionsspel aktiverar skolvardagen på ett helt nytt sätt. Skillnaden från traditionella aktiveringssätt såsom raster är att göra saker som intresserar målgruppen tillgängligt för dem i stunder som annars skulle tillbringas sittande. Jämfört med styrd motionsverksamhet är motionsspelandet kostnadseffektivt och uppmuntrar till aktivitet på eget initiativ. I motionsspelen förenas spelandets attraktivitet samt enkelhet och välbefinnandet som vardagsmotionen ger.”
Att utnyttja motionsspelande från småbarnspedagogiken till utbildningen på andra stadiet är dock inte helt enkelt.
”Vi arbetar kontinuerligt för att både enheternas lokaler och utvecklingen av innehållet i motionsspelet ska tillåta att motionsspelandet utnyttjas så smidigt som möjligt. Målet är att motionsspelandet ska ingå sömlöst i enheternas vardag. För detta samlar vi under projektets gång en tips- och materialbank om motionsspelande”, berättar Koivula.
Projektet Motion genom spel fortsätter under 2025 och försöken utvidgas ytterligare hösten 2025. Projektet finansieras genom det i regeringsprogrammet angivna programmet Finland i rörelse, som syftar till att öka den fysiska aktiviteten i varje åldersgrupp (www.finlandirorelse.fi).
Mer information om Motion genom spel-projektet finns på projektets egen webbplats här.