I Esbo cyklar barn och unga till skolan, hobbyer och utflykter
Småbarnspedagogiken, grundskolorna och gymnasierna i Esbo uppmuntrar barn och unga till en motionsinriktad och hållbar livsstil på många olika sätt. Esbo stad främjar hållbar fysisk aktivitet bland barn och unga genom attitydfostran och strävar efter att skapa en atmosfär som uppmuntrar till cykling och hållbara färdsätt. Inom småbarnspedagogiken åker man Knattebussar och ordnar cykeldagar. I skolorna lär man sig trafikreglerna, påminner om att använda cykelhjälm och uppmuntrar eleverna att komma till skolan till fots, med cykel eller på andra sätt med egen muskelkraft. Barn och unga kan också låna cyklar. I Esbo deltar man också väldigt aktivt i den riksomfattande Cykelveckan i maj.
Småbarnspedagogiken i Esbo för barnen på äventyr med cykel
Småbarnspedagogiken i Esbo uppmuntrar barnen till en motionsinriktad och hållbar livsstil på många olika sätt. Den finskspråkiga småbarnspedagogiken använder till exempel tre elassisterade transportcyklar, dvs. Knattebussar, för att småbarnspedagogikens grupper ska kunna göra utflykter på ett miljövänligt sätt.
”Knattebussarna är särskilt designade för att transportera barngrupper, och de rymmer åtta barn och en pedagog som trampar. Med hjälp av dem kan daghemsgrupperna utvidga sin lärmiljö och göra utflykter till närområdet”, berättar projektkoordinator Tuuli Tepponen från den finskspråkiga småbarnspedagogiken.
I grundskolorna gör cyklar skolvägen lättare och utvidgar lärmiljön
Grundskolorna i Esbo uppmuntrar eleverna att komma till skolan till fots, med cykel eller på annat sätt med egen muskelkraft. Aktiva och självständiga skolresor stöder elevernas självkänsla, sociala relationer och pigghet innan lektionerna börjar.
Säkerheten under skolresorna är av största vikt. Att cykla till skolan rekommenderas inte för de minsta eleverna, särskilt elever i årskurs 1–2. I trafiken är det viktigt att beakta omgivningen för att undvika farliga situationer, och på den nya skolvägen kan det finnas andra spännande saker som fångar barnens uppmärksamhet.
Äldre elever uppmuntras att ta sig till skolan självständigt, till exempel med cykel. I skolorna lär man sig tillsammans trafikreglerna och påminner om den inverkan som användning av cykelhjälm har på säkerheten. Det slutliga ansvaret för säkerheten under skolvägen ligger hos föräldrarna.
Cykelturer i den närliggande naturen under skoldagen och särskilda cykelevenemang är populära. Skolorna lånar ut cyklar till elever som inte har en egen cykel och ger på så sätt alla barn och unga möjlighet att delta. Man övar på att cykla tryggt tillsammans under gymnastiklektionerna.
Cykling hör också till gymnasiernas vardag
Även i gymnasierna i Esbo främjas cykling. I några gymnasier har man skaffat cyklar för studerandenas bruk; dessa kan användas till exempel för att ta sig till gymnastiklektioner eller för andra förflyttningar. De studerande uppmuntras till vardagsmotion och att cykla till skolan. Cykling kan vara en del av undervisningen; bl.a. i Espoon yhteislyseo ingår studieperioden Cykla på Åland, där man cyklar på Åland i fyra dagar. Redan i handboken för gemensam ansökan till utbildningen efter grundskolan ges råd om var man hittar cykelrutter.
I maj firas en gemensam cykelvecka
Cykelveckan, som ordnas årligen i maj, bjuder på evenemang som firar mångfalden och jämlikheten inom cykling på olika håll i Finland. Många daghem och skolor i Esbo är aktivt med och trampar för miljöns och konditionens skull. Målet med veckan är bl.a. att öka cyklingen, uppmuntra människor att fundera på sina egna transportval och öka medvetenheten om fördelarna med cykling. Cykling är inte bara ett sätt att motionera och förbättra konditionen, utan också en klimatgärning!
”Under Cykelveckan fokuserar småbarnspedagogiken på cykelfostran. Tillsammans med barnen övar man till exempel på cykelfärdigheter och lär sig grundläggande trafikregler”, beskriver Tepponen.
Under veckan kan barnen ta med sig sin cykel, balanscykel eller sparkcykel samt hjälm till daghemmet. Barnen får åka med dem på daghemmets gård eller i närmiljön under utomhusvistelsen. Barn som inte har en egen cykel kan använda daghemmets cykel eller sparkcykel.
”Som stöd för Cykelveckan har vi utarbetat material för pedagogerna, såsom cykellekar, vägmärkesorientering samt ett diplom som delas ut till barnen i slutet av veckan. Lärande genom lek och glädje är ett effektivt sätt att inspirera barn att röra på sig på ett hållbart sätt”, säger Tepponen.
På svenskspråkiga Kvis daghem i Olars har cykelveckan firats redan i många år. Även till Kvis daghem fick barnen ta med sig sina egna fordon, och det fanns också redskap att låna. Sparkmopeder togs i bruk för de allra minsta.
”Vi märkte ut en rutt på gården som barnen fick cykla längs. Samtidigt övade de på att beakta varandra och på trafikbeteende”, berättar daghemmets viceledare Jenny Lagerholm.
Kvis daghem har ordnat cykeldagar även utanför cykelveckan och de är populära bland barnen.
”Barnen gillar cykeldagarna. De är också ett utmärkt sätt att uppmuntra barn som är lite nervösa över att cykla. När de ser kompisarna susa fram vill de ofta också själva gå med och öva”, ler Lagerholm.
