Espoossa lapset ja nuoret liikkuvat pyörällä kouluun, harrastuksiin ja retkille

27.5.2025 10.33
Polkupyöriä telineessä koulun pihassa
Kuva: Taru Turpeinen

Espoon varhaiskasvatus, peruskoulut ja lukiot kannustavat lapsia ja nuoria liikunnalliseen ja kestävään elämäntapaan monin eri tavoin. Espoon kaupunki edistää lasten ja nuorten kestävää liikkumista asennekasvatuksella ja pyrkii luomaan pyöräilyyn sekä kestävään liikkumiseen kannustavaa ilmapiiriä. Varhaiskasvatuksessa kuljetaan Muksubusseilla ja pidetään pyöräilypäiviä. Kouluissa opetellaan yhdessä liikennesääntöjä, muistutetaan pyöräilykypärän käytöstä ja kannustetaan kulkemaan kouluun kävellen, pyörällä tai muulla tavalla itse liikkuen.  Lapset ja nuoret voivat myös lainata pyöriä käyttöönsä. Espoossa osallistutaan vuosittain sankoin joukoin myös valtakunnalliseen toukokuiseen Pyöräilyviikkoon.

Espoon varhaiskasvatus vie lapset pyöräillen seikkailuihin

Espoon varhaiskasvatus kannustaa lapsia liikunnalliseen ja kestävään elämäntapaan monin eri tavoin. Suomenkielisen varhaiskasvatuksen käytössä on esimerkiksi kolme sähköavusteista kuljetuspyörää, eli Muksubussia, joiden avulla varhaiskasvatusryhmät voivat retkeillä ympäristöystävällisellä tavalla.

”Muksubussit ovat suunniteltu erityisesti lapsiryhmien kuljettamiseen, ja niihin mahtuu kerralla kahdeksan lasta sekä pyörää polkeva kasvattaja. Niiden avulla päiväkotiryhmät voivat laajentaa oppimisympäristöään ja tehdä retkiä lähialueelle”, kertoo projektikoordinaattori Tuuli Tepponen suomenkielisestä varhaiskasvatuksesta.

 

Peruskouluissa pyörät helpottavat koulumatkoja ja laajentavat oppimisympäristöä

Espoon peruskoulut kannustavat oppilaita tulemaan kouluun kävellen, pyörällä tai muulla tavalla itse liikkuen. Aktiiviset ja itsenäiset koulumatkat tukevat oppilaiden itsetunnon kasvua, sosiaalisten suhteiden muodostumista ja virkeyttä ennen oppituntien alkua.

Koulumatkojen turvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Koulumatkapyöräilyä ei suositella pienimmille oppilaille, erityisesti 1.–2.-luokkalaisille. Liikenteessä ympäristön huomioiminen on keskeistä vaaratilanteiden välttämiseksi, ja uusilla koulumatkoilla voi olla muita jännittäviä asioita, jotka vievät lasten huomion.

Vanhempia oppilaita rohkaistaan liikkumaan koulumatkat itsenäisesti, esimerkiksi pyöräillen. Kouluissa opetellaan yhdessä liikennesääntöjä ja muistutetaan pyöräilykypärän käytön merkityksestä turvallisuuteen. Lopullinen vastuu koulumatkan turvallisuudesta on vanhemmilla.

Koulupäivän aikaiset pyöräretket lähiluontoon ja erityiset pyöräilytapahtumat ovat suosittuja. Koulut tarjoavat lainapyöriä oppilaille, joilla ei ole omaa pyörää, ja varmistavat näin kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuuden osallistua. Turvallista pyöräilyä harjoitellaan yhdessä liikuntatunneilla.

Pyöräily kuuluu myös lukioiden arkeen

Myös Espoon lukioissa edistetään pyöräilyä. Muutamaan lukioon on hankittu polkupyöriä opiskelijoiden käyttöön; näitä voidaan käyttää esimerkiksi liikuntatunnille siirtymiseen tai muuhunkin liikkumiseen. Opiskelijoita kannustetaan hyötyliikuntaan ja koulumatkojen kulkemiseen pyörällä. Pyöräily voi olla osana opetusta; mm. Espoon yhteislyseossa on Cykla på Åland -opintojakso, jossa pyöräillään Ahvenanmaalla neljä päivää. Jo peruskoulun jälkeisen koulutuksen yhteishakuoppaassa neuvotaan, mistä löytyvät pyöräilyreitit.

Toukokuussa vietetään vuosittaista yhteistä pyöräilyviikkoa

Vuosittain toukokuussa järjestettävä Pyöräilyviikko tarjoilee pyöräilyn monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta juhlistavia tapahtumia eri puolilla Suomea. Monet Espoon päiväkodit ja koulut ovat aktiivisesti mukana polkemassa ympäristön ja kunnon hyväksi. Viikon tavoitteena on mm. lisätä pyöräilyä, kannustaa ihmisiä pohtimaan omia liikkumisvalintojaan sekä lisätä tietoisuutta pyöräilyn hyödyistä. Pyöräily ei ole pelkästään liikuntaa ja kunnon kasvattamista, vaan myös ilmastoteko!

”Pyöräilyviikolla varhaiskasvatuksessa keskitytään pyöräilykasvatukseen. Lasten kanssa harjoitellaan esimerkiksi pyöräilytaitoja ja opetellaan perusliikennesääntöjä”, Tepponen kuvaa.

Viikon aikana lapset voivat tuoda päiväkotiin oman pyörän, potkupyörän tai potkulaudan sekä kypärän. Lapset saavat ajella niillä päiväkodin pihalla tai lähiympäristössä ulkoilun aikana. Lapset, joilla ei ole omaa pyörää, voivat käyttää päiväkodin pyörää tai potkulautaa.

”Olemme laatineet Pyöräilyviikon tueksi kasvattajille materiaalia kuten pyöräilyleikkejä, liikennemerkkisuunnistuksen sekä lapsille viikon päätteeksi jaettavan diplomin. Leikin ja ilon kautta tapahtuva oppiminen on tehokas tapa innostaa lapsia liikkumaan kestävällä tavalla”, Tepponen muistuttaa.

Ruotsinkielisessä Kvis daghem päiväkodissa Olarissa pyöräilyviikkoa on vietetty jo monena vuotena. Myös Kvis daghemiin lapset saivat tuoda omat kulkupelinsä, ja tarjolla oli myös välineitä lainaksi. Ihan pienimmille on otettu käyttöön potkumopot.

”Merkkasimme piha-alueelle reitin, jota pitkin lapset saivat pyöräillä. Samalla he harjoittelivat toistensa huomioimista ja liikennekäyttäytymistä”, kertoo päiväkodin varajohtaja Jenny Lagerholm.

Kvis daghemissa on järjestetty pyöräilypäiviä myös pyöräilyviikon ulkopuolella, ja ne ovat lasten keskuudessa suosittuja.

”Lapset pitävät pyöräilypäivistä. Ne ovat myös oiva tapa rohkaista lapsia, joita pyöräily vähän jännittää. Kun he näkevät kavereiden menoa, niin he monesti haluavat itsekin lähteä mukaan harjoittelemaan”, Lagerholm hymyilee.