AI-läskunnighet är en medborgarfärdighet som tillhör alla på lärstigen i Esbo
AI, det vill säga artificiell intelligens, är just nu ett aktuellt samtalsämne bland vuxna, barn och unga. Användningen av artificiell intelligens och olika AI-program utvecklas hela tiden och sprider sig till vår vardag, delvis till och med utan att vi märker det. Det är artificiell intelligens som arbetar till exempel när vi ser en reklam i sociala medier, när vi beställer en produkt från en webbshop, när vi använder en telefonapp för att starta vår robotdammsugare, när vi ber en chattbot om hjälp eller när vi använder en sökmaskin i en webbläsare.
På stigen för fostran och lärande lär vi barn och unga att agera säkert, ansvarsfullt och innovativt i den digitala världen, i enlighet med läroplanen. Genom att öva lär sig barn och unga att identifiera i vilka situationer i sin vardag de använder artificiell intelligens och hur den fungerar. AI-läskunnighet är en medborgarfärdighet som tillhör alla barn och unga som går i skola i Esbo
I skolan ser vi till att elever och studerande förstår sig på artificiell intelligens. Mediekompetens spelar en viktig roll, eftersom barn och unga ska kunna jämföra information från olika källor, kritiskt bedöma vad som är sant och identifiera vad som kan göras med artificiell intelligens. Skolorna satsar kontinuerligt på att de som undervisar har aktuell kompetens om AI-läskunnighet, att de kan undervisa om de möjligheter som artificiell intelligens erbjuder och berätta om riskerna med den. Det är viktigt att barn och unga identifierar riskerna och kan ta hänsyn till dataskydd: till exempel ska de veta att de inte ska dela uppgifter som namn och adresser eller annat personligt, såsom hälsouppgifter, till artificiell intelligens.
Artificiell intelligens utnyttjas i skolor och gymnasier i Esbo kontrollerat och under handledning
Inom sektorn för fostran och lärande används program som innehåller AI-stödda egenskaper och vars dataskyddsnivå kontrollerats. I digitala inlärningsmiljöer kan elever och studerande utföra uppgifter som klargör begrepp och ger respons. I fördjupade läsprogram kan den artificiella intelligensen ge respons och tips till en elev som till exempel läser högt. Lärarna kan i sin tur använda AI-verktyg till exempel för att skapa flervalsuppgifter och korta enkäter.
”Målet är att barn och unga ska lära sig att ställa sådana frågor till artificiell intelligens som hjälper dem att lära sig bättre. Till exempel kan de be att den artificiella intelligensen ska redogöra för en svår term och förklara något på klarspråk. Det är viktigt att eleverna förstår att det bakom den artificiella intelligensen inte finns en människa, utan en språkmodell som kombinerar ord enligt en prompt”, säger Minna Kukkonen, pedagogisk expert på inlärningsteknik i Esbo.
Esbo stad ser till att AI-tjänster för barn och unga är säkra
Ibruktagandet av AI-tjänster är förknippat med frågor som gäller både EU:s dataskyddsförordning och EU:s förordning om artificiell intelligens, och för vilka Esbo stad har ansvar. Staden måste till exempel se till att uppgifter behandlas på ett säkert sätt och att de uppgifter som användarna i Esbo stad matar in inte används för att utveckla den artificiella intelligensen. Dessutom kan AI-verktyg ha åldersgränser som begränsar användningen i undervisningen.
”Vi strävar efter att ta i bruk ett GPT-baserat verktyg i högklasserna och gymnasierna som en del av den nuvarande digitala inlärningsmiljön så snart det går att göra på ett informationssäkert sätt. Med hjälp av GPT-språkmodellerna kan man till exempel kläcka idéer, skapa eller redigera texter, översätta eller använda artificiell intelligens till exempel som assistent. Vi utreder också andra sätt att använda artificiell intelligens och planerar en läroplansrobot. Målet är att AI-roboten ska hjälpa till i frågor som gäller läroplanen”, säger Harri Luttinen, chef för digital utveckling.
