Community-ambassadörer delar ut information till invandrarfamiljer i sociala medier på deras eget språk

18.2.2025 8.46

Esbo stad har under året testat en ny verksamhetsmodell för kommunikation, community-ambassadörer. Vi vill öka kunskapen om tjänster, evenemang och det omgivande samhället för föräldrar som har flyttat till Finland.

Inom olika tjänster har man lagt märke till att det är svårt att nå föräldrar som vårdar barn hemma och som nyligen flyttat till Finland. Det erbjuds verksamhet och stöd men budskapet når inte alla familjer. Det finns flera orsaker till detta, till exempel bristande språkkunskaper samt att information oftare hämtas från bekanta istället för från officiella källor. Det kan också spridas felaktig information eller rykten inom kretsarna.

Utnyttja djungelradions positiva sidor

Organisationer som arbetar med integration är skickliga på att utnyttja djungelradion. Efter diskussionerna med organisationsaktörerna började vi inom rådgivnings- och handledningstjänster för invandrare fundera på hur djungelradions positiva sidor kunde utnyttjas i stadens verksamhet. Ur denna tanke föddes en idé som senare utvecklades till initiativet med community-ambassadörer. ”Vi erbjuder pålitlig och intressant information till familjerna på deras eget språk via de plattformar som de redan använder. Vi vill göra det så enkelt som möjligt att börja följa finsk kommunikation, men också väcka entusiasm för att lära sig språket samt hjälpa till att till exempel hitta evenemang och aktiviteter som lämpar sig för den egna situationen ”, beskriver servicechef Satu Venhola.

Community-ambassadörer är kvinnor som flyttat till Finland, entusiastiska användare av sociala medier som känner väl till sederna i sin egen språkgemenskap. I nuläget finns det fyra community-ambassadörer. De arbetar på arabiska, ryska, persiska och albanska.

De sociala mediekanalerna varierar beroende på språkgrupp. Community-ambassadörerna samarbetar med stadens kommunikationsexpert i sitt arbete med sociala medier. Till exempel görs planeringen av innehåll, uppföljning av antal följare, marknadsföring av kanaler samt vid behov servicehandledning tillsammans. "Som stad skulle vi aldrig ensam kunna beakta alla olika kulturgruppers önskemål, behov och sociala medievanor utan community-ambassadörernas expertis. Det är fantastiskt att vi kan skapa intressant och tillgängligt innehåll för nya invånare och på så sätt stöda deras anknytning till Esbo", säger kommunikationsspecialist Ulla-Kaisa Pihlaja. "Det räcker inte att bara översätta texter, utan med hjälp av community-ambassadörerna kan vi skräddarsy budskapet så att det är tilltalande och begripligt för olika språkgrupper.”

Målet är förtroende och beaktande av mångsidiga kommunikationskulturer

Vi vill bygga upp förtroendet hos invånarna som flyttat från utlandet till staden, dess tjänster samt den information som offentliga aktörer producerar. När det gäller kundmöten vet vi att personens bakgrund har stor inverkan på hur denne förhåller sig till myndigheter och tjänster. Att bygga upp förtroende kan ta flera år. Community-ambassadörernas arbete spelar en central roll i att bygga förtroende och sprida tillförlitlig information. Inom rådgivnings- och handledningstjänster för invandrare vill vi skapa en positiv bild av Esbo och förmedla ett budskap om att staden finns till för alla sina invånare.

I takt med att försöket med community-ambassadörerna framskridit har vi dragit enorma lärdomar. Det finns stora skillnader mellan olika språk- och kulturgrupper när det gäller social mediekultur. Vissa föredrar en formell ton och skriftlig kommunikation, medan andra uppskattar en mer familjär stil, såsom röstmeddelanden. För vissa framstår stadens kommunikation som neutral medan andra ifrågasätter varför staden vill nå ut till dem. Alla förenas dock av en törst efter information och en vilja att förstå "den finska logiken". Varför har tjänsterna ordnats på detta sätt? Varför berättar man om dem på just det här sättet?

Alla har inte nödvändigtvis färdigheter eller motivation att söka information på egen hand. Därför är det särskilt viktigt att community-ambassadören uppmuntrar sin målgrupp att lära sig nya sätt att ta till sig information. Att lära sig att söka tillförlitlig information är en del av integrationen. Vårt mål är att stadens budskap ska uppfattas som trovärdigt, tryggt och inkluderande.

Nyfikenhet på det omgivande samhället motiverar också till att lära sig språket. Inspirationen att förstå det finländska samhället hittas ofta i viljan att förstå det egna barnets vardag. Att kunna förstå vad daghemspersonalen berättar, lära känna barnets kompisar eller få en bättre uppfattning om utbildningssystemet som deras barn växer upp inom.

Bättre förståelse genom samarbete

Verksamheten med community-ambassadörerna är en del av stadens verksamhet inom Koto-Espoo, som erbjuder integrationstjänster i det inledande skedet för personer som står utanför arbetskraften. Den största målgruppen är i nuläget hemmaföräldrar.

Koto-Espoo erbjuder till exempel kurser i finska samt kurser i samhällsorientering på det egna språket (kursen Välkommen till Finland) för hemmaföräldrar som har flyttat till Finland. Under kurserna erbjuder småbarnspedagogiken i Esbo klubbverksamhet för barnen. Community-ambassadörerna är en viktig kanal för att hitta Koto-Espoos tjänster. I och med den nya integrationslagen har städerna ett allt större ansvar för integrationen av invandrare och hemmaföräldrar.

Det är inte lätt att nå ut till invandrarfamiljer. Utan samarbetspartner och nätverk skulle Esbo stad inte klara av detta uppdrag. "Utan en smidig dialog med organisationerna skulle verksamheten med community-ambassadörerna aldrig ha uppstått. Både idén till verksamheten och största delen av de community-ambassadörerna som för närvarande är verksamma har hittats via organisationsaktörer", berömmer Satu Venhola.

Utöver samarbetet med organisationerna är gemensam kommunikation med rådgivningarna och välfärdsområdets övriga tjänster för barnfamiljer av stor vikt. Inom rådgivnings- och handledningstjänster för invandrare vill man i framtiden utveckla detta samarbete för att göra samarbetet ännu mer effektivt.