Aktiva cyklister gav respons och utvecklingsförslag för cyklingen i Esbo

12.2.2025 15.50
Gångväg och cykelväg som omges av trafikmärken, bänk och träd. En cyklist cyklar på cykelfältet.
På Västerbanan i Esbo finns det gott om plats för cykling. Cykelbanorna är cykeltrafikens huvudleder.Bild: Esbo stad

I slutet av 2024 bad vi esboborna berätta hur cyklingen går i vår stad och hur den kunde förbättras ytterligare. Svaren har nu analyserats och de utnyttjas vid planeringen av åtgärder för att främja cykling.

Enkäten besvarades av 437 personer. Största delen av respondenterna var i åldern 30–64 år. Antalet respondenter från de olika storområdena i Esbo var ganska jämnt i förhållande till områdenas invånarantal. Bland respondenterna fanns också personer från andra orter (14 %) som cyklar i Esbo.

Respondenterna är aktiva cyklister, och upp till 44 procent berättar att de cyklar året runt. Respondenterna använder cykel främst för att ta sig till arbetet och studierna, för att uträtta ärenden och på fritidsresor. Hälften av respondenterna berättar också att de har cykling som hobby.

Vi kan dra slutsatsen att de esbobor som svarade på enkäten har en mycket god uppfattning om förhållandena för cykling i vår stad.

Ris, förbättringsförslag och ros

Respondenterna anser att de största problemen är underhållet av cykelvägarna under vintersäsongen och undantagsarrangemangen för cykling i byggplatsers omgivning. Enligt respondenterna är kombinerade cykel- och gångbanor samt korsningsarrangemang som planerats på bilisternas villkor trafiklösningar som försvårar cykling och äventyrar säkerheten. Dessutom upplevs kantstenarna vid gatans kanter orsaka säkerhetsrisker och sakta ner cyklingen.

Respondenterna föreslår att cykelvägarna ska vara separata och kontinuerliga utan onödiga farthinder. Det önskas bättre planerade cykelleder i anslutning till de nya gatorna. Belysningen anses vara viktig för säkerheten. Dessutom fanns det många andra förbättringsförslag i svaren.

Respondenterna är mest nöjda med antalet rutter som lämpar sig för cykling och underhållet av dem utanför vintersäsongen.

Respondenterna skulle vara mer villiga att cykla om

  • cykellederna vore lika smidiga som rutterna för bilar
  • cykelnätet skulle vara mer omfattande och enhetligt
  • cykellederna skulle hållas i bättre skick
  • cyklisterna skulle beaktas bättre i korsningsarrangemangen.

Motivation och uppmuntran

Enkätens respondenter kände sig motiverade till att cykla av de positiva effekter på konditionen och den fysiska hälsan (90 %), utomhusvistelse och rekreation (81 %) och det behändiga sättet att röra sig (78 %).

Respondenterna funderade på vad som skulle uppmuntra esboborna att cykla. Arbetsgivarna kan erbjuda tjänstecykelförmåner. Det lönar sig att förbättra cykelledernas säkerhet, särskilt i närheten av skolor. Respondenterna önskar sig fler kampanjer och evenemang som uppmuntrar personer i alla åldrar att cykla.

Enkätresultaten för främjande av cykling

Resultaten från cykelenkäten används när man fastställer och prioriterar åtgärderna i Esbos program för främjande av cykling.

Det pågår en uppdatering av programmet som blir klar 2025. I programmet samlas åtgärder som kunde uppmuntra esboborna att cykla mer än tidigare. Åtgärderna kan till exempel gälla byggande och underhåll av cykelleder eller hur småbarnspedagogiken och skolorna sporrar barn och unga till att cykla. I uppdateringsarbetet deltar stadsmiljösektorn, Visit Espoo, kompetenscentret Hållbart Esbo, sektorn för tillväxt och lärande samt konsultföretaget WSP Finland.

Det huvudsakliga målet med främjande av cykling är att cykling ska vara lockande och tryggt för alla i Esbo. De erhållna bedömningarna och utvecklingsförslagen från cyklisterna i Esbo är värdefulla för att uppnå detta mål. Vi tackar alla som svarade!