Aktiiviset pyöräilijät antoivat palautetta ja ehdotuksia pyöräilyn kehittämiseen Espoossa

12.2.2025 15.31
Kävelytie ja pyörätie, joiden ympärillä liikennemerkkejä, penkki ja puita. Pyöräilijä ajaa pyöräkaistaa.
Espoon Länsibaanalla on hyvin tilaa pyöräillä. Baanat ovat pyöräliikenteen valtaväyliä.Kuva: Espoon kaupunki

Loppuvuonna 2024 pyysimme espoolaisia kertomaan, miten pyöräily sujuu kaupungissamme ja miten sitä voisi edelleen parantaa. Vastaukset on nyt analysoitu ja niitä hyödynnetään, kun suunnitellaan pyöräilyn edistämisen toimenpiteitä.

Kyselyyn vastasi 437 henkilöä. Suurin osa vastaajista oli 30–64 -vuotiaita. Espoon eri suuralueilta oli vastaajia melko tasaisesti suhteessa alueiden asukasmääriin. Vastaajissa oli myös ulkopaikkakuntalaisia (14 %), jotka pyöräilevät Espoossa.

Vastaajat ovat aktiivisia pyöräilijöitä, sillä jopa 44 prosenttia kertoo pyöräilevänsä ympäri vuoden. Vastaajat pyöräilevät eniten työ- ja opiskelumatkoja, asiointimatkoja ja vapaa-ajan matkoja. Puolet vastaajista kertoo myös harrastavansa pyöräilyä.

Voimmekin päätellä, että kyselyyn vastanneilla espoolaisilla on erittäin hyvä käsitys pyöräilyn olosuhteista kaupungissamme. 

Risuja, parannusehdotuksia ja ruusujakin

Suurimpina ongelmina vastaajat pitävät pyöräteiden kunnossapitoa talvikaudella ja pyöräilyn poikkeusjärjestelyitä työmaiden ympäristössä. Vastaajien mukaan pyöräilyä hankaloittavia ja turvallisuutta vaarantavia liikenneratkaisuja ovat yhdistetyt pyörä- ja jalkakäytävät sekä risteysjärjestelyt, jotka on suunniteltu autoilijoiden ehdoilla. Lisäksi kadun reunojen kanttikivet koetaan aiheuttavan turvallisuusriskejä ja hidastavan pyöräilyä.

Vastaajat ehdottavat, että pyöräteiden tulisi olla erillisiä ja jatkuvia ilman tarpeettomia hidasteita. Uusien katujen yhteyteen toivotaan paremmin suunniteltuja pyöräilyväyliä. Valaistusta pidetään tärkeänä turvallisuudelle. Lisäksi vastauksissa oli paljon muita parannusehdotuksia.

Tyytyväisimpiä vastaajat ovat pyöräilyyn soveltuvien reittien määrään ja niiden kunnossapitoon talvikauden ulkopuolella.

Vastaajat olisivat halukkaampia pyöräilemään enemmän, jos

  • pyöräväylät olisivat yhtä sujuvia kuin autoliikenteen reitit
  • pyöräilyverkko olisi kattavampi ja yhtenäisempi
  • pyöräväylät pidettäisiin paremmassa kunnossa
  • risteysjärjestelyissä otettaisiin pyöräilijät paremmin huomioon.

Motivaatiota ja kannustusta

Kyselyn vastaajia motivoi pyöräilemään myönteiset vaikutukset kuntoon ja fyysiseen terveyteen (90 %), ulkoilu ja virkistyminen (81 %) ja kätevä tapa liikkua (78 %). 

Vastaajat pohtivat, mikä kannustaisi espoolaisia pyöräilemään. Työnantajat voisivat tarjota työsuhdepyöräetuja. Pyöräreittien turvallisuutta kannattaisi parantaa etenkin koulujen läheisyydessä. Vastaajat toivovat enemmän kampanjoita ja tapahtumia, jotka rohkaisisivat kaikenikäisiä pyöräilemään.

Kyselytulokset pyöräilyn edistämisessä

Pyöräilykyselyn tuloksia käytetään, kun määritellään ja priorisoidaan Espoon pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteitä.

Käynnissä on ohjelman päivitys, joka valmistuu vuonna 2025. Ohjelmaan kootaan toimenpiteitä, jotka innostaisivat espoolaisia pyöräilemään entistä enemmän. Toimenpiteet voivat liittyä esimerkiksi pyöräilyreittien rakentamiseen ja kunnossapitoon tai siihen, miten lapsia ja nuoria kannustetaan pyöräilyyn varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Päivitystyöhön osallistuvat kaupunkiympäristön toimiala, Visit Espoo, Kestävä Espoo -osaamiskeskus, kasvun ja oppimisen toimiala sekä konsultointiyritys WSP Finland.

Pyöräilyn edistämisen päätavoite on, että Espoossa pyöräily on houkuttelevaa ja turvallista kaikille. Tämän tavoitteen toteuttamisessa espoolaisilta pyöräilijöiltä saadut arviot ja kehittämisehdotukset ovat arvokkaita. Kiitämmekin kaikkia vastaajia!