För scenmästare Jari Puhakka är varje jobb en möjlighet att lära sig
Sellosalen i Alberga i Esbo är en mångsidig evenemangsplats där man kan njuta av såväl teater, stand-up som konserter med popmusik eller klassisk musik. I och med att evenemangen är så olika, behöver även den tekniska personalen kunna anpassa sig. Det krävs mycket arbete och planering för att ordna ett lyckat och säkert evenemang. Sellosalens team består av mångkunniga personer som är duktiga på problemlösning.
Man lär sig i arbetet
Scenmästare Jari Puhakka ansvarar för byggandet av scenen i Sellosalen, men även till stor del för ljudproduktionen vid evenemangen. Han berättar att han började arbeta som scenmästare nästan av en slump. Han har visserligen en grundutbildning, men själva arbetet har han lärt genom att arbeta.
– Jag började med evenemangsproduktion i Kivilahtirock, där jag bland annat var byggnads- och festivalchef. Därefter studerade jag inom mediebranschen och arbetade i Kannusali på läroavtal. Jag har också fördjupat mina kunskaper på ljudsidan, så jag gör många ljudarbeten i Sellosalen: jag förbereder framträdanden, roadar, mixar, kopplar mikrofoner och liknande, räknar Puhakka upp.
– Jag har ändå lärt mig mest av mina mentorer på jobbet. På varje ställe jag har jobbat har jag alltid hittat viktiga typer som jag har lärt mig av. Och jag har fortfarande kontakt med många av dem, säger han.
Kultur i alla former
Själv utövar Puhakka kultur i alla dess former, kanske med undantag av litteraturen.
– Museer, balett, opera, hårdrockskonserter, räknar han upp.
– Som följande planerar jag att gå på orgelkonsert för att lyssna på den nya orgeln i Helsingfors musikhus, tillägger han.
Puhakka besöker ibland också evenemang i Sellosalen, men endast när han inte arbetar.
– Under arbetsskiftet fokuserar jag på arbetet och kan inte njuta av framträdanden, även om jag tittar och lyssnar på dem medan jag mixar. Jag koncentrerar mig ändå mest på arbetsprestationen, betonar han.
Det finns alltid rum för förbättring
Trots att Puhakka redan har 20 års erfarenhet av evenemangsbranschen, lär han sig ständigt nytt. Varje spelning är annorlunda och man utvecklas hela tiden i arbetet.
– Ibland måste man koppla tiotals mikrofoner till storband, och sedan bara några få till stand-up. Båda har sina egna utmaningar, och ibland känns det som om ju mindre behov av teknik, desto mer utmanande arbete. Men utmaningarna gör arbetet intressant.
– Om det uppstår problem diskuterar man dem tillsammans med andra och försöker lösa dem. Vi har ett bra gäng här och vi kan också ofta hoppa in för varandra, tillägger Puhakka.
– Små problem stör inte om helheten fungerar. Och om man lär sig en enda sak från varje jobb som man kunde göra annorlunda – inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda – då går man alltid framåt, betonar han.
En bra vibb hörs
Vad är då det viktigaste i scenmästarens arbete? Puhakka vill lyfta upp något som inte nödvändigtvis är det första man tänker på: säkerheten.
– Naturligtvis utgår vi från att alla evenemang ska vara säkra, men det är också viktigt att artisterna känner sig trygga. Detta omfattar allt från omgivningen där de uppträder till en bra känsla. Jag försöker alltid ta emot dem och hjälpa dem vid behov. Och när artisterna har en bra vibb leder det i allmänhet till ett bra framträdande och då upplever jag att jag har lyckats i mitt eget arbete, sammanfattar han.
Jari Puhakkas kulturtips
Jari Puhakka har bott i Esbo i nästan ett halvt sekel. Han anser att det finns ett starkt kulturliv här, men liksom själva staden är det fördelat mellan olika stadskärnor.
– För mig verkar Esbo splittrat och jag tänker till exempel själv att jag i första hand kommer från Stensvik, inte Esbo. När det gäller kulturen fanns det till exempel i Olars åtminstone förr en stark rappscen, medan det i Stensvik var mer rock som gällde. Det vill säga stadsdelarna har haft en stark inbyggd kulturidentitet, även om det inte fanns några motsättningar i den, funderar han.
– Men det kanske har förändrats nu. Kulturfältet i Esbo har också utvidgats och förbättrats betydligt inom ett tjugotal år, avslutar Puhakka.
Puhakka, som uppskattar kultur i olika former, kommer med mångsidiga kulturtips:
6 Feet Underground – Metal Festival (14.2–15.2. Kannusali)
”Detta intresserar mig också för att jag tidigare arbetat i Kannusali. Det lönar sig att besöka Kannusali åtminstone en gång, bara på grund av salen. Konsertsalen, som är byggd i ett skyddsrum, är en fin och annorlunda plats.”
Marjo Leinonen & Bublicans (22.2. Esbo kulturcentrum, Louhisalen)
”Detta är en annan konsert som jag skulle gå på, men jag måste troligtvis jobba då. Men gå ni andra.”
Glims gårdsmuseum (guidning för allmänheten på onsdagar)
”Det här är definitivt ett ställe som jag kommer att besöka i februari.”
