Näyttämömestari Jari Puhakalle jokainen keikka on tilaisuus oppia

31.1.2025 11.05
Sellosalin näyttämömestari Jari Puhakka.
Sellosalin näyttämömestari Jari Puhakalla on tapahtuma-alalta jo 20 vuoden kokemus.Kuva: Paula Lehto

Espoon Sellosali Leppävaarassa on monipuolinen tapahtumapaikka, jossa voi nauttia niin teatterista, stand-upista kuin pop- ja klassisen musiikin konserteista. Kun esitykset vaihtelevat laidasta laitaan, edellytetään myös tekniseltä henkilökunnalta monipuolisuutta. Onnistunut ja turvallinen tapahtuma vaatii taustalleen paljon työtä ja suunnitelmallisuutta. Sellosalin tiimi muodostuukin moniosaajista, joiden vahvuus on ongelmanratkaisutaito.

Työ tekijää opettaa

Näyttämömestari Jari Puhakka vastaa Sellosalissa näyttämön rakentamisen ohella myös paljolti tapahtumien äänituotannosta. Näyttämömestarin työhön hän kertoo päätyneensä lähes sattumalta. Peruskoulutus toki löytyy, mutta itse työn hän on oppinut tekemällä.

–Aloitin aikanaan tapahtumatuotannon puolelta Kivenlahtirockissa, jossa toimin mm. rakennus- ja festivaalipäällikkönä, sen jälkeen olen opiskellut media-alaa ja toiminut Kannusalissa oppisopimuksella. Olen tässä syventänyt myös äänipuolen opintoja, joten teen Sellosalissa paljon äänihommia: valmistelen keikat, roudaan, miksaan bändejä, mikitän ja sen suuntaista, Puhakka luettelee.

–Eniten olen kuitenkin oppinut töissä mentoreiltani. Jokaisesta paikasta, jossa olen ollut, on aina löytynyt tärkeitä tyyppejä, joilta olen saanut oppia. Ja olen edelleenkin monien kanssa tekemisissä, hän kiittää.

Kulttuuria kaikissa muodoissa

Puhakka itse kuluttaa kulttuuria laidasta laitaan, ehkä kirjallisuutta lukuun ottamatta.

–Museot, baletti, ooppera, hevikonsertit, hän luettelee.

–Seuraavaksi suunnitelmissa on käydä urkukonsertissa kuuntelemassa Helsingin musiikkitalon uusia urkuja, hän lisää.

Sellosalissakin Puhakka nauttii toisinaan keikoista, mutta vain silloin kun ei ole työvuorossa.

–Työvuorossa fokus on työssä, eikä esityksiä pysty fiilistelemään, vaikka sitä miksatessa katsoo ja kuunteleekin. Ajatus on sen verran tiukasti siinä työsuorituksessa kuitenkin, hän painottaa.

Aina pystyy parantamaan

Vaikka Puhakalla on tapahtuma-alalta jo 20 vuoden kokemus, työ opettaa jatkuvasti. Jokainen keikka on erilainen ja työssä kehittyy jatkuvasti.

–Joskus pitää mikittää big bandille kymmeniä mikrofoneja, ja sitten stand-uppiin vain muutama. Molemmissa on omat haasteensa, ja joskus tuntuu, että mitä pienempi tekninen tarve, sen haastavampaa se on. Mutta haasteet pitävät mielenkiintoa yllä.

–Ja jos ongelmia tulee, niin niistä keskustellaan yhdessä muiden kanssa ja koitetaan ratkoa niitä. Meillä on täällä hyvä porukka ja paljon pystytään myös tuuraamaan toisiamme, Puhakka lisää.

–Pienet pulmat eivät haittaa, jos kokonaisuus toimii. Ja jos jokaisesta keikasta oppii yhdenkin asian, jonka voi tehdä toisin – ei siis välttämättä paremmin, mutta toisin – niin silloin mennään aina eteenpäin, hän painottaa.

Hyvä työfiilis kuuluu

Mikä sitten on näyttämömestarin työssä tärkeintä? Puhakka haluaa kiinnittää huomion asiaan, joka ei välttämättä tule monelle ensimmäisenä mieleen: turvallisuuteen.

–Tietenkin kaikkien tapahtumien tulee olla lähtökohtaisesti turvallisia, mutta myös esiintyjien turvallisuus, joka käsittää kaiken esiintymisympäristöstä hyvään fiilikseen, on tärkeää. Koitan aina ottaa heidät vastaan ja auttaa tarvittaessa. Ja kun esiintyjillä on hyvä fiilis, siitä seuraa yleensä hyvä keikka, ja silloin koen onnistuneeni omassa työssäni, hän kiteyttää.

Jari Puhakan kulttuuritärpit

Jari Puhakka on asunut Espoossa lähes puolen vuosisadan ajan. Hänestä täällä on vahva kulttuurielämä, mutta se, kuten itse kaupunkikin, jakautuu eri kaupunkikeskuksiin.

–Minulle Espoo näyttäytyy pirstaloituneena ja ajattelen esimerkiksi itsekin olevani kivenlahtelainen ennen kuin espoolainen. Mitä kulttuuriin tulee, niin esimerkiksi Olarissa oli ainakin ennen vahva räppiskene, kun taas Kivenlahdessa se oli enemmän rokkia. Eli kaupunginosilla on ollut vahva sisäänrakennettu kulttuuri-identiteetti, vaikkei siinä ollutkaan mitään vastakkainasettelua, hän pohtii.

–Mutta ehkä se on muuttunut nykyään. Ja kyllä Espoon kulttuurikenttä on myös laajentunut ja parantunut huomattavasti parinkymmenen vuoden sisään, Puhakka päättää.

Monipuolisesta kulttuurista nauttiva Puhakka on valinnut myös kulttuuritärppeihin monipuoliset kohteet:

6 Feet Underground – Metal Festival (14.2.–15.2. Kannusali)

”Tämä kiinnostaa sitäkin kautta, että olin Kannussa aikaisemmin töissä. Kannusalissa kannattaa käydä ainakin kerran myös ihan pelkästään paikan takia. Väestösuojaan rakennettu konserttisali on hieno ja erilainen paikka.”

Marjo Leinonen & Bublicans (22.2. Espoon kulttuurikeskus, Louhisali)

”Tämä on toinen konsertti, jonne menisin, mutta todennäköisesti osuu työvuoro siihen kohdalle. Mutta menkää te muut.”

Yleisöopastukset keskiviikkoisin Talomuseo Glimsissä

”Tämä on ehdottomasti sellainen juttu, jossa tulen käymään helmikuun aikana.”