Samarbete mellan hemmet och skolan stöder barns och ungas välbefinnande och lärande

14.1.2025 11.16

Samarbete mellan hemmen och skolorna är viktigt för att varje barn och ung person ska kunna få bästa möjliga stöd för sin studieväg. Samarbetet har en betydande inverkan på lärande och välbefinnande. Vårdnadshavarnas positiva inställning till skolan, aktiva deltagande och intresse för skolgången bidrar till att skapa en miljö där det är bra för barn och unga att växa upp och utvecklas.

Esbo stads grundskolor ordnar regelbundet under året evenemang som vårdnadshavarna kan delta i och där de kan bekanta sig med verksamheten. Gemensamma evenemang, såsom föräldramöten, utvärderingssamtal och andra tillställningar, ger möjlighet att diskutera med lärare och annan personal i skolan, få information om barnets eller den ungas lärande och utreda hurdant stöd som eventuellt behövs.

”Ett nära samarbete mellan hemmet och den pedagogiska gemenskapen är alltid bra för barnet eller den unga. Inom den grundläggande utbildningen har vårdnadshavarna och alla som deltar i skolgemenskapen en egen roll när det gäller att stödja elevens uppväxt och lärande samt säkerställa en smidig vardag. En öppen dialog och ett gemensamt engagemang bidrar till att skapa en inlärningsmiljö där var och en tryggt kan utvecklas till sin fulla potential”, säger direktören för grundläggande utbildning Juha Nurmi.

Vårdnadshavarens tillsynsansvar har skrivits in i läropliktslagen: Den läropliktiges vårdnadshavare ska se till att den läropliktige fullgör läroplikten.

Om förskoleundervisningen står det i lagen om grundläggande utbildning följande: Barnets vårdnadshavare ska se till att barnet deltar i förskoleundervisning eller annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås.

Fem sätt att stödja ditt barns lärande och utveckling

  1. Var intresserad av barnets skoldag och lärande

    Att visa intresse för skolvardagen uppmuntrar barnet till lärande. Att hjälpa barnet att göra sina läxor eller att gå igenom dem tillsammans hjälper hen att repetera och lära sig saker. Fråga barnet om vad som hänt under dagen, uppgifter, saker som gått bra och eventuella problem – det visar att du uppskattar lärande.

  2. Uppmuntra till självständighet och ansvarsfullhet

    Uppmuntra ditt barn att ta ansvar för sina uppgifter. Samtidigt är det viktigt att erbjuda hjälp när det uppstår problem. Balansen mellan uppmuntran och stöd hjälper eleven att uppleva framgång och bli självständig.

  3. Skapa tydliga och lugna rutiner hemma

    Ordna en lugn miljö för skoluppgifter hemma. Regelbundna rutiner gör det lättare för barnet att koncentrera sig bättre och att göra sina uppgifter utan att de samlas på hög.

  4. Ta hand om vila och välbefinnande

    Det bästa sättet för barnet eller den unga att lära sig och utvecklas är när hen har vilat och mår bra. Tillräcklig sömn, hälsosam kost och motion hjälper barnet att orka och stöder hens välbefinnande. Det är också bra att följa skärmtiden: för mycket skärmtid kan störa koncentrationen och sömnkvaliteten. Den vuxnas stöd är viktigt, eftersom det kan vara svårt för barnet eller den unga att själv bedöma hur mycket skärmtid som är lämpligt.

  5. Håll regelbundet kontakt med lärarna

    Genom att hålla kontakt med skolans personal kan du hålla dig informerad om elevens framsteg och om eventuella behov av stöd. Delta aktivt i föräldramöten och utvärderingssamtal och be vid behov om råd så att du kan stödja barnets lärande också hemma.

Vårdnadshavarens roll i studier på andra stadiet – stöd behövs fortfarande

Eleverna i årskurs 7–9 börjar redan fundera på övergången till andra stadiet. Studerandena på andra stadiet är redan nästan vuxna eller vuxna, men det är fortfarande viktigt att vårdnadshavaren ger sitt stöd i frågor som gäller studierna. Vårdnadshavarens positiva inställning och uppmuntran gör att den studerande trivs bättre med studierna.

Läropliktsåldern fortsätter till 18 års ålder, vilket innebär att vårdnadshavaren ska se till att den läropliktiga fullgör hela läroplikten. Även studerande på andra stadiet ska gå på lektioner och delta i evenemang som anknyter till studierna. Om den studerande av tvingande skäl måste vara borta, utreder vårdnadshavaren frånvaron så snabbt som möjligt.

När den studerande blir myndig får hen själv bestämma vad vårdnadshavaren får veta om hens studier. Det är viktigt att den unga vuxna själv får bestämma om sina angelägenheter. Genom att prata och visa positivt intresse kan vårdnadshavaren hjälpa till i situationer där stöd fortfarande behövs.