Kodin ja koulun yhteistyö tukee lasten ja nuorten hyvinvointia sekä oppimista

Kotien ja koulujen yhteistyö on keskeistä, jotta jokainen lapsi ja nuori voi saada parhaan mahdollisen tuen opinpolulleen. Tämä yhteistyö edistää merkittävästi oppimista sekä hyvinvointia. Huoltajien koulumyönteisyys, aktiivinen osallistuminen ja kiinnostuksen osoittaminen koulunkäyntiin auttavat luomaan ympäristön, jossa lasten ja nuorten on hyvä kasvaa ja kehittyä.
Espoon kaupungin peruskoulut tarjoavat vuoden aikana säännöllisesti tilaisuuksia, joissa huoltajat voivat osallistua ja tutustua toimintaan. Yhteiset tilaisuudet, kuten vanhempainillat, arviointikeskustelut ja tapahtumat, tarjoavat mahdollisuuden keskustella opettajien ja koulun muun henkilöstön kanssa, saada tietoa lapsen tai nuoren oppimisesta ja selvittää millaista tukea mahdollisesti tarvitaan.
"Kodin ja kasvatusyhteisön tiivis yhteistyö on aina lapsen tai nuoren etu. Perusopetuksessa huoltajilla ja kaikilla kouluyhteisön jäsenillä on oma roolinsa oppilaan kasvun ja oppimisen tukemisessa sekä sujuvan arjen varmistamisessa. Avoin vuoropuhelu ja yhteinen sitoutuminen auttavat luomaan oppimisympäristön, jossa jokainen voi turvallisesti kehittyä täyteen potentiaaliinsa", sanoo perusopetuksen johtaja Juha Nurmi
Huoltajan valvontavastuu on kirjattu oppivelvollisuuslakiin: Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollinen suorittaa oppivelvollisuuden.
Esiopetuksesta puolestaan on kirjattu perusopetuslakiin: Lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan.
Viisi tapaa tukea lapsesi tai nuoresi oppimista ja kehitystä
- Ole kiinnostunut koulupäivästä ja oppimisesta
Kiinnostuksen osoittaminen koulun arkea kohtaan kannustaa oppimaan. Koululaisen kotitehtävissä auttaminen tai niiden tarkistaminen tukee uusien asioiden kertaamista ja omaksumista. Kysy päivän tapahtumista, tehtävistä, onnistumisista ja mahdollisista haasteista – tämä osoittaa, että arvostat oppimista. - Kannusta omatoimisuuteen ja vastuullisuuteen
Kannusta lastasi ottamaan vastuuta tehtävistään. Samalla on tärkeää tarjota apua silloin, kun haasteita ilmenee. Tasapaino kannustamisen ja tuen välillä auttaa saamaan onnistumisen tunteita ja kehittymään itsenäiseksi oppijaksi. - Luo selkeä ja rauhallinen rutiini kotona
Järjestä kotona rauhallinen ympäristö koulutehtäville. Säännölliset rutiinit auttavat keskittymään paremmin ja hallitsemaan tehtäviä ilman, että ne kasaantuvat. - Huolehdi levosta ja hyvinvoinnista
Oppiminen ja kehitys sujuvat parhaiten, kun lapsi tai nuori on levännyt ja voi hyvin. Riittävä uni, terveellinen ravinto ja liikunta tukevat jaksamista ja hyvinvointia. Myös ruutuaikaa on hyvä seurata: liiallinen ruutuaika voi häiritä keskittymistä ja unen laatua. Aikuisen tuki on tässä tärkeää, sillä lapsen tai nuoren voi olla vaikea itse arvioida, mikä on sopiva määrä. - Pidä säännöllistä yhteyttä opettajiin
Yhteydenpito koulun henkilöstön kanssa auttaa sinua pysymään ajan tasalla edistymisestä sekä mahdollisista tuen tarpeista. Osallistu aktiivisesti vanhempainiltoihin ja arviointikeskusteluihin, ja kysy tarvittaessa neuvoja, jotta voit tukea oppimista myös kotona.
Huoltajan rooli toisen asteen opinnoissa – tukea tarvitaan yhä
Toiselle asteelle siirtyminen häämöttää jo yläkoululaisten mielessä. Toisen asteen opiskelijat ovat jo melkein aikuisia tai aikuisia, huoltajien antama tuki on opintoihin liittyvissä asioissa edelleen tärkeää. Huoltajan myönteisyys ja kannustaminen lisäävät viihtymistä opintojen parissa.
Oppivelvollisuusikä jatkuu 18 ikävuoteen saakka, mikä tarkoittaa sitä, että huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollinen suorittaa koko oppivelvollisuuden. Myös toisen asteen opiskelijoiden pitää käydä oppitunneilla ja opintojen suorittamiseen liittyvissä tilaisuuksissa. Mikäli nuori joutuu olemaan pakottavasta syystä poissa, huoltaja selvittää poissaolon mahdollisimman nopeasti.
Kun oppilas on täysi-ikäinen, hän saa itse päättää, mitä huoltaja saa tietää hänen opinnoistaan. On tärkeää, että nuori aikuinen saa itse päättää omista asioistaan. Keskustelemalla ja myönteisellä kiinnostuksella huoltaja voi auttaa tilanteissa, joissa tukea edelleen tarvitaan.